ydniM skrev 2008-07-11 07:38:19 följande:
Kantarellen, jag undrar vad det är för sjukdomar du pratar om som nästan alla katter får som bara äter torrisar? Vi har aldrig gett våra katter blötmat förutom på födelsedagar och julafton, som jag skrivit innan, och jag har aldrig haft en katt som varit tjock eller haft dåliga tänder . Mina katter lever länge och väl! jag slipper lösa magar äcklig andedräkt. Katterna springer ute dag in och dag ut och mår jättebra. Så helt fel kan det väl inte vara att bara ge torrisar?
Nu har jag inte sagt att nästan ALLA katter får kostrellaterade sjukdommar, utan nästan alla katter som tillhört min familj eller näsmaste släkt.
Vad katterna har drabbats av som är kostrellaterat är framförallt diabetes varav en inte tålde insulin och då fodret veterinären rekomenderade inte inehöll tillräckligt lite kolhydrater fick han avlivas eftersom han bara blev sämre och sämre på veterinärfodren. Sen har alla hanar drabbats av urinsten, en av dessa hade flera återfall första året medans de andra fått återfall efter några år, en katt avlivades även något år efter sitt första anfall så där vet jag ju inte. Sen är det juvertumörer som förvisso är kopplat till att denna katt åt p-piller i många år, men tumörer lever till stor del på kolhydraterna (därför cancersjuka skall undvika sötsaker). Veterinären sa även rakt ut att hon förmodligen inte skulle fått så mycket tumörer om hon inte ätit torrfoder. Sen är det njursvikt som 2 eller tre katter haft, två konstaterad varav en akut då katten fick somna in och den andra kostbehandlad, tredje endast misstänkt men katten avlivades då hon mådde så dåligt. Sist men inte minst magkattar.
När jag sen köpte nya katter läste jag på om katter och kattmat och har kommit fram till att jag inte vill låta mina katter gå på torrfoder utan ge dem mjukmat och barfsom bas, sen kommer jag även ge gågra gram torrfoder per dag. Anledningen till det är att jag vill katterna skall ha torrfoder med i sin referens till vad mat är samt att ge som godis vid tex borstning.