• Gosevännen

Måste kattungar äta torrfoder?

Vår nya kattunge, 10 veckor gammal, vägrar äta all slags torrfoder. Har försökt blanda några kulor med burkmaten, men hon äter runt dem då.

Kan katter leva på bara burkmat, eller behöver de torrfodret också? Hur ska vi isf göra för att få i henne torrfodret?

• Svar på tråden Måste kattungar äta torrfoder?
  • Fru annmi

Föreste..Jag antar att du testat olika Baby/Kitten foder,annars gör det

Jam & Kram!!!

• Gosevännen

Fru annmi: Jeps, har prövat de olika junior/baby/kitten-fodren
    Har testat att leka fram det också, men hon fattar inte, tror bara att det är en kul leksak

Ska testa att blöta dem lite grann!
    Tack!

Amalthea: Ja, inte dör de väl av att äta bara gelé-maten, men det skulle ju vara kul om det gick att variera kosten lite mer...

• Annielee

Hej hej!

Det är helt ok om hon bara vill äta burkmat. Då kan du vara säker på att hon får i sig vätska också. Det viktiga nu är att hon får ett foder som är för kattungar så att hon får i sig allt hon behöver nu när hon växer.

Att laga egen kattmat går men det är oerhört svårt att få till de rätta proportionerna av alla näringsämnen så det passar en katt.Enklare och antagligen bättre att köpa färdig kattmat.

Själv köper jag min kattmat hos veterinär, inbillar mig att det är bättre kvalité på den maten än den man köper i daglig varuhandeln.

Nackdelen med burkmat är att den fastnar lättare på tänderna och kan leda til tandsten.

Hoppas detta var till någon hjälp!!

Gosevännen skrev 2008-07-08 10:42:21 följande:
    Vår nya kattunge, 10 veckor gammal, vägrar äta all slags torrfoder. Har försökt blanda några kulor med burkmaten, men hon äter runt dem då.Kan katter leva på bara burkmat, eller behöver de torrfodret också? Hur ska vi isf göra för att få i henne torrfodret?
  • Kantarellen

Visst kan blötmt fasna på tänderna, men tänk skillnaden efter att ätit en köttbille och en knäckemacka! Mest rester i munnen är det efter knäckemackan. Torrfodret inehåller dessutom massor med kolhydrater som ger tandstenen möjlighet att växa till sig.

• ydniM

jag har aldrig gett mina små eller stora blötmat. bara på födelsedagar och julafton!

1+1= 3
  • Annielee

www.katt.nu/artikel-tand.htm

Kantarellen skrev 2008-07-08 22:30:47 följande:
    Visst kan blötmt fasna på tänderna, men tänk skillnaden efter att ätit en köttbille och en knäckemacka! Mest rester i munnen är det efter knäckemackan. Torrfodret inehåller dessutom massor med kolhydrater som ger tandstenen möjlighet att växa till sig.
  • Annielee

Själv ger jag mina katter bara torrfoder och självklart fri tillgång på vatten och tycker det funkar jättebra.

En blötfoder burk innehåller oftast ca 80% vatten så man släpar hem mycket vatten från affären när man köper burkmat. Men det kan ju som sagt vara kul att lyxa till det lite på födelsedagar osv...=)

• Kantarellen
    Annielee skrev 2008-07-08 22:43:26 följande:
    Själv ger jag mina katter bara torrfoder och självklart fri tillgång på vatten och tycker det funkar jättebra.En blötfoder burk innehåller oftast ca 80% vatten så man släpar hem mycket vatten från affären när man köper burkmat. Men det kan ju som sagt vara kul att lyxa till det lite på födelsedagar osv...=)
    Det gör köttet i köttdisken också...
  • evis m bebis

Till Kantarellen:
    Var kan man läsa den lagen?

Såvitt jag har förstått så är det när man är registrerad i Sverak som man, enligt deras regler, inte får lov att lämna bort kattungar yngre än 12v.

Har aldrig hört talas om nån lag?

Svar på tråden Måste kattungar äta torrfoder?