Inlägg från: gosetussen |Visa alla inlägg
  • gosetussen

hasch. inte farligt???????

mrs Elliott skrev 2008-07-11 14:49:30 följande:

Svar på #106Precis Gosetussen.Som jag sa .Det är helt ok för mig om folk vill röka på,men att vifta bort det faktum att det faktiskt är en skadlig drog är bara dumt och gör ingen gott.Stå för det istället.Jag har själv provat ,men jag visste om riskerna innan och låtsades inget annat.Det är ungefär som att dricka alkohol och låtsas som att det är helt ofarligt.
    Precis. Jag har själv prövat på både alkohol och droger i mina unga dagar, men för den sakens skull blundar jag inte för dom problem som dessa droger för med sig. Det borde ingen vettig människa göra.
  • gosetussen

Det går inte att bevisa saker man hört på tv. Hur skulle jag kunna göra det? Jag kan inte heller ge källor på såkallade egna livserfarenheter som jag besitter då jag arbetar inom vården
    Det blir lite svårt med tanke på sekretesslagen eller hur? Du får tro vad du vill. Jag tvingar inte dig att tro på något jag säger, men jag ser heller ingen anledning till att tro saker du tex har hört via andra människor eller en eventuell dokumentär skulle ljuga om? Jag tror att både människor som är utbildade inom "narkotiska områden" kan sin sak, särskilt läkare och forskare givetvis samt annan sjukvårdspersonal som ser skiten och konsekvenserna av knarket dagligen i sitt arbete! Men jag har dock aldrig förnekat att människor som missbrukar/använder sig av knark vad det än må vara inte "vet" riskerna och vad dom innebär. Däremot tror jag att dom som missbrukar dessa droger eller vilka droger som helst inte ser saken ur ett objektivt perspektiv då dom anser att det "inte" skadar! För inte hade dom väl tagit något som är så skadligt för hälsan om dom var rädda om sig? Därav kan man inte lyssna på dessa drogmissbrukare då dom tar drogerna till sitt försvar eftersom dom själva brukar dom!

anarkokapitalist skrev 2008-07-11 15:06:34 följande:
    Om du inte kan visa källor så har jag ingen anledning att tro på det du säger. Man kan inte bara påstå en massa saker utan att kunna bevisa det.En tv4 dokumentär för flera år sedan ser jag inte som en bra källa, det är inte als omöjlig att den fakta som presenterades i den är vinklad.Jag vill se källor från rena forskningsrapporter, inte från sensationsmedia.Samma sak med amfetamin och hallucinationer, vad du har sett i vården är irrelevant eftersom du kan påstå precis vad som helst.Kan du berätta mer om mannen som rökte hasch en gång och nu är hans liv inte sig likt?Hur kommer det sig att tror du att det är enbart människor som är utbildade om narkotika efter den svenska statens krav som har hört talas om sådana här människor och inte människor som röker cannabis ofta, har gjort i flera år och umgås med människor som brukar cannabis frekvent och känner till "cannabisscenen" mycket väl?
  • gosetussen

Organiska psykossyndrom:

Här återfinns en stor grupp sjukdomar, där personer har en somatisk sjukdom/skada som orsak. Det kan vara sjukdomar i centrala nervsystemet, CNS, eller i andra delar av kroppen, tumörer, infektioner eller förgiftningstillstånd vid t.ex. DROGMISSBRUK m.m. De psykiska sjukdomarna kan vara snabbt övergående eller mycket långvariga, t.o.m. livslånga.

Exempel på specifika sjukdomar inom denna grupp är senil demens (Alzheimer eller multiinfarkt), alkohol eller andra droginducerade störningar såsom alkoholhallucinos, delirium tremens, amfetaminnoja" (vanföreställningssyndrom orsakat av amfetamin eller liknande substanser) och "haschpsykos" (hallucinogenhallucinos).

Behandling av psykosdrabbade
    Psykos är en allvarlig sjukdom som i många fall leder till livslångt lidande. Prognosen är i det enskilda fallet svår att förutsäga. Förloppet kan vara mycket skiftande, allt ifrån ett helt tillfrisknande till kronisk sjukdom med allvarlig funktionsnedsättning. Uppskattningsvis kan man säga att cirka 30 procent har en god prognos, cirka 50 procent har en sämre prognos och 20 procent har en mycket svårbehandlad sjukdom. Ca 0,5-1procent av befolkningen drabbas av psykossjukdomar.

Källa: Södra Älvsborgs sjukhus

• gosetussen

Den viktigaste orsaken till att cannabis är attraktivt som berusningsmedel är att den ger en
    kvalitativ förstärkningen av normala upplevelser. Så vitt vi idag kan bedöma så förstärks
    aktiviteten i det limbiska systemet, dvs. det systemet som ger våra upplevelser en
    känslomässig valör. Effekten kan jämföras med att skruva upp volymknappen på en radio.
    Allt som man ser eller upplever blir lite mer än det ursprungliga. I det perspektivet är det lätt
    att förstå den positiva attityden till cannabis, eftersom det skapar något utöver det vanliga.
    Ruset hjälper oss att fly in i en värld som är lite bättre. Experimenterandet sker dessutom för
    det mesta i en ålder där man söker upplevelser och erfarenheter.

Källa :

Thomas Lundqvist, Leg. Psykolog & Docent i psykologi
    Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor (Drug addiction Treatment Centre),
    Vad man inte är så medveten om i alla läger är den förlängda effekt cannabinoiderna ( de
    verksamma beståndsdelarna) har på vår möjlighet att använda de resurser i tankeförmågan,
    som vi måste använda för att hantera vårt vardagsliv. Ingen är immun mot denna effekt, utan
    skillnaden är istället att vissa personer har mer intellektuella resurser än andra, och då märks
    inte nedsättningen så mycket.
    Resten av denna artikel kommer att handla om cannabis´ förlängda effekt på vårt känsligaste
    organ, hjärnan.
    Den exekutiva funktionen
    Bland tankeprocesserna är det den exekutiva (verkställande) funktionen som är som är den
    centralaste. Denna funktion är definierad som vår förmåga att upprätthålla en bra strategi att
    lösa tänkbara framtida problem, och den inbegriper sammansmältningen av de olika
    delprocesserna till en helhet.
    Cannabis inverkar negativt på den exekutiva funktionen, och här räknas också
    självregulerande förmågor in (t ex kritisk granskning av sitt eget beteende, vilket medför att
    det är möjligt att försämringen visar sig i beteende problem), samt möjligheten att bibehålla
    uppmärksamheten (försämring i vaksamhet och avledbarhet) och vår förmåga att handla på
    grundval av samlad kunskap (sämre prestation på aspekter av språk och minne).
    Den exekutiva funktionen är en markör på frontallobs funktion (även kallad pannloben,
    eftersom den sitter där), och därför kan det vara så att denna del av det centrala nervsystemet
    är speciellt känsligt för cannabis påverkan. Frontallobs utveckling är inte ett allt eller inget
    fenomen utan tycks var en stegvis utveckling precis som med exekutiv funktion. Trots att
    aspekter på exekutiv funktion finns hos små barn så är många aspekter på frontallobs funktion
    inte tydliga eller så är det svårt att mäta dem förrän barnen har uppnått skolåldern. Om man då
    redan i tidiga tonåren börjar använda hasch, så medför detta att den psykologiska
    mognadsutvecklingen om inte avstannar så i alla fall går långsammare. Man utvecklas inte
    som individ.
    Ytterligare en viktig egenskap hos denna funktion är att den är skild ifrån allmän mätning av
    intelligensen. Detta stämmer också med observationer av den måttliga påverkan som sker på
    IQ (intelligenskvoten) vid prefrontal skada, och man kan anta att det speglar det faktumet att
    traditionell, allmän intelligens testning utvärderar inlärd information och etablerade
    tankemönster.

• gosetussen

Både hasch och alkohol är skadliga. Deras verkningssätt skiljer sig, men gemensamt är att de negativt påverkar både den enskilde, familjen och samhället.
    Hasch kan ge snabbare upphov till beroende, skador och personlighetsförändringar än alkohol. Hasch har dessutom bedömts så farligt att det narkotikaklassats i nivå med heroin.
    Angående baksmälla: det rusaktiva ämnet i hasch heter THC (tetrahydrocannabinol) och lagras i olika kroppsorgan; hjärna, testiklar och livmoder. Genom att TCH lämnar kroppen långsamt ? det tar veckor eller månader att bli helt fri från alla restprodukter ? blir dagen efter- effekten inte lika dramatisk som med alkohol. Men det innebär också att hjärnan påverkas långt efter själva ruset till skillnad från alkoholen. Man kan snarare tala om ?månaden efter? när det gäller hasch!

• gosetussen
    Majora skrev 2008-07-11 17:58:08 följande:
    gooosetussen: kommer min hjärna bli en svamp menar du?
    Röker du hasch så blir mitt svar isåfall ja så småningom enligt dom forskarna som visade bilder på en "frisk" hjärna och en sjuk i en debatt på tv-4-fakta.
  • gosetussen
    Queen70 skrev 2008-07-11 17:58:38 följande:
    Seriöst, ett sånt här inlägg är bara trist. *sorry*Finns många citat man skulle kunna lägga in i debatten som bevisar allt.Vilketn drogförespråkare
    Det är mkt möjligt, men det var inte jag som bad om källor kring haschets negativa effekter på hjärnan
  • gosetussen
    Majora skrev 2008-07-11 18:03:46 följande:
    nej jag tar amfetamin på daglig basis. DU skrev amfetamin... hjärnan ser ut som svamp.
    Nej jag skrev hasch inte amfetamin. Men om man missbrukar amfetamin så är ju detta också skadligt i längden.
  • gosetussen
    Majora skrev 2008-07-11 18:09:10 följande:
    Titta nu gör du det igen, du gör det du tagit fram till en sanning. Du skriver ATT det är.
    Ja men dom flesta människor med lite sunt förnuft VET att missbruk leder till problem såväl psykiskt som fysiskt. Vi pratar missbruk och inget annat oavsett vilken drog det gäller eller hur? Alla droger är skadliga mer eller mindre och det är inget jag ser något positivt kring
  • gosetussen

Hos kroniska missbrukare av amfetamin och kokain förändras ruset till att delvis bestå av rastlöshet, häftig retlighet, sömnlöshet, misstänksamhet, delirium, hallucinationer och vanföreställningar, som att det kryper insekter under huden. Detta tillstånd kallas för amfetamin eller kokainpsykos och är mycket likt paranoid schizofreni som är ett mycket svårbehandlat tillstånd.

Är inte amfetamin farligt eller hur menar du egentligen?

• gosetussen

Nej nu ska jag ta mig ett välbehövligt varmt härligt bad. Fortsätt ni knarkförespråkare att försvara drogerna ni använder. Inget mig emot. Inte jag som får min hjärna förstörd av skiten. Inte vill jag väl dö en långsam,plågsam död, om jag vill ta livet av mig så finns det bättre och enklare samt mindre kostsamma metoder att göra detta på än att knarka ihjäl sig och sitt förnuft.

• gosetussen
    Queen70 skrev 2008-07-11 19:20:53 följande:
    Men du vet väl att även alkohol uppfyller alla de kriterier som man har för att narkotikaklassa en substans? med andra ord så skulle alkohol narkotikaklassas precis som hasch och heroin om det skulle uppfinna idag. Det finns ju grader även i helvetet, och bara för att vissa substanser båda är narkotikaklassade så anser i alla fall jag att det finns grader av "farlighet" mellan dessa.
    Har aldrig påstått annat heller Hade alkohol kommit in på marknaden idag så hade det garanterat blivit förbjudet.
    Men vad jag var ute efter i texten var att effekterna av dessa preparat/droger ter sig olika inne i kroppen. Stannar kvar olika länge osv.
  • gosetussen
    Queen70 skrev 2008-07-11 19:22:08 följande:
    Om du röker en enstaka gång och inte fyller på emellan så tar det ca. 3-5 dagar innan du kan lämna ett rent UP.
    Mkt möjligt. Jag har bara haft hand om människor som tar droger regelbundet/är beroende med andra ord och dessa har haft orena UP i upp till ibland flera veckor efter tillfället då dom rökt på. Sen har dom säkerligen rökt på emellan varven också, men det hindrar inte det faktum att hasch stannar kvar längre i kroppen än alkoholen gör
  • gosetussen
    Queen70 skrev 2008-07-11 19:26:42 följande:
    Jag har inte debatterat utifårn antagandet att vi talar om missbruk utan utfrån frågeställning ifall hasch är farligt eller inte.
    Okej. Och jag har debatterat kring missbruk samt inkörsporten till detta som i dom flesta fall börjar med hasch. Därav farlighetsgraden i haschet!
  • gosetussen
    Queen70 skrev 2008-07-11 19:27:36 följande:
    vem har förespråkat knark? *har kanske missat nåt*
    Inte du, men vissa andra härinne har öppet berättat att dom går på amfetamin dagligen! Om det är pga medicinska skäl har denne person däremot inte delat med sig av.
    Så då antar jag att det inte är det. För om det vore av medicinska skäl man intar amfetamin dagligen så borde man vilja berätta detta så att det inte blir missförstånd
  • gosetussen
    Bellsam skrev 2008-07-11 19:29:10 följande:
    Känns jobbigt när man läser trådarna med gravida människor som röker hasch och inte verkar tycka att det är så farligt.Själv håller jag med om att det är en inkörsport till tyngre droger. Har man testat en drog så är det lättare att testa andra.
    Exakt. Det vet nog dom flesta. Iallafall jag som arbetat på psykmottagningen och även på avgiftningsklinik i ett par år
  • gosetussen
    Queen70 skrev 2008-07-11 20:41:24 följande:
    Jo, det finns jättemånga människor som tycker att det bara är ofarliga "örter" och ännu fler finns det som tycker att det ska vara legalt eftersom de inte anser att det är farligare än alkohol som ju är lagligt.L W skrev 2008-07-11 19:37:04 följande:
    Det är tråkigt att vissa människor är så naiva både när det gäller hasch och alkohol!
  • gosetussen
    Tindra02 skrev 2008-07-11 20:59:50 följande:
    Svar på #162
    Det vet jag oxå Är ju vidakänt...
    Precis
  • gosetussen

Absolut. Jag har dock inte haft någon patient som haft ett positivt UP efter flera månader. Antar att jag kan känna mig lyckligt lottad som fått dom på bättre tankar?*ler*

Queen70 skrev 2008-07-11 23:11:18 följande:
    om du rökt dagligen under en längre period så kan det ta upp till 3 månader innan du får ett helt rent UP. Man kan dock mäta thc mängden under tiden för att kontrollera att personen inte fyller på. Dock KAN man få enstaka toppar utan att personen fyllt på eftersom utfällningen kan variera.
  • gosetussen

Tror att både alkohol och hasch är inkörsportar till tyngre droger. Dom flesta "vågar" inte chocka kroppen med att injicera heroin i blodet utan dom börjar med något för dom oskyldigt som dom tror sig finna i alkoholen eller marijuanan/haschet! Hur och vem som är mest lättpåverkad i användandet av droger vet jag faktiskt inte hur jag ska ställa mig till. Å ena sidan finns det klassamhället från dom "rika" fina" barnen/tonåringarna med bra betyg och ett bra socialt nätverk som känner sig instängda av en eller annan anledning och därför ser det som en "flykt" i vardagslivet att ta till lite hasch eller alkohol då och då i tron att det inte är farligt. Å andra sidan har vi den mer utsatta samhällsklassen i förorterna med barn/tonåringar som inte fått/ får det engagemang alla egentligen behöver för att kunna bli bra och nått sånär intelligenta/utvecklade varelser. Dom som inte fått samma förutsättningar i livet villsäga. Sen finns det säkerligen både och som skaffat sig egna förutsättningar oberoende av samhällsklass men som ändå aldrig skulle få för sig att testa droger oavsett vilken drog vi pratar om
    Jag håller helt klart med dig om att alkoholen framställs som väldigt oskyldig i förhållande till både marijuanan och haschis.Vilket givetvis är helt fel. Hade alkohol kommit in på marknaden idag, så hade det troligtvis blivit förbjudet och ansetts vara som vilken drog som helst!

Queen70 skrev 2008-07-11 23:16:52 följande:
    Ja det är ju du som är TS så du vet väl hur du tänkte. Men, tror du inte att de flesta missbrukare faktiskt börjat med alkohol innan de testade hasch?Om det nu finns nåt som kan kallas inkörsport, vilket jag är skeptisk till så torde det väl vara alkohlen i såna fall?Det som jag anser vara den egentlige inkörsporten är egentligen att vissa individer mer eller mindre är predistinerade att hamna i ett missbruk pga. olika personlighetsdrag och omständigheter, om de testar, snarare än att ett tungt missbruk med alla dess följder kan drabba vem som helst. Tror de flesta drar sig ur. Däremot tror jag att det ligger i människans natur att vara nyfiken på droger och dess verkningar, och det är ju DÅ som de individer med mindre motståndskraft kan dras in i nåt de inte förmår avsluta. Och med tanke på det kan man ju resonera att utifrån dessa människors skydd så är det självklart att droger ska vara förbjudet. Men utifrån det resonemanget borde även alkohol vara förbjudet.
Svar på tråden hasch. inte farligt???????