• Gosevännen

Måste kattungar äta torrfoder?

Vår nya kattunge, 10 veckor gammal, vägrar äta all slags torrfoder. Har försökt blanda några kulor med burkmaten, men hon äter runt dem då.

Kan katter leva på bara burkmat, eller behöver de torrfodret också? Hur ska vi isf göra för att få i henne torrfodret?

• Svar på tråden Måste kattungar äta torrfoder?
  • ydniM

Kantarellen, jag undrar vad det är för sjukdomar du pratar om som nästan alla katter får som bara äter torrisar? Vi har aldrig gett våra katter blötmat förutom på födelsedagar och julafton, som jag skrivit innan, och jag har aldrig haft en katt som varit tjock eller haft dåliga tänder . Mina katter lever länge och väl! jag slipper lösa magar äcklig andedräkt. Katterna springer ute dag in och dag ut och mår jättebra.

Så helt fel kan det väl inte vara att bara ge torrisar?

1+1= 3
  • Froststar
    Svar på #29
    Kantarellen skrev 2008-07-10 20:59:18 följande:
    Svar på #28Nu har jag kanske haft de där "svåra" katterna som inte fungerat på veterrinärfoder, som inte tålt medicinering och som har haft sjukdommar som har förstärkt varandra. Men efter att veterinärfoder mm inte kunnat hjälpa mina katter har jag läst på och pratat med folk som är kunniga om kattmat. Önskar bara att jag hade läst på lite tidigare och inte gått på försäljningsknep då nästan alla mina katter har utvecklat kostrellaterade sjukdommar efter att ha ätit torrfoder, så som Hills, Eukanuba, Iams och RC.Kattmat är naturligtvis anpassade efter katter, men även efter företagens önskan att göra goda vinster! Det är ingen välgörenhet som de syslar med! Många veterinärer säljer torrfoder vilket ger dem en extra inkomst, men vad serveras till djuren som ligger inne? Mjukmat i form av Mjau. "Kostrådgivarna" utbildas av Hills, då rekomenderar de naturligtvis hills. Efter att ha arbetat som djursjukvårdare vet jag att veterinärerna vände sig till dessa när de hade problem med någots djur foder. Så vad veterinärer säger om kattmat är vad hills säger om kattmat enliogt min erfarenhet.Sen undrar jag, om inehållet redovisas som "kött, köttbiprodukter och mineraler" menar du då att det inehåller spannmål utöver det?
    Mjukmat (endast passerad variant) vid återhämtning ges mycket pga att det är lättare för magen att smälta, mindre risk för bitar som fastnar i halsen, mer vätskeinnehåll och mindre risk för förstoppning. Jag pratar om friska katter som vanligtvis bor hemma och inte inlagda på djursjukhus.
  • Zenobia

Min ena katt har levt på mest blötmat sen den var kattunge. Jag fick inte i han heller torrfoder, försökte flera olika sorter och ja la det tillsammans med blötmaten. Men det fungerade inte, ist spotade han ut torrfodret över hela köket.
    Det har blivit bättre nu när han är äldre, då går vissa torrfoder att äta. Men han vill helst ha blötmat ist.

• Kantarellen
    ydniM skrev 2008-07-11 07:38:19 följande:
    Kantarellen, jag undrar vad det är för sjukdomar du pratar om som nästan alla katter får som bara äter torrisar? Vi har aldrig gett våra katter blötmat förutom på födelsedagar och julafton, som jag skrivit innan, och jag har aldrig haft en katt som varit tjock eller haft dåliga tänder . Mina katter lever länge och väl! jag slipper lösa magar äcklig andedräkt. Katterna springer ute dag in och dag ut och mår jättebra. Så helt fel kan det väl inte vara att bara ge torrisar?
    Nu har jag inte sagt att nästan ALLA katter får kostrellaterade sjukdommar, utan nästan alla katter som tillhört min familj eller näsmaste släkt.

Vad katterna har drabbats av som är kostrellaterat är framförallt diabetes varav en inte tålde insulin och då fodret veterinären rekomenderade inte inehöll tillräckligt lite kolhydrater fick han avlivas eftersom han bara blev sämre och sämre på veterinärfodren. Sen har alla hanar drabbats av urinsten, en av dessa hade flera återfall första året medans de andra fått återfall efter några år, en katt avlivades även något år efter sitt första anfall så där vet jag ju inte. Sen är det juvertumörer som förvisso är kopplat till att denna katt åt p-piller i många år, men tumörer lever till stor del på kolhydraterna (därför cancersjuka skall undvika sötsaker). Veterinären sa även rakt ut att hon förmodligen inte skulle fått så mycket tumörer om hon inte ätit torrfoder. Sen är det njursvikt som 2 eller tre katter haft, två konstaterad varav en akut då katten fick somna in och den andra kostbehandlad, tredje endast misstänkt men katten avlivades då hon mådde så dåligt. Sist men inte minst magkattar.

När jag sen köpte nya katter läste jag på om katter och kattmat och har kommit fram till att jag inte vill låta mina katter gå på torrfoder utan ge dem mjukmat och barfsom bas, sen kommer jag även ge gågra gram torrfoder per dag. Anledningen till det är att jag vill katterna skall ha torrfoder med i sin referens till vad mat är samt att ge som godis vid tex borstning.
  • ludenben

Kantarellen: det funkar fint här med blötfoder. Vi har torrfoder som bas och ger blötfoder till det. Mjau eller ICA färs (inte bitar i gele) äter han och pälsen har blivit bättre sen detta.

• ydniM
    Svar på #34
    Då har du haft otur med dina katter som blitt sjuka en efter en. Dina sjuka katter har inte blivit sjuka på grund att torrfodret, utan torrfoder skulle bara förvärra tillståndet.
     jag ser inte att det är fel att bara ge torrisar till katterna när de är helt friska. som mina är.  jag har också fött upp 2 kullar (11 kattungar) på torrfoder och alla utom 2 har fortsatt att bara äta torrisar. En har fått avlivas pga någon sorts tarmsjukdom när han var 2 år. (han åt blötmat) jag vet inte om det har med blötmaten att göra men 12 v med torrfoder och sedan byta till blötmat kan ju inte påverka tarmen så bra.

så min erfarenhet säger mej att torrisar är det ENDA alternativet.
    fredag: v37+0
  • Kantarellen

De flesta sjukdommar utvecklas utifrån arv och miljö, vad som hade hänt om mina katter ätit annan mat går bara att spekulera i. Men jag valde att söka kunskap när mina nya katter kom och att låta dem gå på torrfodr är inte ett alternativ för mig.

• ydniM

halleluja punkt....

lördag: v37+1
  • Zaria
    Froststar skrev 2008-07-09 10:49:54 följande:
    Svar på #23
    Visst kan det vara svårt och bökigt. En av illrarna som vi tog över från någon som tröttnat hade bara fått korv med bröd, köttbullar, matrester, etc. innan hon kom till oss, 2 år gammal. Hon var inte ens rumsren, för de hade henne instängd i ett litet mörkt badrum (utan fönster) utan vare sig liggplats, kattlåda eller leksaker. Så hon använda avloppsbrunnen som låda. Det tog oss jättelång tid att vänja henne vid t.ex. illertorrfoder och andra "självklara" saker. Men det funkade ju så småningom, man ska bara vara smartare, lurigare och påhittigare än dem Och aldrig tvinga för det får motsatt effekt.
    Fy vad vidrigt,men har tyvärr hört massor med skräckhistorier om hur folk sköter sina illrar. Här har vi 3 st som fjantar runt =)
  • cissi24

torrfoder hit o dit. det funkar jätte bra med vanliga mat rester. de växer massor på den o klarar sig jätte bra.

• Rigmor Mortis
    cissi24 skrev 2008-07-12 17:11:43 följande:
    torrfoder hit o dit. det funkar jätte bra med vanliga mat rester. de växer massor på den o klarar sig jätte bra.
    Nej, matrester är inte någon bra kattmat. Då är (till och med) torrfoder bättre.
  • cissi24

Vår katt som vi har nu åt bara torrfoder i början nu vill hon bara ha mat rester.

Katterna min föräldrar har haft har bara ätit mat rester har levt tills de har dött av ålder.
    Så det är inget fel i det. De har inte haft några sjukdomar eller något.

• Rigmor Mortis

Jag antar att de fått gå ut och själv-BARFat då. Bara matrester och inget annat till en katt dör den av.

• cissi24

Va??? fattar inte hela din meningen.
    De har fått så mycket matrester att de har klarat sig. De dör inte av att bara äta människo mat.

• Rigmor Mortis

Jo, faktiskt. En katt måste ha taurin, men får din katt gå ut äter den förhoppningsvis så mycket möss så den får i sig nödvändiga mängderna.

• Kantarellen

mäniskoma är verkligen ingen lämplig föda till katter! För jag antar att ni inte äter kattmat???

Antar att ni äter er mat tillagad med kryddor. Katter skall helst ha rå mat, annars måste maten kompleteras då mycket förstörs vid upphetningen. Taurin är livsviktigt för katter men inte för mäniskor, detta inebär att katter antingen måste få tillskott av taurin eller äta minst 10% hjärta. Kryddor är allt annat än lämpligt för en katt att äta. Mycket av maten vi äter är direkt olämplig till katter så som pasta, ris, potatis mm men även mer klasist fattföda som fisk och skaldjur är direkt skadligt för katten att äta. Medmera... Mäniskomat är inte kattmat!

Och att några få katter levt och mått bra på en diet är INTE ett bevis för att maten är bra!

• cissi24

De har fått gå ut, men hon bara fångat en näbbmus på 1 år. Så på något sätt klarar hon sig ändå.

• Rigmor Mortis

Förhoppningsvis - för kattens skull - har hon tagit andra byten också och ätit upp utan att ni märkt det. Jag har för mig att högsta koncentrationen av taurin finns i hjärnan, följt av hjärtat, så det räcker om hon ätit halva möss för att klara sig.

Svar på tråden Måste kattungar äta torrfoder?