• Hanna 77

Hjälp! Förstoppning :-(

Jag är gravid i vecka 16 och redan innan jag testade positivt (men efter ÄL) drabbades jag av förstoppning. Jag har läst att det är vanligt och att det ofta går över någonstans i mitten av graviditeten. Nu har jag haft magproblem i 15 veckor och jag börjar bli less. Magen upblåst som en stor ballong och det gör fruktansvärt ont. Jag sover knappt på natten för när jag ligger ner gör det så otroligt ont. Jag har pratat med BM på MVC men de säger bara att det drabbar vissa.

Jag äter mycket fibrer, linfrön, katrinplommon och tar promenader eller cykelturer varje dag men inget hjälper. Har ni några andra tips? Har ni varit med om liknande? Kommer det att vara så här fram till förlossningen?

Hur är det med laxermedel, kan man ta det när man är gravid? Jag tittade på apoteket och det finns ju några olika sorter men jag har också läst på nätet att det kan stressa livmodern och därför bör man undvika laxermedel. Vad tror ni?

Tacksam för hjälp för jag står snart inte ut längre.

• Svar på tråden Hjälp! Förstoppning :-(
  • fruWasberg

Ett tips som jag själv fått och gärna förmedlar vidare är att äta kiwi. Jag äter en varje morgon och magen har fungerat sedan dess. Lycka till!

Det fattas en i vår familj! Hampus -älskad -saknad
  • Lotlas

Hanna 77 skrev 2008-07-08 19:15:10 följande:

Lotlas, det var ett annorlunda tips Det ska jag defintivt prova!
    Ja, en del skrattar bara åt mig när jag ger dem det tipset, men det funkar faktiskt! Jag har läst det på flera ställen, bl.a. i mammatidningar och i vänta-barn-böcker.
  • Darla

Sa skulle jag bli om jag at sa mycket fiber oavsett hur mycket vatska jag dricker - jag klarar helt enkelt inte av fiber i stora mangder, det stoppar upp.

Har du testat att bara ata nagra (ca 5st) katrinplommon pa morgonen det forsta du gor (fastande mage)och dricka ett stort glas vatten till, sen inte ata nagot mer pa ett par timmar. Men nar du sen ater sa ater du ett ordentligt mal, det funkar alltid for mig nar min mage ar trog.

• Lotlas
    svarta skrev 2008-07-08 19:26:57 följande:
    Tidningarna under fötterna fungerar. Faktiskt!
    Tack för att du bekräftar!
  • saris

Det enda som funkade för mig var att käka en påse katrinplommon, allt på en gång. då släppte de dan efter. jag hade så ont att jag nästan hade kramp i magen. Efter det åt jag katrinplommon varje dag. Sen när jag började med järntabblerna blev min mage i ordnig.

Gissa om jag spyr när jag känner lukten och ser katrinplommon idag....

• Stolt mamma till Vincent

Det bästa som finns mot förstoppning är faktiskt råa morötter, det är enkelt att bara skala och äta. Inget annat har hjälpt för mig.

ღ ♥ ღ www.sandraskristaller.blogspot.com ღ ♥ ღ
  • Lilja73

Förra grav levde jag på Lactulos, denna gång kan jag inte ens känns lukten av det. Usch så äckligt, men effektivt. Kaffe är ganska gångbart här och nu. Jag börjar dagen med yoghurt och linfrö och dricker sedan en kopp kaffe. Efter det brukar jag ha en framgångsrik stund på toa. Använd Microlax om det blir för eländigt. Att vara förstoppad är jättejobbigt. Lycka till!!

• smc

TOUCHDOWN!!
    Tack Lotlas för tipset. Var precis och provade med sambons cirka 25 cm höga tidningskorg under fötterna. Funkade super!
    Du har räddat denna natten iallafall :)

Kram o tack

Lotlas skrev 2008-07-08 19:12:37 följande:
    Ett tips som låter helt otroligt, men som faktiskt fungerar, är också att lägga något under fötterna när du går på toa (t.ex. ett par telefonkataloger eller en liten pall). Det gör att det är lättare att bajsa. Det funkar, hur otroligt det än låter! Jag tror att det gör så att musklerna kring ändtarmen får lättare att jobba på rätt sätt när man sitter lite mer som "på huk". Hoppas du blir bättre i magen snart!
Svar på tråden Hjälp! Förstoppning :-(