Inlägg från: Queen70 |Visa alla inlägg
  • Queen70

hasch. inte farligt???????

Förstår inte vitsen med att vare sig bli full eller hög. Har testat att röka på några gånger av ren nyfikenhet när jag varit i Amsterdam, men jag blev bara jättesjuk och fick panik, så det gör jag aldrig om. Alkohol och hasch har båda beroendeframkallande egenskaper och som med allting annat, så har olika individer olika motståndskraft mot beroende, och det kan man ju aldrig veta innan det är för sent. Den stora skillnaden som jag anser mellan de båda drogerna alkohol och hasch (och nu hoppas jag att jag inte blir censurerad, amäld eller nåt annat dumt) är i mitt tycke att som någon sa att hasch faktist är förbjudet enligt lag. Vi har ingen tradition av THC användning i sverige eller skandinavien som vi har med alkohol. I många många generationer har vi lärt oss hantera alkoholen på ett hyfsat vis och för de allra flesta ändå fungera i samhället. Det innebär inte ett socialt utanförskap eller stigmatiserande att du kommer hem från jobbet och tar en drink eller för all del blir stupfull till helgen. Då hasch däremot inte som regel ÄR socialt accepterat här som i flera andra länder innebär det att du på nåt vis ställer dig utanför de sociala ramarna om du väljer att använda denna drog, och riskerar hela ditt sociala sammanhang. Du riskerar ditt arbete, vårdnaden om dina barn osv osv. Och någon som ändå använder en viss substans vare sig det är alkohol eller hasch när man vet med sig att man riskerar så mycket, är mina ögon ute på hal is. Det är kombinationen av drogen, SAMT att man skapar sig en svagare social ställning som gör att det blir betydligt allvarligare att använda sig av en förbjuden substans vs. en tillåten substans. Man väljer på nåt vis ett utanförskap. På samma sätt skulle jag resonera om någon satt i ett djupt muslimskt land, där alkohol var förbjudet och hävdade sin rätt till att dricka alkohol och drack fast han kanske riskerade social stigmatisering och straff. Är det verkligen värt riskern, eller har man då ett beroende som man rättfärdigar med att man utövar sina mänskliga rättigheter att göra vad man vill med sin egen kropp??
    Låt oss säga att jag flyttar till ett land där man inte får käka jordgubbar. Man kanske kan få sparken, förlora sina barn osv om man dristar sig till en enda liten jordgubbe. Jag kanske skulle tycka det var en idiotiskt lag, jag kanske skulle arbeta politiskt för att leglisera användningen av jordgubbar, men inte fan skulle jag köpa jordgubbar i nån mörk gränd och smaska i mig på kammaren om jag visste att så mycket står på spel.

Om jorgubbar vore så viktigt för mig att jag ändå inte kunde låta bli, så tror jag att man skulle kunna utgå ifrån att jag hade ett beroendeförhållande till jordgubbar (vare sig det är psykiskt eller fysiskt) som inte var riktigt sunt och som jag sannolikt skulle behöva hjälp med. Det är så jag tänker om människor som väljer att använda en förbjuden substans fast man riskerar så mycket. Om man tycker att det ska vara legalt att röka på så får man väl arbeta för det politiskt då.

Min slutsats är således att någon som röker på två ggr i månaden i Sverige, ändå har mer problem än någon som röker på flera ggr i veckan, men bor i Amsterdam där det är helt socialt accepterat.

Sen vad det gäller inkörsportar och dyligt så kan vi alla fall konstatera att Holland har mycket FÄRRE "tunga" missbrukare än Sverige, och framförallt är Sverige med sin drogpolitik världsbäst på att ta livet av våra heroinister som dör som flugor pga. idiotiska restriktioner vad det gäller sprututbytesprogram, metadonbehandling och annat.

• Queen70

Känner inte till statistiken för hashpsykoser, men en tanke som slog mig är att det kanske kan vara vanligare i Sverige, eftersom en stor andel av de som röker redan tillhör en marginaliserad och socialt utsatt grupp människor, som kanske söker sig till droger just för att de redan mår dåligt. Bara en tanke.

Sen kan det ju vara så att om man jobbar inom vården och ofta får se haschpsykoser så tänker man att det är väldigt vanligt, på samma sätt som om man ex jobbar inom socialtjänsten och ser massa invandrare som får socialbidrag, att man då får intrycket av att det är det vanligaste, när det kanske i själva verket är en liten del av en grupp som man kommer i kontakt med.

Min egen erfarenhet av missbruksvården är att just i diagnosen om vad som är missbruk/psyk, så är det svårt att avgöra vad som är hönan eller ägget. Från sjukvården hävdar man nästan alltid när någon har en dubbelproblematik att de psykiska problemen har kommit sig av missbruk, och kräver att personen skall bli drogfri innan den får hjälp för sina psykiska problem, medan man från andra håll, typ skola och socialtjänst, där man känt personen över tid, ofta kan se att missbruket är ett resultat av att personen redan mått psykiskt dåligt en längre tid och därför sökt lindring i alkohol eller droger. Ofta slutar dessa debatter om hönan eller ägget att personen hamnar mellan stolarna och inte får behjandling för vare sig det ena eller de andra, då socialtjänsten inte ger missbruksvård innan personen fått hjälp med sina psykiska problem och sjukvården inte anser sig kunna hjälpa med de psykiska problemen innan socialtjänsten gått in med missbruksbehandling. Tragiskt.

gosetussen skrev 2008-07-10 14:56:15 följande:
    Men om röka på någon gång då och då resulterar i en psykos (vilket händer relativt ofta) så skadar man ju sin familj eller hur?
  • Queen70

Visst gör det det...

Sen kan man ju också påpeka antalet människor som kommer till beroendemottagningen med delirium, som mycket väl går att jämföra med haschpsykos.

gosetussen skrev 2008-07-10 15:18:46 följande:
    Hur vanligt det är kan nog ingen egentligen svara på då det alltid finns mörkertal som aldrig når dagsljus. Men oavsett om det drabbar vare sig den ena eller den andra så drabbar det ju också familjen om man nu har en familj villsäga.
  • Queen70

Mina lååånga inlägg tråkar nog ut folk misstänker jag...hehe.

• Queen70

En psykos är nåt som somliga individer är mer utsatta för en andra, man kan födas med en ökad känslighet för att drabbas av psykoser, och det går inte att förutse vilka individer som kommer att drabbas eller när, det kan vara du eller det kan vara jag. Det kan utlösas av extrema situationer, förlossning, bortgång av nån närstående, eller kanske av användande av droger eller alkohol. Om du vill veta exakt vad som händer i kropp och sinne lär du nog få fråga en doktor.

• Queen70

En psykos är en psykos är en psykos. Sen finns det allra möjliga faktorer som kan utlösa en sådan. Varav droger är EN.

• Queen70

Vad grundar du det på att man OFTAST går vidare till tyngre droger??

Tindra02 skrev 2008-07-10 17:56:18 följande:
    TS ditt inlägg är helt korrekt Men jag såg ett program om olika missbruk.Då låg hasch på 20 plats och alkohol på 5 plats.Så att missbruka BARA alkolhol är farligare än att missbruka BARA hasch.Men det är ju som du säger, inkörsporten till farligare droger, så oftast stannar man inte vid "bara" hasch...
  • Queen70

mm...Fakta därmot är att de allra allra flesta som någon gång experimenterar tillfälligt med såkallade lättare droger inte alls går vidare till tyngre droger. Eftersom de flesta av oss har en spärr som säger att priset är för högt helt enkelt. De flesta som hamnar i tungt missbruk har en destruktiv personlighet och andra bakomliggande problem. Det finns en och annan som utan några andra problem börjar med tyngre droger, men så är inte fallet normalt.
    Men visst stämmer det att de flesta tunga missbrukare börjat med hasch, eller snarare alkhol som den första drogen man kommit i kontakt med. Då borde ju rimligtvis alkoholen ses som en sk. inkörsport lika mycket. Alkohol är också en drog med beroendeframkallande egenskaper.

Tindra02 skrev 2008-07-10 18:22:20 följande:
    Svar på #78
    Vet av erfarenhet från andra Det är inte alla som går över till tyngre droger, men många gör det.Och oftast börjar det med att man prövar först hasch...
  • Queen70

Nja...SÅÅÅ länge lagras den inte. Om du röker en gång i veckan så är lagringarna borta mellan gångerna. Om du röker dagligen, så hinner du inte bli av med substansen innan du igen fyller på den och då kan det ta så lång tid som upp till 3 månader innan du är helt "ren", men då ska du ha rökt tätt och ganska länge.

Snowy skrev 2008-07-11 00:05:02 följande:
    Har inte läst trådenDet är väl så att "hasch" (dess aktiva substans) (och andra droger) lagras i fett. Och vid viktnedgång, som kan bero på kriser i livet, nån dör, sjukdom osv frisätts dessa gifter och påverkar kroppen.
Svar på tråden hasch. inte farligt???????