hasch. inte farligt???????
mrs Elliott skrev 2008-07-11 14:49:30 följande:

mrs Elliott skrev 2008-07-11 14:49:30 följande:
Det går inte att bevisa saker man hört på tv. Hur skulle jag kunna göra det? Jag kan inte heller ge källor på såkallade egna livserfarenheter som jag besitter då jag arbetar inom vården
Det blir lite svårt med tanke på sekretesslagen eller hur? Du får tro vad du vill. Jag tvingar inte dig att tro på något jag säger, men jag ser heller ingen anledning till att tro saker du tex har hört via andra människor eller en eventuell dokumentär skulle ljuga om? Jag tror att både människor som är utbildade inom "narkotiska områden" kan sin sak, särskilt läkare och forskare givetvis samt annan sjukvårdspersonal som ser skiten och konsekvenserna av knarket dagligen i sitt arbete! Men jag har dock aldrig förnekat att människor som missbrukar/använder sig av knark vad det än må vara inte "vet" riskerna och vad dom innebär. Däremot tror jag att dom som missbrukar dessa droger eller vilka droger som helst inte ser saken ur ett objektivt perspektiv då dom anser att det "inte" skadar! För inte hade dom väl tagit något som är så skadligt för hälsan om dom var rädda om sig? Därav kan man inte lyssna på dessa drogmissbrukare då dom tar drogerna till sitt försvar eftersom dom själva brukar dom!
Organiska psykossyndrom:
Här återfinns en stor grupp sjukdomar, där personer har en somatisk sjukdom/skada som orsak. Det kan vara sjukdomar i centrala nervsystemet, CNS, eller i andra delar av kroppen, tumörer, infektioner eller förgiftningstillstånd vid t.ex. DROGMISSBRUK m.m. De psykiska sjukdomarna kan vara snabbt övergående eller mycket långvariga, t.o.m. livslånga.
Exempel på specifika sjukdomar inom denna grupp är senil demens (Alzheimer eller multiinfarkt), alkohol eller andra droginducerade störningar såsom alkoholhallucinos, delirium tremens, amfetaminnoja" (vanföreställningssyndrom orsakat av amfetamin eller liknande substanser) och "haschpsykos" (hallucinogenhallucinos).
Behandling av psykosdrabbade
Psykos är en allvarlig sjukdom som i många fall leder till livslångt lidande. Prognosen är i det enskilda fallet svår att förutsäga. Förloppet kan vara mycket skiftande, allt ifrån ett helt tillfrisknande till kronisk sjukdom med allvarlig funktionsnedsättning. Uppskattningsvis kan man säga att cirka 30 procent har en god prognos, cirka 50 procent har en sämre prognos och 20 procent har en mycket svårbehandlad sjukdom. Ca 0,5-1procent av befolkningen drabbas av psykossjukdomar.
Källa: Södra Älvsborgs sjukhus
Den viktigaste orsaken till att cannabis är attraktivt som berusningsmedel är att den ger en
kvalitativ förstärkningen av normala upplevelser. Så vitt vi idag kan bedöma så förstärks
aktiviteten i det limbiska systemet, dvs. det systemet som ger våra upplevelser en
känslomässig valör. Effekten kan jämföras med att skruva upp volymknappen på en radio.
Allt som man ser eller upplever blir lite mer än det ursprungliga. I det perspektivet är det lätt
att förstå den positiva attityden till cannabis, eftersom det skapar något utöver det vanliga.
Ruset hjälper oss att fly in i en värld som är lite bättre. Experimenterandet sker dessutom för
det mesta i en ålder där man söker upplevelser och erfarenheter.
Källa :
Thomas Lundqvist, Leg. Psykolog & Docent i psykologi
Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor (Drug addiction Treatment Centre),
Vad man inte är så medveten om i alla läger är den förlängda effekt cannabinoiderna ( de
verksamma beståndsdelarna) har på vår möjlighet att använda de resurser i tankeförmågan,
som vi måste använda för att hantera vårt vardagsliv. Ingen är immun mot denna effekt, utan
skillnaden är istället att vissa personer har mer intellektuella resurser än andra, och då märks
inte nedsättningen så mycket.
Resten av denna artikel kommer att handla om cannabis´ förlängda effekt på vårt känsligaste
organ, hjärnan.
Den exekutiva funktionen
Bland tankeprocesserna är det den exekutiva (verkställande) funktionen som är som är den
centralaste. Denna funktion är definierad som vår förmåga att upprätthålla en bra strategi att
lösa tänkbara framtida problem, och den inbegriper sammansmältningen av de olika
delprocesserna till en helhet.
Cannabis inverkar negativt på den exekutiva funktionen, och här räknas också
självregulerande förmågor in (t ex kritisk granskning av sitt eget beteende, vilket medför att
det är möjligt att försämringen visar sig i beteende problem), samt möjligheten att bibehålla
uppmärksamheten (försämring i vaksamhet och avledbarhet) och vår förmåga att handla på
grundval av samlad kunskap (sämre prestation på aspekter av språk och minne).
Den exekutiva funktionen är en markör på frontallobs funktion (även kallad pannloben,
eftersom den sitter där), och därför kan det vara så att denna del av det centrala nervsystemet
är speciellt känsligt för cannabis påverkan. Frontallobs utveckling är inte ett allt eller inget
fenomen utan tycks var en stegvis utveckling precis som med exekutiv funktion. Trots att
aspekter på exekutiv funktion finns hos små barn så är många aspekter på frontallobs funktion
inte tydliga eller så är det svårt att mäta dem förrän barnen har uppnått skolåldern. Om man då
redan i tidiga tonåren börjar använda hasch, så medför detta att den psykologiska
mognadsutvecklingen om inte avstannar så i alla fall går långsammare. Man utvecklas inte
som individ.
Ytterligare en viktig egenskap hos denna funktion är att den är skild ifrån allmän mätning av
intelligensen. Detta stämmer också med observationer av den måttliga påverkan som sker på
IQ (intelligenskvoten) vid prefrontal skada, och man kan anta att det speglar det faktumet att
traditionell, allmän intelligens testning utvärderar inlärd information och etablerade
tankemönster.
Både hasch och alkohol är skadliga. Deras verkningssätt skiljer sig, men gemensamt är att de negativt påverkar både den enskilde, familjen och samhället.
Hasch kan ge snabbare upphov till beroende, skador och personlighetsförändringar än alkohol. Hasch har dessutom bedömts så farligt att det narkotikaklassats i nivå med heroin.
Angående baksmälla: det rusaktiva ämnet i hasch heter THC (tetrahydrocannabinol) och lagras i olika kroppsorgan; hjärna, testiklar och livmoder. Genom att TCH lämnar kroppen långsamt ? det tar veckor eller månader att bli helt fri från alla restprodukter ? blir dagen efter- effekten inte lika dramatisk som med alkohol. Men det innebär också att hjärnan påverkas långt efter själva ruset till skillnad från alkoholen. Man kan snarare tala om ?månaden efter? när det gäller hasch!
Hos kroniska missbrukare av amfetamin och kokain förändras ruset till att delvis bestå av rastlöshet, häftig retlighet, sömnlöshet, misstänksamhet, delirium, hallucinationer och vanföreställningar, som att det kryper insekter under huden. Detta tillstånd kallas för amfetamin eller kokainpsykos och är mycket likt paranoid schizofreni som är ett mycket svårbehandlat tillstånd.
Är inte amfetamin farligt eller hur menar du egentligen?
Nej nu ska jag ta mig ett välbehövligt varmt härligt bad. Fortsätt ni knarkförespråkare att försvara drogerna ni använder. Inget mig emot. Inte jag som får min hjärna förstörd av skiten. Inte vill jag väl dö en långsam,plågsam död, om jag vill ta livet av mig så finns det bättre och enklare samt mindre kostsamma metoder att göra detta på än att knarka ihjäl sig och sitt förnuft.
Absolut. Jag har dock inte haft någon patient som haft ett positivt UP efter flera månader. Antar att jag kan känna mig lyckligt lottad som fått dom på bättre tankar?*ler*
Tror att både alkohol och hasch är inkörsportar till tyngre droger. Dom flesta "vågar" inte chocka kroppen med att injicera heroin i blodet utan dom börjar med något för dom oskyldigt som dom tror sig finna i alkoholen eller marijuanan/haschet! Hur och vem som är mest lättpåverkad i användandet av droger vet jag faktiskt inte hur jag ska ställa mig till. Å ena sidan finns det klassamhället från dom "rika" fina" barnen/tonåringarna med bra betyg och ett bra socialt nätverk som känner sig instängda av en eller annan anledning och därför ser det som en "flykt" i vardagslivet att ta till lite hasch eller alkohol då och då i tron att det inte är farligt. Å andra sidan har vi den mer utsatta samhällsklassen i förorterna med barn/tonåringar som inte fått/ får det engagemang alla egentligen behöver för att kunna bli bra och nått sånär intelligenta/utvecklade varelser. Dom som inte fått samma förutsättningar i livet villsäga. Sen finns det säkerligen både och som skaffat sig egna förutsättningar oberoende av samhällsklass men som ändå aldrig skulle få för sig att testa droger oavsett vilken drog vi pratar om
Jag håller helt klart med dig om att alkoholen framställs som väldigt oskyldig i förhållande till både marijuanan och haschis.Vilket givetvis är helt fel. Hade alkohol kommit in på marknaden idag, så hade det troligtvis blivit förbjudet och ansetts vara som vilken drog som helst!