• Anonym (vän)

Hon härmar mig i allt!!!

Hejsan!
    Jag och min kompis har känt varandra sen tidig barndom. Så vi känner varandra rätt bra nu. Jag har inte sett dessa tendenser på henne förrän förra året, och nu börjar det irritera mig väldigt mycket.

Vad jag än gör, gör hon som jag, vad jag än köper köper hon.
    Ex: Vi går och shoppar tillsammans, hon är inte det minsta intresserad av de plagg jag tittar på först, efter några dagar kommer hon och har köpt samma plagg! och i samma kompination som mig... och det är inte en engångsföreteelse!!

Vi har precis renoverat om badrummet, och tror ni inte att så fort hon såg det åkte hon hem och började rnovera om ditt badrum?? Jag visste att detta skulle hända, så därför sa jag inget till henne förrän renoveringen var klar. Kanske barnsligt, men man blir trött.

Går jag och köper nåt till hemmet, till exempel en ny spegel, så går hon nästa dag och köper en också.
    Byter jag sköljmedel så gör hon det också...

Detta har blivit ganska för mycket nu, och jag vet egentligen vad svaret blir, att jag ska prata med henne, men det vågar jag nog inte....

Men ni kanske tycker att jag överreagerar?

• Svar på tråden Hon härmar mig i allt!!!
  • Anonym (vän)

Hon fick lite pikar sist, eftersom sambon blev lite irritrad och tyckte att det gått för långt..." se till o inte köpa samma grejer nu" för att hon hade sagt innan att hon ville ha exakt likadan badrum med samm inredning.

• Anonym (vän)

JAG är BÄST skrev 2008-07-04 00:58:51 följande:

Eller så är du smart och säger,"JAG/VI har bestämt att vi ska byta ut ALLT i köket till rosa, och jag ger mig INTE tills jag får den färgen, bla bla, bla, så tar du med henne på att kolla in tapeter mm, , och bestäm dig på pltas då hon är med"Skit snyggt kök hon får
    hahahahahahaha... det låter bra... Problemet är bara att hon e inte så pass bakom flötet, hon skulle verkligen änna att rosa skulle va det fulaste som finns, men inte sga nåt, fö att jag ska göra misstaget, oh sen skratta åt mig...

O nu kommer säkert ni skratta åt mig för att jag ens e vän med en sådan människa... men hon har bra sidor
  • miss maple

Anonym (vän) skrev 2008-07-04 00:59:27 följande:

Hon fick lite pikar sist, eftersom sambon blev lite irritrad och tyckte att det gått för långt..." se till o inte köpa samma grejer nu" för att hon hade sagt innan att hon ville ha exakt likadan badrum med samm inredning.
    Hennes fel om vänskapen spricker tycker jag i denna situation. Raka rör. Man ska ju kunna säga vad man tycker till varann om man är riktigt bra vänner.
  • Tusentand

Hon kanske har tänkt att köpa en spegel tex och så ser hon din och tycker den är fin till rätt pris och vet var den finns m.m. och så köper hon en också.
    Hon kanske inte har "vågat" börja renovera badrummet förrän hon såg hur lätt det gått för dig..?
    Det behöver inte vara så att hon VILL härma dig, hon kanske bara har svårt för att veta tex vilka kläder som är trendiga eller fina..
    Hon är ju din vän och tro mig, hon gör det ju INTE för att jävlas med dig, så varför vara arg på henne?
    Är du inte lite gammal för att tycka att det är "pinsamt" när ni råkar ha samma tröja på er när ni träffas..?
    Jag kan förstå att det kan vara irriterande att hon köper och gör allt som du gör, men ta det inte negativt, för det är inte så hon menar det, det är jag säker på. Hon kanske bara har svårt för att välja. Det har jag ibland när jag är i affärer och ibland är det så mycket lättare att ta det som nån annan tar, även om jag inte skulle ta exakt samma kläder kanske, men mest för att ingen av mina vänner har samma kroppsbyggnad eller stil som nån annan. Jag har tex aldrig velat bo i hus förrän min bror började leta hus, då kom jag på hur mysigt det skulle vara, är det att härma honom då om jag också skulle köpa ett hus, kanske t o m i samma område som han. Inte såååå konstigt, då vi är ganska lika till sätt och smak och har liknande livssituationer. Förmodligen har din vän det också, TS. Inte så ovanligt att vänner gillar samma saker, och vänner brukar ju också tipsa varann om var dom gjort fynd tex.
    Sluta irritera dig över det och se det som att hon tycker uppenbarligen om din smak och tajming..

• Anonym (vän)
    Tusentand skrev 2008-07-04 01:09:22 följande:
    Hon kanske har tänkt att köpa en spegel tex och så ser hon din och tycker den är fin till rätt pris och vet var den finns m.m. och så köper hon en också.Hon kanske inte har "vågat" börja renovera badrummet förrän hon såg hur lätt det gått för dig..?Det behöver inte vara så att hon VILL härma dig, hon kanske bara har svårt för att veta tex vilka kläder som är trendiga eller fina..Hon är ju din vän och tro mig, hon gör det ju INTE för att jävlas med dig, så varför vara arg på henne?Är du inte lite gammal för att tycka att det är "pinsamt" när ni råkar ha samma tröja på er när ni träffas..?Jag kan förstå att det kan vara irriterande att hon köper och gör allt som du gör, men ta det inte negativt, för det är inte så hon menar det, det är jag säker på. Hon kanske bara har svårt för att välja. Det har jag ibland när jag är i affärer och ibland är det så mycket lättare att ta det som nån annan tar, även om jag inte skulle ta exakt samma kläder kanske, men mest för att ingen av mina vänner har samma kroppsbyggnad eller stil som nån annan. Jag har tex aldrig velat bo i hus förrän min bror började leta hus, då kom jag på hur mysigt det skulle vara, är det att härma honom då om jag också skulle köpa ett hus, kanske t o m i samma område som han. Inte såååå konstigt, då vi är ganska lika till sätt och smak och har liknande livssituationer. Förmodligen har din vän det också, TS. Inte så ovanligt att vänner gillar samma saker, och vänner brukar ju också tipsa varann om var dom gjort fynd tex.Sluta irritera dig över det och se det som att hon tycker uppenbarligen om din smak och tajming..
    Eftersom jag inte är en sån människa så har jag ganska svårt att relatera till dig, och jag tycker inte att det är pinsamt att dyka upp i samma plagg nån dag, jag tycker att det är tråkigt att dyka upp i samma kläder med exakt samma kombination då och då. Sakerna jag har köpt reflekterar mig, de ska säga nåt om mig, inte om henne känner jag.
    Men tack för att du skrev ditt inlägg, det har hjälpt mig förstå litegrann i allafall. Men jag tycker fortfarande att det är lite tråkigt att det ska behöva vara så jämnt...
  • Anonym (vän)

Det låter kanske som en dum fråga tusentand, men varför skulle du vilja ha samma kläder som dina vänner väljer? Tycker du inte att det är tråkigt att inte ha en egen stil?

• Tusentand

Anonym (vän) skrev 2008-07-04 01:18:57 följande:

Det låter kanske som en dum fråga tusentand, men varför skulle du vilja ha samma kläder som dina vänner väljer? Tycker du inte att det är tråkigt att inte ha en egen stil?
    Nja, min egen stil är mest t-shirt och jeans och jag har noll klädintresse, så när det är något speciellt tillfälle tex bröllop eller annan tillställning som man vill ha lite finare kläder så vet jag inte alls vad som är ok att ha på sig, därför är det lättare att handla med vänner, speciellt dom som är modeintresserade, för då vet man att man iaf inte tar på sig värsta tantkläderna. Men sen tar jag ju aldrig exakt likadana kläder som dom, mest för att vi inte passar i samma stilar, men det blir oftast något från samma "hörna" av affären fast med något annat snitt eller modell som bättre passar mig.
  • Anonym (mia)

jag skulle nog inte prata med henne, men jag skulle inte t ex shoppa kläder med henne. utan skulle mest bara titta och handla dem när hon inte är med t ex.

jag skulle nog mest rycka på axlarna och säga att "nä, men köpte du lika som oss nu igen" el nåt.. tillslut kanske hon fattar piken.

• anzita

Din kompis verkar inte ha särskilt gott självförtroende. Hon härmar dig antagligen för att hon ser upp till dig och vill vara som du.

Jag skulle börja prata med henne om det. Säga att du märkt att hon gärna tar efter dig både i det ena och det andra, och fråga vad hon anser själv. Ställ henne frågor om vad HON tycker är fint, så hon får tänka efter. Som kompisar ska man ju vara på samma nivå, ge o ta. Fråga henne om smakråd, du kanske alltid är så himla självsäker på vad du vill att du aldrig visar att du uppskattar hennes åsikter.

Det är lätt att hamna i en sned kompisrelation, på nåt sätt börjar man bekräfta vissa personlighetsdrag hos varandra och det krävs lite medvetenhet att komma ur det. Du trivs hur som helst inte med en kompis som är så ryggradslös att hon måste ta efter dig hela tiden. Och hon kan inte heller utveckla sin egen smak om hon alltid känner att det är du som ändå har de bästa idéerna. När du nu märkt vad som håller på att  hända kan du sätta stopp för den spiralen och rädda vänskapen.
    Lycka till!

• Anonym (glad tjej)

Hej har en svägerska som är likadan! tyvärr verkar det bara bli värre och värre för varje år.... min man köpte ett ganska orginellt halsband till mig som jag inte sett på någon förut...gissa vem som fått ett av sin sambo ( min bror) i födelsedagspresent??? Har konfronterat henne MÅNGA gånger om att hon köpt samma saker som mig men får då kommentaren: -VA har du också en sån. Till saken hör att hon kan ha varit hemma hos mig innan och sett saken....! Är SÅÅÅÅ trött på detta! Nu har vi samma husfärg, samma färg i badrum, samma möbel i köket OCH bor i likadant hus.....gissa vem som bodde där först. Gud vad gör man?

Jag HAR ju pratat med henne!

• Anonym

för att inte hänga ut någon väljer jag vara anonym, de flesta av mina vänner hänger på fl

jag har oxå haft en sådan kompis . Det blev bara värre och värre. allt från skor, kläder och möbler. Blev lite irriterande till slut. droppen var när jag bestämde mig för att göra en tatto på ett speciellt ställe. helt plöstligt hade hon oxå planer att göra det, en liknande på samma ställe. jag bokade tid o gjorde den utan hennes vetenskap, förren efteråt... 2 veckor senare hade hon en liknande...  vi såg lika dana ut på gymet.. jag sa ifrån en gång när vi köpte skor. fråga om hon var tvungen att köpa lika dana... muttarde o tog likanada fast i en annan färg.. Det blev att man slutade shoppa tillsamans o berättade inte vad man shoppat. vilket är trist. älskar shopping

nu har jag en annan kompis som ofta köper samma, men helt på ett annat sätt. vi har samma sak o handlar oftast på samma ställen. jag stör mig inte om hon köper ett samma plagg , eller om jag köper något samma som hon har. men det är ömsesidigt. och beror inte på att man vill ha allt det den andra har, utan vi gillar samma saker. ett bra exempel på det var när våra 7 åringar hade fått samma vårjacka... utan att vi visste att den andra köpt den. var bara att garva över att man gillar samma. vi har dessutom likadana solglasögon.. köpt vid olika tillfällen. för att asgrarva när vi såg att vi köpt samma.
    denna typ är en helt annan sak ...

• Anonym (vän)
    Anonym skrev 2008-07-04 11:18:39 följande:
    för att inte hänga ut någon väljer jag vara anonym, de flesta av mina vänner hänger på fljag har oxå haft en sådan kompis . Det blev bara värre och värre. allt från skor, kläder och möbler. Blev lite irriterande till slut. droppen var när jag bestämde mig för att göra en tatto på ett speciellt ställe. helt plöstligt hade hon oxå planer att göra det, en liknande på samma ställe. jag bokade tid o gjorde den utan hennes vetenskap, förren efteråt... 2 veckor senare hade hon en liknande...  vi såg lika dana ut på gymet.. jag sa ifrån en gång när vi köpte skor. fråga om hon var tvungen att köpa lika dana... muttarde o tog likanada fast i en annan färg.. Det blev att man slutade shoppa tillsamans o berättade inte vad man shoppat. vilket är trist. älskar shoppingnu har jag en annan kompis som ofta köper samma, men helt på ett annat sätt. vi har samma sak o handlar oftast på samma ställen. jag stör mig inte om hon köper ett samma plagg , eller om jag köper något samma som hon har. men det är ömsesidigt. och beror inte på att man vill ha allt det den andra har, utan vi gillar samma saker. ett bra exempel på det var när våra 7 åringar hade fått samma vårjacka... utan att vi visste att den andra köpt den. var bara att garva över att man gillar samma. vi har dessutom likadana solglasögon.. köpt vid olika tillfällen. för att asgrarva när vi såg att vi köpt samma.denna typ är en helt annan sak ...
    Jag håller med dig helt! Jag har också en sån vän. Ibland händer det att vi handlar samma saker, men det är på en helt annan nivå. Jag vet att hon köpte likadana byxor för att hon verklign ville ha de. Inte för att jag köpt de!

Men den här tjejen är otrolig! Hon va hos mig igår förmiddag, mitt i matlagandet, sen åkte hon hem, på vägen hade hon handlat ingredienserna och ringde mig sen för att jag skulle förklara om man skulle steka potatisen eller koka?? Inte ens marlagning kan jag få ha ifred... låter väl töntigt, men det är ju inte bara det...
  • Anonym (vän)
    anzita skrev 2008-07-04 07:52:19 följande:
    Din kompis verkar inte ha särskilt gott självförtroende. Hon härmar dig antagligen för att hon ser upp till dig och vill vara som du.Jag skulle börja prata med henne om det. Säga att du märkt att hon gärna tar efter dig både i det ena och det andra, och fråga vad hon anser själv. Ställ henne frågor om vad HON tycker är fint, så hon får tänka efter. Som kompisar ska man ju vara på samma nivå, ge o ta. Fråga henne om smakråd, du kanske alltid är så himla självsäker på vad du vill att du aldrig visar att du uppskattar hennes åsikter. Det är lätt att hamna i en sned kompisrelation, på nåt sätt börjar man bekräfta vissa personlighetsdrag hos varandra och det krävs lite medvetenhet att komma ur det. Du trivs hur som helst inte med en kompis som är så ryggradslös att hon måste ta efter dig hela tiden. Och hon kan inte heller utveckla sin egen smak om hon alltid känner att det är du som ändå har de bästa idéerna. När du nu märkt vad som håller på att  hända kan du sätta stopp för den spiralen och rädda vänskapen.Lycka till!
    Du har nog rätt, jag är en väldigt självständig tjej. Precis tvärtemot henne, och kanske nästan för mycket åt andra hållet. Jag tittar aldrig efter saker som mina vänner tittar efter, utan går alltid min väg, och hittar mina saker.
    Men problemet är att ska jag sitta och bygga upp hennes självförtroende? Jag har inte tid med sånt just nu känner jag. Men tack för ditt inlägg, det var väldigt bra skrivet!
  • Anonym (EnTill)

Förstår exkat hur du känner TS.
    Min kusin är exakt likadan. Hon är 7 år äldre än mig men har alltid härmat mig i ALLT.

Allt från frisyrer, hårfärger, kläder, smycken, bilar, telefoner, inredning...Ja, allt helt enkelt. Hon till och med gjorde en EXAKT likadan tatuering som jag på ryggen. Fick veta det flera månader senare. Orkar inte skriva med allt.

Detta har faktiskt gjort att vi har glidit ifrån varandra. Jag vill aldrig berätta vad jag gjort här hemma eller köpt mig eller vad man har för idér till sitt hem osv, för då vet jag att hon gör precis likadant.
    Jag har böjat tycka att detta är skiiit jobbigt. Våra släkt ser det till och med utan att jag någonsin har nämt det. Ändå ser och förstår dem det. Men där emot så säger hon aldrig heller att någonting är fint eller så. Allt ser så konstigt och fult ut enligt henne, men sen införskaffar hon det så fort hon bara kan. Känns som hon vill vara en koipa av mig.

Vet inte heller hur jag ska kunna prata med henne om detta. Vågar helt enkelt eller tycker nog det är mer pinsamt att göra det.
    Nu är jag 28 år och 35 och detta har alltid hållt på. Börjar bli en aning jobbigt.

Så jag förstår hur irriterande det kan vara i mellanåt. Flört

• Anonym (vän)

Anonym (EnTill) skrev 2008-07-04 16:01:35 följande:

Förstår exkat hur du känner TS.Min kusin är exakt likadan. Hon är 7 år äldre än mig men har alltid härmat mig i ALLT.Allt från frisyrer, hårfärger, kläder, smycken, bilar, telefoner, inredning...Ja, allt helt enkelt. Hon till och med gjorde en EXAKT likadan tatuering som jag på ryggen. Fick veta det flera månader senare. Orkar inte skriva med allt.Detta har faktiskt gjort att vi har glidit ifrån varandra. Jag vill aldrig berätta vad jag gjort här hemma eller köpt mig eller vad man har för idér till sitt hem osv, för då vet jag att hon gör precis likadant.Jag har böjat tycka att detta är skiiit jobbigt. Våra släkt ser det till och med utan att jag någonsin har nämt det. Ändå ser och förstår dem det. Men där emot så säger hon aldrig heller att någonting är fint eller så. Allt ser så konstigt och fult ut enligt henne, men sen införskaffar hon det så fort hon bara kan. Känns som hon vill vara en koipa av mig.Vet inte heller hur jag ska kunna prata med henne om detta. Vågar helt enkelt eller tycker nog det är mer pinsamt att göra det.Nu är jag 28 år och 35 och detta har alltid hållt på. Börjar bli en aning jobbigt.Så jag förstår hur irriterande det kan vara i mellanåt.
    Det verkar som att du är i exakt samma sits! Det är precis samma med mig, hon säger aldrig att nåt e fint, men så fort hon hittar det minsta fel, som att jag gått upp eller nåt så säger hon det och hånar mig, men hon menar på att hon bara är ärlig.

Detta har gjort att vi också glidit isär litegrann. Men på nåt sätt tycker jag synd om henne och vill inte att vänskapen ska ta slut.
Svar på tråden Hon härmar mig i allt!!!