Inlägg från: Queen70 |Visa alla inlägg
  • Queen70

hasch. inte farligt???????

Nåt jag i alla fall kan konstatera helt ovetenskapligt är att har man rökt tämligen regelbundet i några år så blir man rätt blåst. Det är inte direkt full fart på hjärnkarusellen längre, och det ser dom inte ens själva. Men de verkar rätt nöjda med tillvaron dock.

• Queen70

En psykos GÅR inte alltid över, eller också kan den behandlas, men kan även återkomma. Ibland är en psykos en engångsföreteelse som aldrig kommer tillbaks. Oavsett om orsaken beror på trauma eller är en reaktion på användanden av någon substans eller har nån annan utlösande mekanism. Du behöver inte hänga upp dig på just en psykos utlöst av just haschnvändande.

anarkokapitalist skrev 2008-07-11 00:28:15 följande:
    Att amfetamin är den mest psykosframkallande drogen beror på att om man tar amfetamin flera veckor i sträck så är man vaken flera veckor i sträck, och det i sig är psykosframkallande.Sen om du dricker kaffe, badar kallt eller tar amfetamin för att hålla dig vaken spelar ingen roll.Att man får nedsatt skolprestation av att röka cannabis,kan inte det ha att göra med att det oftast inte är dom flitigaste studenterna som kommer i kontakt med cannabis?Kan du visa en källa på att man aldrig blir av med psykosen?
  • Queen70

Om jag vore tvungen att välja mellan pest eller kolera och leva med nån som söp varje helg eller en som rökte på varje helg så skulle jag hellre välja en haschtomte som satt å dåsa i hörnet snarare än nån full fåne som skränade. Men som sagtdet är pest eller kolera. Tycker båda är rätt dumt.

Pallas skrev 2008-07-11 00:35:08 följande:
    Personligen tycker jag att alkohol verkar ställa till mer skada.
  • Queen70

Ni kanske inte är de enda som arbetat med detta och som anser sig veta vad de talar om, det kanske är så att en del tycker att det är tämligen irrelevant för debatten att försöka använda sin yrkeserfarenhet som ett argument, eftersom det både inom alla yrkesverasamma grupper som bland allmännheten finns olika åsikter och olika "sanninga" tycker debatterna blir så trista när man försöker bräcka varandra med att man minsann jobbat si och så länge med nåt. I just denna tråd tycker jag dock debaten har en bra nivå, där man inte hånar varandra eller dumförklarar någon utan helt enkelt debatterar utifrån sina olika synsätt. Låt oss hålla det så även om alla inte alltid är överens.

mrs Elliott skrev 2008-07-11 11:50:01 följande:

Jag tycker det är rätt fascinerande hur man viftar bort Gosetussens och mina erfarenheter av missbruk som faktiskt arbetar med det dagligen.Jag har dessutom levt nära haschanvänadre i flera år och sett hur det påverkar dem.Både positivt och negativt.Men det är klart att man hör det man vill höra....
  • Queen70

En del människor drabbas av kronisk psykos, som aldrig släpper. Kan bli bättre ibland, men sen återkommer med full styrka utanpåtaglig anledning. Oavsett utlösande mekanism. Hur tänker du att nån ska förklara det på nåt annat sätt?

anarkokapitalist skrev 2008-07-11 14:07:46 följande:
    Amfetamin i sig kan knappast ge hallucinationer, man får hallucinationer av sömnbristen.Kan du visa källor på det där med att hjärnan ser ut som en svamp efter 10 års missburk och att man får förföljsemani och minnesluckor? Definiera också missbruk, hur skiljer sig missbruk från bruk rent praktiskt?Om du menar bestående psykos, menar du att psykosen sitter i konstant hela livet då?
  • Queen70

Du generalliserar för mycket i ditt resonemang. Allt är inte svart eller vitt. Det finns vitt skilda synsätt omkring frågan både hos utbilade och outbildade. Bland de med egna erfarenheter av missbruk såväl som bland de som aldrig varit i närheten av vare sig missbruk eller bruk.

Skulle rekomendera boken "narkotikan avmysifierad" av Ted Goldberg som är proffessor på Stockholms Universitet, för en mycket klok och nyanserad bild av narkotikafrågor till samtliga som är intresserade av denna fråga. Tyvärr bedskylls han ofta för att vara narkotikaförespråkade vilket inte alls stämmer om man lyssnar på det han säger. Däremot säger han inte heller att bara för att man testar droger så kommer man att sluta på T-centralen med en spruta mellan tårna, vilket är den strategin som man i många år försökt avskräcka ungar från att test droger med.

anarkokapitalist skrev 2008-07-11 14:10:07 följande:
    mrs Elliott skrev 2008-07-11 11:50:01 följande:
    Om man arbetar med missbruk i Sverige så är man antagligen utbildad om det i Sverige. Och all svensk utbildning som handlar om sådana saker sprider tyvärr mycket fördomar som inte är sanna.
  • Queen70

En psykos är inget man föds med, men en del individer har mycket större sannolikhet än andra att utvecka en psykos. Den utlösande faktorn kan vara väldigt olika som tidigare skrivits, allt från drogmissbruk (oxh där räknar jag även in haschmissbruk) eller kanske en svår förlossning och moderskap. Dessa känsliga individer hade kanske kunnat undgå att drabbas om de hållit sig borta från ex droger eller undvikit att skaffa barn. Man kan inte förutse vilka som har denna medfödda känslighet.

anarkokapitalist skrev 2008-07-11 14:22:03 följande:
    Men varför skulle detta ha någonting med cannabisen att göra?Om psykosen sitter i hela livet så är det väl rimligare att den faktiskt funnits där hela livet också.
  • Queen70

Försår f.ö. att så mycket av denna debatt handlar om just haschutlöst psykos som i jämförelse med andra effekter av haschbruk/missbruk är förhållandevis liten risk.

• Queen70

Jag har faktiskt inte sett nån stans här i tråden någon som säger att det är helt ofarligt att röka på, men för den sakens skull kan man väl håll debatten lite nyanserad.

mrs Elliott skrev 2008-07-11 14:49:30 följande:

Svar på #106Precis Gosetussen.Som jag sa .Det är helt ok för mig om folk vill röka på,men att vifta bort det faktum att det faktiskt är en skadlig drog är bara dumt och gör ingen gott.Stå för det istället.Jag har själv provat ,men jag visste om riskerna innan och låtsades inget annat.Det är ungefär som att dricka alkohol och låtsas som att det är helt ofarligt.
  • Queen70

Säger samma sak till dig. Kan man verkligen inte ha lite nyanser i frågan? är det verkligen så att det antingen är helt livsfarligt och att man är en missbrukare om man då och då brukar hasch, eller också så är hasch en helt ofarlig substans om aldrig orsakar skador och tragedier??
    Har f.ö. inte sett så rackarns mycket hård statistik från dig heller i dessa debatter. med statistik kan ni ju sitta och försöka slå varandra på fingrarna i en miljon trådar, eftersom man kan bevisa all möjlig smörja med diverse statistik. Man kan väl få debatter utifrån sina egna åsikter och erfarenheter.

anarkokapitalist skrev 2008-07-11 15:06:34 följande:
    Om du inte kan visa källor så har jag ingen anledning att tro på det du säger. Man kan inte bara påstå en massa saker utan att kunna bevisa det.En tv4 dokumentär för flera år sedan ser jag inte som en bra källa, det är inte als omöjlig att den fakta som presenterades i den är vinklad.Jag vill se källor från rena forskningsrapporter, inte från sensationsmedia.Samma sak med amfetamin och hallucinationer, vad du har sett i vården är irrelevant eftersom du kan påstå precis vad som helst.Kan du berätta mer om mannen som rökte hasch en gång och nu är hans liv inte sig likt?Hur kommer det sig att tror du att det är enbart människor som är utbildade om narkotika efter den svenska statens krav som har hört talas om sådana här människor och inte människor som röker cannabis ofta, har gjort i flera år och umgås med människor som brukar cannabis frekvent och känner till "cannabisscenen" mycket väl?
Svar på tråden hasch. inte farligt???????