• FruSundahl

Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?

I en tråd läser man att styvföräldern är hemsk om denne inte bryr sig om styvbarnet.
    Och i en annan så är styvföräldern hemsk för ATT denne bryr sig om styvbarnet.

Anser ni att en styvförälder har rätt att "lägga sig i" (som allt för många kallar det) eller ska de bara stiga åt sidan?

Även om det finns styvbarn i familjen, räknas de då inte in i själva familjen? Ska inte samma regler gälla för dom som för de andra barnen? Ska då inte de vuxna få säga till utan att det blir ramaskri från det andra hemmet?

(Bryr sig om ~ undrar hur styvbarnet mår under tiden den är hos bioförälder, tar hand om, uppfostran, tider till läggdags, regler, uppförande, klädköpande, matvanor, godisvanor, motion, skolgång osv osv)

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Svar på tråden Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?
  • Pymsan

Jag säger JA. Hemma hos oss tar min sambo det största ansvaret eftersom han är förälder. Men jag har lika stor rätt att t ex säga ifrån, ta beslut och liknande. Det fungerar väl olika i olika familjer men det som jag tycker är ett måste är att samma regler gäller för alla barn, oavsett bio eller bonus, och att alla, vuxna som barn, har respekt för varandra.

• Thessia

jag svarade självklart JA ...

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Elias 070628 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Tindra02

Då min man funnits i mitt liv sen tjejen var 2 så behöver jag all hjälp jag kan få
    Hopplös tonåring
    Kan även säga att bio ALDRIG brytt sig heller...

• Tindra02

Är ju sjukt om det skulle vara att dom inte skulle det, tycker jag iaf...

• tristania

Bor man tillsammans, så självklart. Men i vissa fall ska styvföräldern stiga åt sidan, speciellt när det rör sej om umgänge och sånt.

• Des

Sj'lvklart JA.

Men i vissa fall hamnar man utanfor vare sig man vill eller inte, tyvarr

• Esmiso

JA. Om inte min man hade "lagt sig i" hade min äldste son inte haft en manlig förebild här hemma.

• maritmedm

Jag skulle bli knäpp på min man om han inte "la sig i". När vi har min dotter hemma hos oss är det vi som är en familj och vi som likvärdiga vuxna som ser till att allt funkar.
    Däremot respekterar jag verkligen att han inte vill ha med dotterns pappa att göra i onödan. Han lägger sig aldrig i våra diskussioner, men finns där som ett stöd för mig om det är jobbigt. Min man och pappan har bra kontakt då de möts och jag vill gärna fortsätta ha det så. Vi sätter alla tre dottern i första rum.

• Calles matte

Ja, man har rätt att lägga sig i, till vissa gränser förstås. När det gäller saker som händer inom vårt hus har jag lika mycket att säga till om som barnens pappa (min man) men när det gäller skola och sådana saker lägger jag mig inte i, det är föräldrarnas ansvar att sköta.

Ansvaret tycker jag alltid ligger på föräldrarna, det är deras skyldighet att ta hand om och uppfostra sina barn. Däremot anser jag att jag har fullständig rätt att tala om vilka regler som gäller i vårt hus och hur man uppför sig när man är hos oss. Jag ser mig som en "extra resurs" som kan hjälpa min man med föräldraskapet i den mån jag vill och orkar. Det är inte min skyldighet att uppfostra hans barn bara för att jag valt att leva med honom.

• JeanneDArc

Ja helt klart. Lever själv inte i en sådan familj, men jag är uppväxt i en. Det hade nog känts väldigt konstigt om min styvmamma inte hade lagt sig i någonting! Jag var ju barn i familjen och hon vuxen, då kvittar det väl vilka biologiska band som finns där. Man måste ju leva ihop under samma tak ändå! Min mamma fanns dock inte med i bilden, så det spelade väl roll också. Tycker att man som vuxen måste acceptera ansvaret som följer med då man väljer att leva tillsammans med ett barn, oavsett vems barnet är.

Svar på tråden Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?