• Anonym (Orolig)

Anmäld till socialen!!

Fick idag hem ett brev om att vi e anmäld till socialen. För någon månad sen så va vi på firmafest jag o min sambo (jag hade inte druckit på 3 år före de o de e sällan han dricker.) sen gick vi ut på en liten pub här i samhället o när vi gick därifrån så vart de bråk min sambo gick bara o tog bort hans kompis o då vart sambons skjorta blodig. Efter ett tag när allt va lugnt så kom polisen o börja fråga min sambo vilka som hade bråkat. Jag vet inte sa han. Han svarade inte på vilka som had bråkat så polisen tog med honom o satt honom i fyllecellen. Han fråade om han fick göra ett alkotest men de neka dom honom.
    Idag fick jag ett brev från familjerätten att vi e anmälda pga vårdanshavande o L.O.B (lagen om berusning) o har 2 st barn.

Jag e så orolig o mår så dåligt av detta. Vad kommer hända nu? Kommer dom ta våra barn ifrån oss??

Någon som vart med om samma sak?

• Svar på tråden Anmäld till socialen!!
  • Anonym

Tyvärr så är det så att har man barn och hamnar tex i fyllecell så anmäls det till soc.. Jag tror att det först och främst handlar om i det här fallet att killens namn läggs in någonstans och där står det om han har barn eller något sådant..

Ni kommer att komma på ett samtal där dom beslutar om en utredning ska göras.. Dom är skyldiga till det. För att man blir så full och hamnar i fyllecell... Sen att polisen övereagerar i vissa fall är en helt annan historia....

Har en kompis som råkade ut för det där... Och det var ingen störrer fara... Dom är bara skyldiga till att kalla på ett samtal..

• Anonym (pul)

jag tror bara att det är en skyldighet polisen har och sen kommer soc kanske bara kolla av att ni inte är heltidsalkisar och dsen händer inget mer.

• Anonym (Orolig)

Anonym (Yvonne) skrev 2008-07-07 20:30:41 följande:

I vissa kommuner anmäler polisen direkt till sociala myndigheter om man tagit en förälder för LoB eller narkotikapåverkan. Tycker att det är bra...detta bara för att det finns dom föräldrar som inte har ett normalt alkoholintag eller som har ett "dolt" narkotikamissbruk. Därför kan man lättare upptäcka dom barn som faktiskt far illa.Jag har själv setat i samma situation som ni. Vi blev kontaktade av de socialamyndigheterna pga att min dåvarande sambo/mina barns pappa tagits narkotikapåverkad av polisen en gång. Det blev en utredning men inga insatser bedömdes som nödvändig för att JAG tog bra hand om mina barn. Anmälan gav mig orken att bryta upp ett dåligt förhållande pga av hans drogmissbruk. Jag kunde inte riskera att dom tog mina barn i framtiden OM han skulle åka dit igen. TS ni kommer inte att förlora era barn/få någon social insats om ni tar hand om ert barn på ett bra sätt och om detta inte sker om och om igen.
    OK.. Tycker att vi tar bra hand om våra barn. Min sambo va inte så himla full heller.. Han åkte in bara för att han inte sa vilka de va som bråka.. O fick inte göra alkotest fast de va han själv som ville de...
    Tycker de e så sjukt.. Har en oroande känsla i hela kroppen.. Men hur ska man kunna bevisa att man tar bra hand om sina barn??
  • Anonym (Orolig)
    snappi81 skrev 2008-07-07 20:31:24 följande:
    Herregud!! Har dom inget bättre för sig! Lösa brott tex...  Nää jag tror inte att det kommer gå så långt med denna anmälan, ni har ju skött era barn genom att inte ta med dom... Tror inte du har så mycket att oroa dig för, det finns dom som missköter sina barn ordentligt och dom händer det då inget med!
    Nä jag vet lixom dom som sitter på puben o dricker o har sina barn med sej dom händer de inget med. Men dom som tar hand om sina barn då..
  • Anonym (pul)

soc kommer märka direkt att ni är bra föräldrar, har ni inget att dälja så kommer det gå bra.

eg. tror jag att denna lag är bra! tror man kan upptäcka barn som verkligen lever i missär.

• Anonym (LoB)

LoB står för Lagen om Omhändertagande av Berusade personer. När en person är så full eller påverkad av narkotika att han/hon inte kan ta hand om sig själv, eller är en fara för sig själv eller annan, kan personen bli omhändertagen.
    Det ska mycket till innan man blir omhändertagen. Det är inte brottsligt att inte kunna ta hand om sig själv, LoB är en omhändertagande lag och man hamnar inte i något brottsregister. Däremot kan man om man upprepade gånger blir LoB:ad förlora körkortet tex, eftersom det tyder på uppenbart dåligt omdöme.
    Att vissa kommuner anmäler kan jag tänka mig beror på detta. Att man som förälder skall ha bättre omdöme än att försätta sig i den situationen att man blir omhändertagen av polisen.

Om ni aldrig dricker annars, och det var en engångshändelse så har ni inget att oroa er för.

• Prinsessan på alerten

Du behöver inte alls oroa dig... (Eller rättare sagt - bara du själv vet om du egentligen behöver oroa dig.)

Soc kommer att göra en sk aktualisering. Ni kommer då att bli kallade för att ha ett samtal med soc. Då får ni berätta vad som hände, dvs vad som förorsakade anmälan. Soc kommer att ställa frågor för att försäkra sig om att detta var en engångsföreteelse och att era barn inte far illa. Därefter kommer inget mer att hända, utan frågan är helt ur världen!

(Om det är så att era barn bedöms fara illa kommer soc att besluta att göra en utredning.)

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar. Har lugnat ner mej lite nu va så chokad i början. Ska iväg på Torsdag o prata med dom o berätta exakt hur de ligger till. Läste igenom dom där lagarna som nån skickade o polisen har brytit mot 2 lagar.

• Anonym (Yvonne)

Anonym (Orolig) skrev 2008-07-07 20:35:10 följande:

Anonym (Yvonne) skrev 2008-07-07 20:30:41 följande:
    OK.. Tycker att vi tar bra hand om våra barn. Min sambo va inte så himla full heller.. Han åkte in bara för att han inte sa vilka de va som bråka.. O fick inte göra alkotest fast de va han själv som ville de...Tycker de e så sjukt.. Har en oroande känsla i hela kroppen.. Men hur ska man kunna bevisa att man tar bra hand om sina barn??
    Förstår fullt ut hur du känner. Man har en konstant oro fast man VET att man själv är en bra förälder.

Du ska inte bevisa att du är en bra förälder. Det är dom som ska bevisa motsatsen i sånna fall. Finns det inget som är dåligt i omsorgen om ert barn vad finns det då att bevisa. Var er själva och ärliga i dom frågor som ställs.

För att det ska bli tal om omhändertagande ska det vara allvarliga brister om omsorgen av ert barn. Frivilliga insatser går i första hand om man bedömmer att det är nödvändigt med nån form av insats...många går nog där ifrån utan nån form av insats.

Totalt är det ca 1 procent av alla barn/familjer i Sverige som antingen har LVU eller någon form av frivillig isats genom socialen (frivilla insatser i klar majoritet. Dett betyder att 99 procent INTE har nån form av insatser. Varför skulle ni hamna inom den procenten. Om det nu bara handlar om EN LoB. Att man var lite för full en gång gör inte er till dåliga föräldrar...och det är det man ska bedömma...er föräldraförmåga.
    Stödj er sjäv genom att tänka på ERA goda sidor som föräldrar.

Önskar er lycka till. Du ska nog se att allt går bra!
  • Anonym (111)

Min man hamnade med i fyllecell när vi va ute på gallej, några år sen nu men vi blev aldrig anmälda till soc för att han hamnade i fyllecell. Sjukt om man blir anmäld om man inte har barnen med sig! Vi hamnade oxå i bråk, min man va utomstående försökte hjälpa men hamnade där när han försökte förklara hur allt gick till! Dom sa nåt du är gripen praragraf blabla störande mot nånting, som han störde dom i deras jobb. Jag blev flyförbannad, sa åt en polis jag ska anmäla er blablabla men dom tog inte mig. Vi liksom fattade inget!

Svar på tråden Anmäld till socialen!!