• Gosevännen

Måste kattungar äta torrfoder?

Vår nya kattunge, 10 veckor gammal, vägrar äta all slags torrfoder. Har försökt blanda några kulor med burkmaten, men hon äter runt dem då.

Kan katter leva på bara burkmat, eller behöver de torrfodret också? Hur ska vi isf göra för att få i henne torrfodret?

• Svar på tråden Måste kattungar äta torrfoder?
  • Smultron och glass

evis m bebis:

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt

3 kap 9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
    Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

Här kan du läsa om nya regler som gäller från 1 maj 2008.
    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hundochkatt.4.1c72e95711857a2245380009387.html

• Froststar

Hej TS,

Vi har också kattungar just nu, 5 veckor gamla och håller på att vänja dem vid mat. (2:a egna kullen vi har).

Torrfoder är absolut bäst eftersom i det långa loppet är det mycket bättre för kattens tänder. Blötmat orsakar tandsten på sikt. Vi gör som så att mammakatt får blötmat (färsvarianten, aldrig gelebitar för de är absolut värst för tandsten) uppblandat med torrfoder. Hon får bara så mycket att hon äter upp det meddetsamma. Sedan är det torrfoder som gäller. För småttisarna har vi blandat 6 olika stycken kattungetorrfodermärken (upp till 4-5 månadersfoder). På det viset hittar de alla något de föredrar och vänjer sig samtidigt vid smaken och lukten av de andra.

Till att börja med blötte jag upp bitarna till dem men det var inte så poppis. Då slutade jag med det och lät det bara vara i en skål. Sedan har vi en sådan där plastboll som man kan gömma godis i. Den stoppar jag torrfoder i för de älskar skramlandet och då "fångar" de automatiskt de bitar som trillar ur bollen. Utnyttja att kattungar jagar allt som rör sig och låter och hitta på "torrfoderlekar", så ska du nog se att det går även om det skulle ta lite tid. Hos oss mumsar alla kattungarna torrfoder nu i kombination med mammakattmjölk.

Sedan finns det en sorts gele med baconsmak till illrar. Man kan ta lite sådant och blanda med kattungetorrfoder och låta det dra in smaken. Det kan också fungera för att successivt vänja dem. Likaså köttbuljong eller fiskbuljong som man gör själv. (Jag får för mig att de som säljs i affären är kryddade).

www.katterian.se samt katter.ifokus.se/Default.aspx har många tips och råd för kattägare. Lycka till.

• Gosevännen

Froststar: Först och främst, tack!

Har nu prövat att mortla torrfodret och blanda med burkmaten, för annars vägrar hon äta det. Nu åt hon, men det tog väldigt lång tid, samt att hon fick kväljningar ett par gånger. Känns alltså fel att ge henne torrfodret! Tänkte ännu försöka med någon annan sort, men funkar inte det heller får det väl vara.

Problemet tror jag är, att hon av någon anledning inte velat äta torrfoder hos sin tidigare ägare, alltså där hon föddes och växte upp, och då hade barnen i familjen matat henne med rostat bröd! Ägarinnan berättade också att "hon älskar brunsås"...
    Hmm, kanske inte den allra bästa maten åt en liten kattunge...!

Ska som sagt försöka med något annat torrfoder-märke ännu, för jag tycker faktsikt att det är så smidigt om de äter det också. Då känns det lite bättre när jag är på jobbet, då jag vet att hon har mat i sin skål om hon blir hungrig. Burkmaten kan man ju inte ha att stå framme hela dagen.

• Froststar
    Svar på #23
    Gosevännen skrev 2008-07-09 10:36:44 följande:
    Froststar: Först och främst, tack! Har nu prövat att mortla torrfodret och blanda med burkmaten, för annars vägrar hon äta det. Nu åt hon, men det tog väldigt lång tid, samt att hon fick kväljningar ett par gånger. Känns alltså fel att ge henne torrfodret! Tänkte ännu försöka med någon annan sort, men funkar inte det heller får det väl vara.Problemet tror jag är, att hon av någon anledning inte velat äta torrfoder hos sin tidigare ägare, alltså där hon föddes och växte upp, och då hade barnen i familjen matat henne med rostat bröd! Ägarinnan berättade också att "hon älskar brunsås"...Hmm, kanske inte den allra bästa maten åt en liten kattunge...!Ska som sagt försöka med något annat torrfoder-märke ännu, för jag tycker faktsikt att det är så smidigt om de äter det också. Då känns det lite bättre när jag är på jobbet, då jag vet att hon har mat i sin skål om hon blir hungrig. Burkmaten kan man ju inte ha att stå framme hela dagen.
    Visst kan det vara svårt och bökigt. En av illrarna som vi tog över från någon som tröttnat hade bara fått korv med bröd, köttbullar, matrester, etc. innan hon kom till oss, 2 år gammal. Hon var inte ens rumsren, för de hade henne instängd i ett litet mörkt badrum (utan fönster) utan vare sig liggplats, kattlåda eller leksaker. Så hon använda avloppsbrunnen som låda. Det tog oss jättelång tid att vänja henne vid t.ex. illertorrfoder och andra "självklara" saker. Men det funkade ju så småningom, man ska bara vara smartare, lurigare och påhittigare än dem Och aldrig tvinga för det får motsatt effekt.
  • Kantarellen
    Froststar skrev 2008-07-09 10:20:06 följande:
    Hej TS,Vi har också kattungar just nu, 5 veckor gamla och håller på att vänja dem vid mat. (2:a egna kullen vi har).Torrfoder är absolut bäst eftersom i det långa loppet är det mycket bättre för kattens tänder. Blötmat orsakar tandsten på sikt. Vi gör som så att mammakatt får blötmat (färsvarianten, aldrig gelebitar för de är absolut värst för tandsten) uppblandat med torrfoder. Hon får bara så mycket att hon äter upp det meddetsamma. Sedan är det torrfoder som gäller. För småttisarna har vi blandat 6 olika stycken kattungetorrfodermärken (upp till 4-5 månadersfoder). På det viset hittar de alla något de föredrar och vänjer sig samtidigt vid smaken och lukten av de andra. Till att börja med blötte jag upp bitarna till dem men det var inte så poppis. Då slutade jag med det och lät det bara vara i en skål. Sedan har vi en sådan där plastboll som man kan gömma godis i. Den stoppar jag torrfoder i för de älskar skramlandet och då "fångar" de automatiskt de bitar som trillar ur bollen. Utnyttja att kattungar jagar allt som rör sig och låter och hitta på "torrfoderlekar", så ska du nog se att det går även om det skulle ta lite tid. Hos oss mumsar alla kattungarna torrfoder nu i kombination med mammakattmjölk.Sedan finns det en sorts gele med baconsmak till illrar. Man kan ta lite sådant och blanda med kattungetorrfoder och låta det dra in smaken. Det kan också fungera för att successivt vänja dem. Likaså köttbuljong eller fiskbuljong som man gör själv. (Jag får för mig att de som säljs i affären är kryddade).www.katterian.se samt katter.ifokus.se/Default.aspx... har många tips och råd för kattägare. Lycka till.
    Du skriver att torrfoder är det absolut bästa för katten med tanke på tänderna, men en katt är väll så mycket mer än tänder som kan få tandsten? Vad gör den höga andelen spanmål med katten på sikt, vad händer när katten går mer eller mindre ständigt uttorkad på grund av dess dåliga törstreflex? Risken för urinproblem, njurproblem och diabetes som ökar med torrfoder, skall inte de beaktas?

Och varför skall inte dina kattungar få möjligheten att lära sig äta mjukmat likväl som olika typer av torrfoder ? Borde inte de ingå i en katts referensramar för vad mat är? Tänk om de senare utvecklar diabetes eller övervikt, då när en kost utan kolhydrater att föredra, men det blir ett h-vete för de nya ägarna att få i katterna blötmaten om de inte lär sig äta det i unga dar.
  • Froststar
    Svar på #25
    Kantarellen skrev 2008-07-09 12:02:47 följande:
    Du skriver att torrfoder är det absolut bästa för katten med tanke på tänderna, men en katt är väll så mycket mer än tänder som kan få tandsten? Vad gör den höga andelen spanmål med katten på sikt, vad händer när katten går mer eller mindre ständigt uttorkad på grund av dess dåliga törstreflex? Risken för urinproblem, njurproblem och diabetes som ökar med torrfoder, skall inte de beaktas?Och varför skall inte dina kattungar få möjligheten att lära sig äta mjukmat likväl som olika typer av torrfoder ? Borde inte de ingå i en katts referensramar för vad mat är? Tänk om de senare utvecklar diabetes eller övervikt, då när en kost utan kolhydrater att föredra, men det blir ett h-vete för de nya ägarna att få i katterna blötmaten om de inte lär sig äta det i unga dar.
    Högkvalitativt torrfoder innehåller en hög procent fett och proteiner och låg procent fibrer, väl anpassad till kattens behov. T.ex. taurin finns endast i torrfoder, har aldrig sett det i blötmat och det ska de ha. Likaså b-vitaminhalten brukar vara högre i de torrfoder jag köper än i blötmat. Konserveringsmedel och kemikalier är mindre eftersom maten är torkad och därmed konserverad på ett annat sätt.

Sedan som sagt, mammakatt får blötmat blandat med torrfoder, småttisarna kan smaka om de vill men de verkar inte vara så intresserade av det. T.o.m. mamman verkar föredra småttingarnas torrfoder, trots att hon har eget sådant också. De små tultar mest bara över skålen med blötmat till antingen vattenskålen eller den med torrfoder. Det går att hitta torrfoder nästan helt utan kolhydrater också, speciellt anpassad till katter med problem. De flesta större veterinärmottagningar säljer specialfoder som man inte köper i djuraffär. De är inte receptbelagda men kan endast köpas hos veterinär och djursjukhus.

Om man nu ska ge katterna annat än torrfoder, då får man ge dem kött, fisk, fågel, lever, etc. i kombination med vitaminer. Det tycker de ju om och det är mer hälsosamt än blötmat.
  • Kantarellen
    Svar på #26
    Självklart finns det taurin i blötmat! Däremot är det sällantillsatt eller specificerat. Förmodligen därför att taurin finns i kött och framförallt i hjärta varvid grishjärta inehåller mest, blötmat består endast av animaliska produkter därför behövs det inte tillsättas i samma utsträckning. Torrfoder, även de högkvalitativa innehåller mycket spannmål och därför måste taurin tillsättas. Samma sak gäller med tex lysin. För b-vitaminet är förhållandet motsatt, det finns mer i spanmål än kött. Detta är dock obetydligt för de flesta katter, de behöver bara den mängden b-vitamin som finns i köttet.

Angående konserveringsmedel är detta ofta tillsatt i såväl som blötmat som torrfoder, däremot är det ofta lite krångligt att hitta vad fodret är konserverat med. RC tex kan jag inte se att det skriver ut på sin hemsida vad de använder med på en förpackning kan man utläsa: kaliumsorbat, propylgallat och BHA. Utan antioxidant hade fettet härsknat, och det är i alla fall inget jag vill att mina katter skall äta. Blötmat i tetra har jag däremot aldrig hittat att något konserveringsmedel skulle behövt tillsättas.

Att kattungarna inte äter blötmaten är inte specielt konstigt, de äter vad de är vana vid! Torrfoder är sprejade med fetter för att ge doft och smaklighet åt fodret, ungefär som socker på kalaspuffar. Du har ju själv beskrivit hur du serverade blötmat åt mamman under korta stunder så när skulle kattungarna hinna bekanta sig med den maten.

Om du med torrfoder nästan helt utan kolhdrater syftar på hills M/D som inehåller 15% kolhydrater och utöver det stärkelse och fibrer kan jag av egen erfarenhet medela att det är inte tillreckligt lågt för en katt som inte tål insulin, vilket inte är helt ovanligt. Sen tycker jag det är väldigt mycket med 15% i TS för att intehålla nästan inget... Även Eukanuba har ett bra diabetesfoder men jag har inte hittat några sifror på det, inte heller använt det. Däremot vet jag vad veterinären som tog fram dessa foder rekomenderar till diabeteskatter.

Absolut kan man ge katten hemmlagad mat, men det är inte helt enkelt och kräver en hel del kunskap. Marginalen man måste hålla sig inom är 20%. Tycker knappast det är rimligt att den "vanliga" kattägaren utan intresse för mat skall behöva sätta sig in så pass mycket, tror inte heller det är många kattägare som vill göra det. Inte när det tillverkas kattmat på burk som är utmärkt fullfoder, och om man nu är orolig för kattens tänder så kan man antingen borsta dem själv eller ge en RÅ kyclingvinge någon gång i veckan.
  • Froststar
    Svar på #27
    Kantarellen skrev 2008-07-09 23:14:25 följande:
    Svar på #26Självklart finns det taurin i blötmat! Däremot är det sällantillsatt eller specificerat. Förmodligen därför att taurin finns i kött och framförallt i hjärta varvid grishjärta inehåller mest, blötmat består endast av animaliska produkter därför behövs det inte tillsättas i samma utsträckning. Torrfoder, även de högkvalitativa innehåller mycket spannmål och därför måste taurin tillsättas. Samma sak gäller med tex lysin. För b-vitaminet är förhållandet motsatt, det finns mer i spanmål än kött. Detta är dock obetydligt för de flesta katter, de behöver bara den mängden b-vitamin som finns i köttet.Angående konserveringsmedel är detta ofta tillsatt i såväl som blötmat som torrfoder, däremot är det ofta lite krångligt att hitta vad fodret är konserverat med. RC tex kan jag inte se att det skriver ut på sin hemsida vad de använder med på en förpackning kan man utläsa: kaliumsorbat, propylgallat och BHA. Utan antioxidant hade fettet härsknat, och det är i alla fall inget jag vill att mina katter skall äta. Blötmat i tetra har jag däremot aldrig hittat att något konserveringsmedel skulle behövt tillsättas.Att kattungarna inte äter blötmaten är inte specielt konstigt, de äter vad de är vana vid! Torrfoder är sprejade med fetter för att ge doft och smaklighet åt fodret, ungefär som socker på kalaspuffar. Du har ju själv beskrivit hur du serverade blötmat åt mamman under korta stunder så när skulle kattungarna hinna bekanta sig med den maten. Om du med torrfoder nästan helt utan kolhdrater syftar på hills M/D som inehåller 15% kolhydrater och utöver det stärkelse och fibrer kan jag av egen erfarenhet medela att det är inte tillreckligt lågt för en katt som inte tål insulin, vilket inte är helt ovanligt. Sen tycker jag det är väldigt mycket med 15% i TS för att intehålla nästan inget... Även Eukanuba har ett bra diabetesfoder men jag har inte hittat några sifror på det, inte heller använt det. Däremot vet jag vad veterinären som tog fram dessa foder rekomenderar till diabeteskatter.Absolut kan man ge katten hemmlagad mat, men det är inte helt enkelt och kräver en hel del kunskap. Marginalen man måste hålla sig inom är 20%. Tycker knappast det är rimligt att den "vanliga" kattägaren utan intresse för mat skall behöva sätta sig in så pass mycket, tror inte heller det är många kattägare som vill göra det. Inte när det tillverkas kattmat på burk som är utmärkt fullfoder, och om man nu är orolig för kattens tänder så kan man antingen borsta dem själv eller ge en RÅ kyclingvinge någon gång i veckan.
    De ämnen som finns i köttet (t.ex. b-vit) räcker om du ger kött. Jag är inte så naiv att tro att blötmaten endast innehåller kött.

Vad veterinärer skriver ut är högst individuellt för vad veterinären föredrar och har sett fungera i praktiken.

Fiberhalten är fortfarande inte så hög att den är skadlig. De som tillverkar torrfodren tar inte första bästa grej och stoppar i. De foder som finns är resultat av noggrann forskning av kattens (i olika livsstadier och olika hälsotillstånd) näringsbehov och smak- samt doftpreferenser. Deras experter vågar jag påstå har bra mycket mer kunskap om det än marginaler i procent på 2 rader.

"Vanliga" kattägare kan också tänka sig att laga mat.

Har inte skrivit att jag ger mamman blötmat under korta stunder, jag skrev att hon får den mängd hon äter upp. Eftersom katter inte brukar äta upp maten på 5 sekunder, hon tar gott om tid på sig, så har ungarna gott om tid på sig att bekanta sig med fodret om intresset funnits. Jag har ingen önskan om att låta ungarna bekanta sig med blötmat som stått framme en hel dag även om vissa anser det. För mig är det viktigare att de får färsk mat än att de ska gå och sniffa på halvkass blötmat bara för att bekanta sig.

Enligt de veterinärer jag känner är definitivt torrfoder och kött (som jag beskrivit i tidigare inlägg) är att föredra. Du kanske har en veterinär som jobbar på provision åt någon blötmatstillverkare, vad vet jag.

Men nu överlåter jag den här tråden åt dina expertkunskaper, du verkar ju täcka frågan utmärkt, utan behov av inblandning. Jag orkar inte diskutera de här detaljerna för om du är van vid att umgås med kattmänniskor så borde du veta att det är megadiskussioner om vad katten bör ha. Hoppas bara att du borstar tänderna på katterna om du håller de på blötmat. Det slipper jag plåga dem med i varje fall.
  • Kantarellen
    Svar på #28
    Nu har jag kanske haft de där "svåra" katterna som inte fungerat på veterrinärfoder, som inte tålt medicinering och som har haft sjukdommar som har förstärkt varandra. Men efter att veterinärfoder mm inte kunnat hjälpa mina katter har jag läst på och pratat med folk som är kunniga om kattmat. Önskar bara att jag hade läst på lite tidigare och inte gått på försäljningsknep då nästan alla mina katter har utvecklat kostrellaterade sjukdommar efter att ha ätit torrfoder, så som Hills, Eukanuba, Iams och RC.

Kattmat är naturligtvis anpassade efter katter, men även efter företagens önskan att göra goda vinster! Det är ingen välgörenhet som de syslar med! Många veterinärer säljer torrfoder vilket ger dem en extra inkomst, men vad serveras till djuren som ligger inne? Mjukmat i form av Mjau. "Kostrådgivarna" utbildas av Hills, då rekomenderar de naturligtvis hills. Efter att ha arbetat som djursjukvårdare vet jag att veterinärerna vände sig till dessa när de hade problem med någots djur foder. Så vad veterinärer säger om kattmat är vad hills säger om kattmat enliogt min erfarenhet.

Sen undrar jag, om inehållet redovisas som "kött, köttbiprodukter och mineraler" menar du då att det inehåller spannmål utöver det?
  • Kantarellen

Och ja jag borstar mina katters tänder, detta har jag lärt dem tidigt som en del i hanteringsträningen för att katterna skall vara ok med att jag pillar dem i munnen. Inte för att bli av med tandsten. Eftersom de får BARF blir dock tandborstningen överflödig i tandvårdssynpunkt.

Svar på tråden Måste kattungar äta torrfoder?