• aspenbäck

För stor mage?

Hjälp! ska ännu en gång skickas in på UL för att kolla bebisens vikt, pga att magen är så stor. Är i v 38+2 och mätte idag 41 cm. Gjorde ett UL för ca två veckor sedan som sa att bebisen var normalstor. Någon med samma problem som har några stöttande ord?

• Svar på tråden För stor mage?
  • 4barnsMom

Grattis vad kul!!! Tänkte svara, men behöver inte då

Om nån annan är nervös så kan jag berätta att jag i nov födde en dotter på 5160gram på en 2tim och 20 min lång förlossning, inte en spricka, inte ett stygn

Det MÅSTE inte vara jobbigt att föda stora barn

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • misshallonsaft

jag har ett sf mått nu på 36 cm i vecka 40 å de ligger på normal kurvan men bebis är stor å tar upp hela platsen i magen.. kåänmns som jag har bebis överallt från sida till sida å upp å ner.. å enligt bm så ska den väga lite över 4 kg vid bf på torsdag..

så sf mått säger inte mkt..

Filip bf 060319, bebis bf 080724
  • Frida i forsen

Var idag igen på nytt ultra.Har ett SF mått på hela 44cm nu i v:36.Men pyret beräknas väga 3 300gr,så läkaren trodde inte att det skulle bli någon jätte bebis om ca:3 veckor.Han tippade på runt 4000gr.

• Trakka

Jag hade ett SF-mått på 48 cm sista gången de mätte innan min lilla dotter föddes (v.38+5). Jag blev  igångsatt för att de trodde hon annars skule vara för stor att föda normalt + att jag hade extra mycket fostervatten m m. Hon vägde 4320 g.

Min stora dotter vägde 4110 g när hon föddes.

Jag har alltid hört att det t o m ska vara lättare att föda större barn för att de "hjälper till" mer själva så att säga.

Igår när jag var till BM hade mitt SF-mått börjat skena igen. Innan dess hade det "bara" legat på den övre kurvan, men nu låg det en bit över. 34 cm var det. Jag är i v.31.

Gumman Troll -96 & Fröken Fis -06 ???? BF 080925
  • Lucky mum

Hej igen!
    Mitt SF-mått var på 39 cm i vecka 38, ultraljudsuppskattningen att jag väntade ett stort barn stämde...v 38+6 föddes vår dotter som vägde 4890 g och var 55 lång. Förlossningen gick snabbt men krystningstiden drog ut lite på tiden, då kroppen var stor...de fick lov att "gräva" ur armar och axlar på barnet. Allt gick ändå fint och det enda var att hon fick några blåmärken. Jag sprack ingenting...vilket man kan vänta sig när ett så stort barn ska ut. Blev igångsatt förresten..

• christinvitamin

jag är i vecka 33 med ett sf-mått på 37. har också skickats in på två extra ul för att kolla storleken på bebisen. båda gångerna har det visats vara normalstor bebis.

• Bubblan99

Jag födde en liten tjej i v 36 och hade då ett sf mått på 45.
    Flickan min vägde 3520 g.....men läkarna förklarade mitt mått med att jag hade extremt mycket fostervatten!
    Behöver inte vara ngn fara.
    Lycka till!

• Forza

Jag var hos läkaren idag, som förklarade det stora sf-måttet med att barnet ännu inte hade trängt ned så djupt i bäckenet (fast det är fixerat), samt att min livmoder förmodligen var framåtlutad. Barnet kändes tydligen normalstort när hon klämde på magen. Så det är bara att vänta och se! Jag orkar inte oroa mig...man får hoppas att de gör rätt bedömningar helt enkelt.

• Rulltrappa

jag var med om motsatsen, men det var nog så oroande. min mage växte knappt alls de sista 2 månaderna så jag fick gå på tillväxtultraljud ett par gånger. och när det väl var dags kom det en alldeles normalstor unge.

oftast har det nog med barnets och livmoderns position att göra, snarare än barnets storlek.

• Tezzan1981

jag har hört att de inte sätter igång stora barn pga av att de har större behov att ligga i magen tiden ut för de är "slöare". små barn däremot är de mer benägna att ta ut tidigare? någon fler som hört det?
    jag trodde tvärtom...att de satte igång stora barn för att förhindra svåra förlossningar.
    jag är i v 32 och ligger på +27%...livrädd. barnet beräknat till 4 kg man hoppas det inte blir värre än då...

• Lucky mum

Fast mig satte de igång bara för att barnet var så stort. Hade hon legat en vecka till hade hon vägt över 5 kilo.

• Frida i forsen

Jag var på tillväxtultra iförra veckan där man uppskattade vikten till 3300gr vilket var +30%.I fredags var jag hos BM som mätte mitt SF mått till 49cm,hade ökat med 5cm på en vecka.Hon trodde inte att ultrat stämmde så hon bokade en ny tid till den 6 augusti.Går in i vecka 37 på tisdag.Känner mig verkligen som en val,kan knapt vända mig i sängen.Hoppas på igånsättning nu.

• Smurfen

Skönt med denna tråd! Är också stor (31 cm i v.27). Har inte gjort något ultraljud och ville helst inte göra det, men måste nu. Bm sa att jag förmodligen räknat fel, väntar tvillingar eller har en jättebebis. Skönt att se här att det skulle kunna vara en helt normalstor bebis

Svar på tråden För stor mage?