• Hanna 77

Hjälp! Förstoppning :-(

Jag är gravid i vecka 16 och redan innan jag testade positivt (men efter ÄL) drabbades jag av förstoppning. Jag har läst att det är vanligt och att det ofta går över någonstans i mitten av graviditeten. Nu har jag haft magproblem i 15 veckor och jag börjar bli less. Magen upblåst som en stor ballong och det gör fruktansvärt ont. Jag sover knappt på natten för när jag ligger ner gör det så otroligt ont. Jag har pratat med BM på MVC men de säger bara att det drabbar vissa.

Jag äter mycket fibrer, linfrön, katrinplommon och tar promenader eller cykelturer varje dag men inget hjälper. Har ni några andra tips? Har ni varit med om liknande? Kommer det att vara så här fram till förlossningen?

Hur är det med laxermedel, kan man ta det när man är gravid? Jag tittade på apoteket och det finns ju några olika sorter men jag har också läst på nätet att det kan stressa livmodern och därför bör man undvika laxermedel. Vad tror ni?

Tacksam för hjälp för jag står snart inte ut längre.

• Svar på tråden Hjälp! Förstoppning :-(
  • Lotlas
    smc skrev 2008-07-09 22:26:06 följande:
    TOUCHDOWN!!Tack Lotlas för tipset. Var precis och provade med sambons cirka 25 cm höga tidningskorg under fötterna. Funkade super!Du har räddat denna natten iallafall :)Kram o tack
    Vassego! Alltid kul att kunna hjälpa till!
  • BrödernaBus

Ytterligare ett tips: Köp Inolaxol på Apoteket.
    Det håller min mage i form. Den har inte funkat som den ska på 10 år pga magkatarr och lite sånt larv, men sen jag började med Inolaxol funkar den hur bra som helst.

• Stolt mamma till Vincent
    BrödernaBus skrev 2008-07-10 10:21:36 följande:
    Ytterligare ett tips: Köp Inolaxol på Apoteket.Det håller min mage i form. Den har inte funkat som den ska på 10 år pga magkatarr och lite sånt larv, men sen jag började med Inolaxol funkar den hur bra som helst.
    Oj är det något nytt? Jag som alltid har haft problem med magen och har fortfarande, vad kostar en sånt?
    ღ ♥ ღ www.sandraskristaller.blogspot.com ღ ♥ ღ
  • men lätt

äter du järntabletter? ett tips är att prova med olika tider. jag har märkt att jag blir riktigt hård i magen om jag äter dem tidigt på dagen. om jag tar dem sent på kvällen, innan jag går och lägger mig, blir jag däremot lös i magen. jag föredrar att vara lös även om det inte är någon höjdare.

• BrödernaBus

Stolt mamma till Vincent skrev 2008-07-10 10:54:02 följande:

Oj är det något nytt? Jag som alltid har haft problem med magen och har fortfarande, vad kostar en sånt?
    Nytt vet jag inte om det är men jag blev tipsad om det här på FL och tänkte det är värt att prova.
    Det är granulat (små frön) i dospåsar som man tar 3 ggr/dag i början och sen trappar man ned till 1 påse/dag.
    En kartong med 50 dospåsar kostar 109,50 och så finns det "löst på flaska" som är 100 doser och kostar 136 eller där omkring.
    BrödernaBus skrev 2008-07-10 11:03:41 följande:
    ytt vet jag inte om det är men jag blev tipsad om det här på FL och tänkte det är värt att prova.Det är granulat (små frön) i dospåsar som man tar 3 ggr/dag i början och sen trappar man ned till 1 påse/dag. En kartong med 50 dospåsar kostar 109,50 och så finns det "löst på flaska" som är 100 doser och kostar 136 eller där omkring.
    Ja det måste jag också testa, tar man det tillsammans med vätska eller måste man inte det med den som är "lös på flaska"?
  • BrödernaBus

Stolt mamma till Vincent skrev 2008-07-10 11:05:14 följande:

Ja det måste jag också testa, tar man det tillsammans med vätska eller måste man inte det med den som är "lös på flaska"?
    Det måste tas med vätska, fil eller yoghurt (el nåt i den stilen) för fröna fastnar i halsen annars. Jag rekomenderar att äta dem med sked för jag har provat dricka dem men dem ligger kvar i botten på glaset/muggen. Det är lite otäckt att svälja i början för fröna är stenhårda och får inte tuggas men man vänjer sig.
    BrödernaBus skrev 2008-07-10 11:12:56 följande:
    et måste tas med vätska, fil eller yoghurt (el nåt i den stilen) för fröna fastnar i halsen annars. Jag rekomenderar att äta dem med sked för jag har provat dricka dem men dem ligger kvar i botten på glaset/muggen. Det är lite otäckt att svälja i början för fröna är stenhårda och får inte tuggas men man vänjer sig.
    Var precis iväg och köpte, det fanns ett som var mer som ett pulver det är inte lika grovkorniga. Har provat dricka det en gång nu det var lite otäckt men hjälper det så gör det ingenting.
  • skalis flicka

Hej på er. Ni som har förstoppning har ni någonsin blött när ni bajsat? Har hänt ett antal ggr för mig. Men det har bara varit lite och sen gått över igen. Det gör inte ont heller. För om det är missfall så kommer det väl inte där?

Tacksam för svar om någon vet, Kram

• Lotlas

skalis flicka skrev 2008-07-11 21:58:26 följande:

Hej på er. Ni som har förstoppning har ni någonsin blött när ni bajsat? Har hänt ett antal ggr för mig. Men det har bara varit lite och sen gått över igen. Det gör inte ont heller. För om det är missfall så kommer det väl inte där?Tacksam för svar om någon vet, Kram
    Jo, det hände ibland. Men inte så att det kom i byxorna, utan det syntes bara på pappret. Det blir ju så när huden måste töjas ut så mycket och man belastar kärlen genom att trycka på. Inget farligt! Jag fick dessutom som ett åderbråck "där bak" som började blöda ibland. Det kom ganska sent, typ runt v. 30, och försvann efter förlossningen.
  • Hanna 77

Tack för alla svar! Jag har köpt laktulos och ställt in en låg pall på toa och det har börjat släppa lite.

• Hanna 77

skalis flicka skrev 2008-07-11 21:58:26 följande:

Hej på er. Ni som har förstoppning har ni någonsin blött när ni bajsat?
    Jag har blött ända från v 10 ungefär och det är förmodligen Hemorrojder och inget att oroa sig för. Såhär skriver sjukvårdsupplysningen:
    Hemorrojder innebär att analkuddarna, som är små kuddar av bindväv och blodkärl i analkanalen, blir förstorade. Minst hälften av alla vuxna får hemorrojder någon gång i livet. Hemorrojder är vanligast hos äldre, överviktiga, gravida och hos dem som ofta får förstoppning men vem som helst kan få det.

Om man har hemorrojder är det vanligt att
    * man blöder från ändtarmen, oftast upptäcker man det genom att pappret blir rött efter toalettbesöket
    * det kliar och svider runt ändtarmsöppningen
    * lite avföring eller slem läcker ut.
  • rosahjärtan
    Svar på #26
    Du kan låta Inolaxol pulvret ligga i blöt en stund, det blir då som gele. Då slinker det lätt ner, blanda med lite lite saft så du får en annan smak. Medlet dra till sig vätska och lukrar upp det som är i tarmen därför är det viktigt att dricka mycket.
  • ejja81

ta det med din barnmoska du,,,fins ju laxering för sånt,,
    jag var sten hård å fick lavemang några dagar innan det var dax att föda,,,men det hjälpte inte

på förlossningen var jag så förstoppad att jag fick ligga å krusta skit innan jag kunde börja krysta barnet,,,,,var helt slut när det riktiga började

så nästa gång man är gravid så skall jag se till å inte hammna där igen,,,

• Duvemåla

Ett par päron om dagen kan hjälpa till att hålla magen igång när man väl lyckats komma över den akuta förstoppningen. Märker själv direkt om det blivit en dag utan päron...

• Elsi

Frukt och fibrer som du köper på Apoteket funkar hur bra som helst och en kiwi om dagen.

Svar på tråden Hjälp! Förstoppning :-(