• aspenbäck

För stor mage?

Hjälp! ska ännu en gång skickas in på UL för att kolla bebisens vikt, pga att magen är så stor. Är i v 38+2 och mätte idag 41 cm. Gjorde ett UL för ca två veckor sedan som sa att bebisen var normalstor. Någon med samma problem som har några stöttande ord?

• Svar på tråden För stor mage?
  • Lucky mum

När jag fick barn förra gången var min mage lika stor som den är nu. Var in på tillväxt-UL och de sa att bebisen skulle vara stor..ut kom en kille på 3700 g (i o för sig 54 cm lång) och då gick jag över 11 dagar... denna gång är magen oxå stor och har varit in på ett tillväxt-UL för ett par veckor sedan. Bebisen förväntas vara 21% över snittet..ska tillbaka in imorgon igen...ja ja snart är bebisen ute iallafall...stor eller liten..

• misshallonsaft
    Forza skrev 2008-07-10 09:36:05 följande:
    Misshallonsaft: Hur gick förlossningen för dig? Gick det bra fast barnet var lite större? Det enda som oroar mig är att det ska fastna eller något och behöva akut kejsarsnitt.
     jag var för trång för att han skulle komma ut eller han var för stor så de klippte mig å jag sprack ändå.. så de var lite jobbigt...
    Filip bf 060319, bebis bf 080724
  • Frida i forsen

Hej!
    Jag gjorde ett tillväxtultra nu i v:34 eftersom jag har graviditetsdiabetes.Man beräknade att bebisen väger 3000gr,ligger 30% över normal.Ska göra ett nytt igen om två veckor.Så eventuellt blir jag igångsatt i v:37 om bebisen har växt extremt mycket.

• AlwaysOnMyMind

När jag väntade dottern hade jag ett sf-mått på 40 cm dem sista två veckorna. Hade enorm mage.
    I vecka 33-34 vägde hon 2670 gram +- 10%.BM gissade på runt 4 kg vid födsel. Ut kom en 4600 gram tung och 53 cm lång unge. Förlossningen gick jätte bra, behövdes inte klippas, däremot sprack jag så jag blev sydd 4-6 stygn.

• aspenbäck

Hej hej allihopa!!!!

Fick min bebis samma natt som jag skrev den här diskussionstråden och jag kan lugna alla att det där med viktuppskattning behöver alls inte stämma. Trots barnmorskans alla farhågor om en jättebebis så kom Felix ut 51 cm lång och vägde 4045 g. Allderles lagom! Tack snälla för att ni har delat med er och ta det lugnt!

• Tiptop

Grattis till bebisen!

Kan bara hoppas att de räknat fel på en vecka eller så på en själv, eftersom jag är så stor. Frågade bm om det kunde vara så, men det var stört omöjligt enligt henne. Men jag lär ju märka det när det är på g.

Hur var din förlossning då? Vattenavgång eller värkar först? Och sen då? Är nyfiken, du kan väl skriva ett par rader om det?

• Frida i forsen

Grattis till nykomlingen!

Är idag i v: 35+3 och hade i dag ett SF mätt på 43cm,hade ökat med 3cm på en vecka.Ska nästa vecka på nytt tillväxtultra för att kolla vikten på bäbisen.Har tidigare fött ett stort barn som vägde 4700 så jag vill helst inte föda större än henne.Så jag hoppas att läkarna tar sitt förnuft till fånga och vill starta förlossningen i v: 37.Någon annan med högt SF mått?

• Kristin88

min mage är inte speciellt stor. men bebisen däremot. Gjorde ultraljud förra tisdan. Då vägde hon 4.5. Hon hade alltså ökat med 1.2 kg på tre veckor. Och dom vägar sätta igång

• Fröken Stålhand

Mitt sf låg på:
    28 cm v.24+4
    33 cm v 28+5.

Ska iväg på torsdag och mäta magen igen. Hoppas att det har stannat av lite... Gjorde koll pga misstänkt föreliggande moderkaka (som hade flyttat sig) och då gjordes även tillväxt och fostervattensmätning. Hade normalt med vatten och bebisen låg på +7%. Får se om jag måste iväg igen och kolla. Jag tror inte att jag får så stort barn utan jag bär högt...

It´s nice to be important but it´s more important to be nice...
  • aspenbäck

Hej hej! Vattnet gick på kvällen och då satte värkarna igång med tre minuters mellanrum så det var bara att åka iin, tio timmar senare var Felix född. Allt gick bra men jag sprack ganska så mycket men det berodde inte på att han var stor eller dyl utan han kom ut lite fel, han var skruvad så att kroppen var åt ett håll och huvudet åt andra, så det blev ganska så stort, men det hade det blivit med en liten bebis också!

Svar på tråden För stor mage?