• Eva S

    Hur ser det ut på er ängels gravplats?

    Hur ser det ut? Hur mycket prydnader har ni?

    Vi har gravsten och ett fåtal planterade blommor. Dessutom har vi två pyttenallar i plast eller nåt som var med mormors och morfars begravningsblommor. En större mjukisnalle från mormor och morfar, en liten ängel från oss, ett ganska stort keramikhjärta från mormor och morfar, en liten sten med ett silverhjärta från kompisar och en prydnadssten från oss med texten "saknar dig". Finns nästan alltid blommor i vas. Vi har även lite lökar planterade så på våren dyker det upp lite krokusar och tulpaner. På vintern täcker vi med granris från egna skogen. Hittar någon fin krans och har ett ljus tänt i lyktan dygnet tunt.

    Vill så gärna pynta med fina prylar vi hittar men det börjar kännas så belamrat och vi vill ju inte ta väck saker som redan finns där.

  • Svar på tråden Hur ser det ut på er ängels gravplats?
  • Ann Lee

    Vi brukar också köpa nya saker till graven lite då och då. När man går i affärer så hittar man ofta något nytt.
    Jag har en liten låda med saker och byter ut saker på graven så att det inte ska bli alltför mycket grejer på en och samma gång.
    Nu var det länge sen jag tog kort på graven men här är två länkar på saker som vi har på graven; dels fjärilar som vi har på graven (fästa på blommorna med silvertråd som finns i paketet) och en rosa vindmölla med en groda i.


    http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=045799


    www.mycards.se/shop/bild.php

  • Eva S

    Åh vad gulliga! Det där med en liten låda och att byta ut har jag aldrig funderat på men det är ju en jättebra idé. Lite nytt vill man ju ha ibland. Det finns ju så söta saker.

  • Anneli ÄnglaLinus mamma

    Jag har två snurror, en teckning som storebror har ritat och som jag har laminerat in, 2 nallar, planterade blommor och jag letar efter en ängel att ställa dit. Har även en svensk flagga som vi var dit med på nationaldagen.
    Jag har ett svartvitt kort på Linus vid graven oxå.
    Kika in på hemsidan, där finns foton.
    goto.glocalnet.net/linusoscarsson/bilder.htm
    Kram

  • Eva S

    Anneli: Vad fin han var er lilla Linus! Och ni har det jättefint vid graven. Jag tog några kort på graven vid Emilias 2-årsdag. Tänkte lägga upp ett i galleriet här och på vår hemsida. De som är där nu är rätt gamla. Har bara inte kommit för mig ännu.

  • Eva S

    magganhm: Vilken fin sten! Elias ser ut att ha en lite mindre rabatt än vad Emilia har. Är det så olika?

  • Wilma00

    Det finns en sten i mitt album om ni vill kika. Vi planterar oxå blommor efter säsongen. En natursten har vi. Jag och Robins morfar letade sten. Vände huvudet mot stentaget och sa där e en fin sten.. Vi stannade och stenen var väldans fin. Snacka om flyt.
    Det står "tryggare kan ingen vara..." för jag vet att i himlen är han trygg, vi sjöng den oxå på begravningen. kram.

  • magganhm
    Eva S skrev 2008-07-09 08:29:24 följande:
    magganhm: Vilken fin sten! Elias ser ut att ha en lite mindre rabatt än vad Emilia har. Är det så olika?
    Ja, vi har en ganska liten planteringslåda, och det skiljer sig lite på kyrkogården mellan de som har liggande natursten och stående sten som vi har också. De äldre gravarna har också mycket större rabatt än vad de nyare har. Men den duger för oss Glad
  • lunaticluna

    hej.
    åh, vad mycket fint ni alla har vid era barn!
    jag är också lite som du skriver ts, å vill pynta med mycket saker. ändå har vi valt att göra det enkelt i själva rabatten. sedan har vi mycket blommor omkring istället.

    vi har en natursten och familjegrav så vi har ganska stort område att göra fint. vi har valt att ha en liten skogsdunge framför, med en smultronplanta och lite annat fint. har också lite stenar där och en sensorlampa som lyser för honom om natten. sedan finns alltid blommor i vaser bredvid och en trehjuling med blå hänglobelia i. den passar så fint där!

    har lite bilder i mitt galleri, men vi har gjort lite tillägg nyligen också.

    har en av hans nallar och en ängelfigurin på plats nu. blev jättevackert! ska försöka ta ett foto på det också och ladda upp senare.

    jag tycker du ska greja precis som du känner och tycker för ditt barn ts.
    det är ju det enda fina för dem man får göra, inte sant?
    såg i någon annan tråd om gravljus en länk till en sida med gravpyssel.. där fanns massor av fina tips.
    kanske ska titta lite där?
    kram

  • Eva S

    lunaticluna: Åh vad fint! Kändes väldigt naturligt. Vi fick erbjudande om att Emilia kunde begravas i en släktgrav på mannen sida. Emilias gammelfarfar och gammelfarmor ligger där och några till. Men jag tyckte det kändes helt fela att lägga henne där hos människor jag aldrig träffat. Och så är det en sådan där grav med singel på. Och så måste man ta hänsyn till hur andra vill ha där osv.

  • lunaticluna

    ja, det känns kanske lite konstigt att begrava i någon annans grav liksom. vi stod i valet och kvalet på att ha en egen grav för oliver eller om vi skulle ha familjegrav. men eftersom vi är medlemmar i svenska kyrkan så har vi i hela familjen gravplats automatiskt så då blev det enkelt. då ville vi ju även ha en gemensam sten.
    alla som ser den tycker den är jättefin, men säger "är det inte otäckt att ha era namn stående där? och hur vet ni att ni alltid kommer vara tillsammans?"
    för oss känns det naturligt att våra namn skall stå där. annars skulle ju hans se väldigt ensamt ut med tanke på stenens storlek...
    och ja. vi kan givetvis inte garantera att vi alltid kommer vara tillsammans. men vi båda vill ju ändå ligga bredvid vår son i vilket fall.
    (tror dock inte det finns mycket som kan gå emellan oss. bara döden)
    du kanske har bild på emilias gravplats i galleriet?
    tror vi har lite liknande ideer om lite blommor i rabatten och mer omkring istället.
    kramar

  • lunaticluna

    kikade i ditt galleri ts. så vackert! tycker nog du kan vara nöjd som det är. men du ska givetvis göra som du vill!
    och överbelamrat blir det aldrig så länge ni själva är nöjda.
    där vilar hon tryggt, lilla flickan.
    kram

  • Ängeln Casper

    På min sida under "starka bilder" finns bilder på Caspers sten...


    Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • Ica 6

    Vi miste vårt barn i vecka 32. Min pappa gick bort några år innan. Så vi valde att begrava vår son hos honom, tyckte det kändes bra. Vi hittade en sten på stranden som vi la hos honom.

  • Eva S

    Ängeln Casper: Vilken annorlunda sten. Jättefin!

    Ica 6: Vad skönt att er son får ligga hos morfar.

    Vi har nog bestämt oss för att uppdatera vissa prydnadssaker. Har inte vågat plocka bort de saker andra ställt dit (men har verkligen velat). Men nu sa min mamma att hon tyckte vi kunde ta bort dem om vi ville, så det ska vi göra.

  • Ängeln Casper

    Eva S: Jo de ä den ända i sitt slag i Sverige..... Specialbeställd från Tyskland..De tog 3 stenar innan vi fick en som va hel. Så de va inte helt enkelt att beställa sten därifrån...men de va helt klart värt det :)


    Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
Svar på tråden Hur ser det ut på er ängels gravplats?