• Ayya

Hur ofta klippa klor`?

Hur ofta klipper ni klorna på era hundar?

• Svar på tråden Hur ofta klippa klor`?
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 22:08:10 följande:
    Pratade med min veterinär idag för att min hund skadat en klo och passade då på att fråga om det såkallade fingret och det hade hon aldrig hört talas om. Hon sa att det inte fanns något ben i klon utan det enda som växte om klon blev för lång var pulpan. Där det däremot kan växa ut som ett "finger" en liten benstump är i den såkallade sporren om den inte tas bort när hunden är ung/valp.
    nu blir jag förvirrad... Finns det inget ben?
    Men, jag vill nog inte söva honom ändå, inte för ett skönhetsingrepp. Jag lider nog mer av att se hans långa klor än vad han gör...
  • Ayya

Ja jag blev oxå förvirrad... Måste luska mer i ämnet...

Fortsätt du att klippa som du gör... Kontakta en veterinär imorrn och hör efter hur du kan göra... Det kostar ju inget att ringa och rådfråga iallafall.

Sövning är läskigt... skulle inte heller göra det för ett "skönhetsingrepp"...

logg81 skrev 2008-07-08 22:39:32 följande:
    nu blir jag förvirrad... Finns det inget ben? Men, jag vill nog inte söva honom ändå, inte för ett skönhetsingrepp. Jag lider nog mer av att se hans långa klor än vad han gör...
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 22:42:05 följande:
    Ja jag blev oxå förvirrad... Måste luska mer i ämnet...Fortsätt du att klippa som du gör... Kontakta en veterinär imorrn och hör efter hur du kan göra... Det kostar ju inget att ringa och rådfråga iallafall.Sövning är läskigt... skulle inte heller göra det för ett "skönhetsingrepp"...
    Nja... jag e inte mycket för telefoner Jag håller mej ifrån dom så länge jag kan...ha ha
    Men han lider ju inte, ja förutom de 10 minutrarna det tar o klippa dom. Det är mer en nagel i ögat på mej. Och som Rottis77 skriver, det här kanske är hans normallängd...
  • Ayya

Oki... jag ska iallafall försöka luska lite... alltid spännande att ta reda på sannnigen när man hört olika bud.

Hur långa är klorna på ett ungefär?

logg81 skrev 2008-07-08 22:57:22 följande:
    Nja... jag e inte mycket för telefoner Jag håller mej ifrån dom så länge jag kan...ha haMen han lider ju inte, ja förutom de 10 minutrarna det tar o klippa dom. Det är mer en nagel i ögat på mej. Och som Rottis77 skriver, det här kanske är hans normallängd...
  • logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 22:59:50 följande:
    Oki... jag ska iallafall försöka luska lite... alltid spännande att ta reda på sannnigen när man hört olika bud.Hur långa är klorna på ett ungefär?
    Jag kan ta o lägga ut ett kort i galleriet.... Ska bara ta lillan först så fixar jag det sen...
  • Ayya

Gör så... ska strax gå och sussa men jag kikar imorrn...

• logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 23:02:19 följande:
    Gör så... ska strax gå och sussa men jag kikar imorrn...
    Äh det går inte... jag har för mycket bilder i galleriet... Missade att "plussa" den här månaden
  • Ayya

Oki, ingen fara... Om du försöker i cm istället...

logg81 skrev 2008-07-08 23:16:51 följande:
    Äh det går inte... jag har för mycket bilder i galleriet... Missade att "plussa" den här månaden
  • emeliasmamma

På min tik som är 1,5 har jag klippt typ 5 klor på. Hon sliter ned dom själv. De andra klipper jag när det behövs och det är väldigt olika, men någon gång i månaden kanske.

• Rottis77
    Ayya skrev 2008-07-08 22:08:10 följande:
    Pratade med min veterinär idag för att min hund skadat en klo och passade då på att fråga om det såkallade fingret och det hade hon aldrig hört talas om. Hon sa att det inte fanns något ben i klon utan det enda som växte om klon blev för lång var pulpan. Där det däremot kan växa ut som ett "finger" en liten benstump är i den såkallade sporren om den inte tas bort när hunden är ung/valp.
    Då kan den veterinären börja med att tex röntga en tass för där kan man tom se benet i klon, det heter dessutom klobenet! Det är även ofta som en hund bruter detta benet när dom bryter klon så som din hund verkar ha gjort, så där har hon tyvärr fel.
  • Ayya

Så som min hund gjort? Var det min hunds klo du menade?

Rottis77 skrev 2008-07-09 16:35:20 följande:
    Då kan den veterinären börja med att tex röntga en tass för där kan man tom se benet i klon, det heter dessutom klobenet! Det är även ofta som en hund bruter detta benet när dom bryter klon så som din hund verkar ha gjort, så där har hon tyvärr fel.
  • Rottis77
    Ayya skrev 2008-07-09 17:04:10 följande:
    Så som min hund gjort? Var det min hunds klo du menade?
    hade inte din hund skadat klon???? Eller det va inget klokapselbrott?
  • JBC

Ca varannan vecka. När vi vande in valpen klippte vi en gång i veckan och dvärgen hade från början väldigt långa så dom försöker vi få ner lite i längd, ibland fuskas det ju men och kanske går tre veckor mellan gångerna men innan utställning klipps dom fint.

• logg81
    Ayya skrev 2008-07-08 23:18:15 följande:
    Oki, ingen fara... Om du försöker i cm istället...
    Hmm... nu är ju mitt ögonmått köpt på Claes Olsson men 2,5-3 cm kanske. Han är 50%ridgeback och har fått RR-klor så de är som mina lillfingrar. Tjocka och stenhårda...
  • Ayya

Jo den har bara fnasat upp sig lite... Frågade bara veterinären om jag skulle klippa bort det trasig eller låta det växa ut och fixa sig själv.

Rottis77 skrev 2008-07-09 17:09:45 följande:
    hade inte din hund skadat klon???? Eller det va inget klokapselbrott?
  • Rottis77
    Ayya skrev 2008-07-09 22:15:52 följande:
    Jo den har bara fnasat upp sig lite... Frågade bara veterinären om jag skulle klippa bort det trasig eller låta det växa ut och fixa sig själv.
    Aha, förlåt då missförstod jag det, trodde klon va bruten! Skönt att den inte va det för det blir så mycket pyssel då.
  • Ayya

Oki... ne det här skulle jag bara låta vara och försöka klippa av lite vartefter så det inte "fransar" upp sig mer...

Rottis77 skrev 2008-07-10 10:35:48 följande:
    Aha, förlåt då missförstod jag det, trodde klon va bruten! Skönt att den inte va det för det blir så mycket pyssel då.
  • Splach

Jag har klippt ca var 3dje dag när dom varit valpar..
    Sedan klippt så fort jag hör en klo mot golvet..
    DVS jag vill EJ höra klor mot marken..
    Staffen dock, släpar fötterna i marken ibland så det låter Men men.. han har inte långa klor för det.

klipper så ofta jag kan.

staffen ligger på rygg i mitt knä när jag klipper hans klor

Svar på tråden Hur ofta klippa klor`?