• Zaria

Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?

Vill bara veta om det är boende förälderns skyldighet att skicka med kläder vid umgänget (varannan helg) när man inte får tillbaka dem?

Gång på gång har vi tagit upp detta på familjerätten och jag har gång på gång sagt att det är HELT OKEJ att jag skickar med allt barnet behöver bara jag får tillbaka det...MEN

Ofta fattas det något,tröjor,kepsar en del saker behålls även avsiktligt.

Varje gång kommer kläderna tillbaka blandat smutigt och rent trots att jag bett om att få dem separareade (pappan är ingen slarver utan snarare MYCKET MYCKET MYCKET pedant) så att slänga ihop kläder,rena,smutsiga blöta med torra är bara ren jävulskap.

Jag kan tycka såhär, han har bara sonen varannan vecka,varför inte köpa egna kläder åt barnet typ 2 par byxor,ett par t-shirts och ett par tröjor,strumpor och kalsonger? Det kostar ju ingen förmögenhet (pappan har det inte direkt dåligt ställt om man säger så.
    Dessutom klagas det hela tiden på att alla kläder jag köper åt sonen är fula så varför skall han öht ha kläderna?

En annan sak jag funderat över då sonen fyller i mitten av sommaren och sedan är det julafton (ungefär ganska lagom mellanrum att köpa/få kläder i present)
    Varför inte önska det då han bla får julklappar/födelsedagspresenter för säkert 7000 varje jul/födelsedag av familjen?

Som sagt jag hade inte haft något emot att skicka med grjerna om jag fick tillbaka det,men jag börjar ledsna rejält nu. Jag har inte råd att köpa dubbla uppsättningar av allt bara för att det skall ligga hos pappan och skräpa all tid sonen inte är där.

Är det lag på att jag skall skicka med grejer trots att jag inte får tillbaka det?

• Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?
  • Anonym (UF.)

Det jag menar är att det är inte alltid bara Mamman/boföräldern som får springa och köpa nytt hela tiden.
    Vi är umgängensföräldrar och vi får också springa och köpa nytt hela tiden.
    Ex. Barnet får en ny tröja från oss, han tycker den är jättefin och vill så gärna ha den i skolan på måndagen när han åker. Vi kan inte säga Nej, det är ju trots allt barnets kläder. Tror du VI får tillbaka den. Nops, det kommer en gammal tröja. Och vi får gå och köpa nytt.
    Eller barnet kommer i en tunn jacka och tshirt och det är 10 grader kallt, kan inte vara ute. Då är det bara att gå och köpa.
    Eller sommaren, det kommer i långbyxor, har inga shorts i väskan och det är nästan 30 grader varmt, vad får vi göra då jo springa och köpa...

Vad jag menar är. Att umgängesföräldern betalar underhåll till mamman, detta ska täcka in även kläder för 365 dagar per år. Jag tycker att det är en självklarhet att boföräldern ska skicka med kläder, men också att umgängesföräldern köper lite då och då och skickar till barnet.
    Tänk själv, åker barnet till mormor eller farmor. Får de då också köpa kläder till barnet `?? Nej då skickar man med.
    Detta är ju självklart bara vid typ varannna helg umgänge är det mer får man ju göra avdrag mm eller inte betala underhåll och då ska man ju ha vart sitt.

jag märker att sonen här mår bättre när han har sin väska med sig med sina kläder. Än att det hela tiden ska bökas oj ska detta vara här eller ska det vara i väskan till mamma. Eller att barnet ska behöva byta kläder på söndagen bara för att nu ska du till mamma nu får du inte ha dessa kläder mer. De kanske inte bryr sig när det är små, men jag märkte att här var det jättejobbigt för barnet.

Och ja kläder är väl en "simpel sak" tänk alla mammor/pappor som vägrar skicka sina barn till umgängesföräldern, är i tingsrätten. mm. Jag känner många där de har det rent ut sagt för djävligt med anmälningar till både polis, soc och alla möjliga myndigheter.
    Och är det så att nu umgängesförälder inte lämnar tillbaka ett par byxor, Fine då behöver du ju inte skicka några nästa gång....

(Oj det blev långt) hoppas ni orkar läsa mina åsiker..

• LitenBlomma

Och är det så att nu umgängesförälder inte lämnar tillbaka ett par byxor, Fine då behöver du ju inte skicka några nästa gång....

Du menar att jag inte ska skicka med en mössa, för jag får ändå inte tillbaka den. Jag har provat att skicka med en billig McDonalds mössa med ett mumintroll på, tro ni jag fick tillbaka den? Är det meningen att jag ska bunkra ett lager med mössor, vantar, strumpor, kalsonger, tröjor, byxor bara för att de alltid försvinner när det kommer i hans händer? NÄR är det rimligt att han börjar står för sitt slarv själv? NÄR är det rimligt att jag ska få nån slags ersättning för allt som försvinner, eller räknas det oxå in i underhålls bidraget? Det känns som att det är så mycket som ska täckas av det där bidraget att det hade behövt vara aif 1000 kr mer än vad det är nu.

Ludwig -020227 & Meja -080311
  • hylero

Sorgligt att det ska behöva vara så här.
    Jag blir så ledsen, stackars barn.

Mitt råd är att lägga krutet på något annat. Strunta i att skicka med, eller skicka med billiga kläder. Vad annat kan ni göra? Inte skicka dit barnet? Vilket jag inte skulle rekommendera.

Min dotter har aldrig varit hos sin pappa. Lite försvunna kläder hade för oss varit en struntsak.

• LitenBlomma
    hylero skrev 2008-07-10 14:39:32 följande:
    Sorgligt att det ska behöva vara så här.Jag blir så ledsen, stackars barn.Mitt råd är att lägga krutet på något annat. Strunta i att skicka med, eller skicka med billiga kläder. Vad annat kan ni göra? Inte skicka dit barnet? Vilket jag inte skulle rekommendera. Min dotter har aldrig varit hos sin pappa. Lite försvunna kläder hade för oss varit en struntsak.

Håller med dig i det fallet. Klart en pappa är mer värt än tjaffs över kläder.

Jag blir så trött på att jag framstår som den dåliga föräldern när jag skickar med gamla eller billiga kläder bara för att han inte kan hålla reda på dem de två dagar per månad han är där.

• Anonym (.......)

Jag skulle sätta på barnet kläder (såklart) när jag lämnade, och sen säga att dom här ska hon/han ha på sig på söndag igen när jag hämtar.
    så får dom stå för resten av kläderna, du ska inte behöva köpa mer grejjer för att dom inte kommer tillbaka.

Det bästa vore ju om det funkade att skicka med kläder, men det gör det ju uppenbarligen inte i det här fallet, så för att slippa bråka så tycker jag att det är det bästa sättet

• LitenBlomma
    Anonym (.......) skrev 2008-07-10 15:25:58 följande:
    Jag skulle sätta på barnet kläder (såklart) när jag lämnade, och sen säga att dom här ska hon/han ha på sig på söndag igen när jag hämtar.så får dom stå för resten av kläderna, du ska inte behöva köpa mer grejjer för att dom inte kommer tillbaka.Det bästa vore ju om det funkade att skicka med kläder, men det gör det ju uppenbarligen inte i det här fallet, så för att slippa bråka så tycker jag att det är det bästa sättet
    Jo men när de gång på gång INTE har samma kläder som man lämnade dem i utan att det oftast fattas saker. Hur gör man då? Jag skulle aldrig lämna mitt barn utan mössa mitt i vintern när han har öroninflammation, men det kan tydligen han göra och så får jag stå för hela kalaset genom att köpa en ny mössa. Och nä, jag bråkar inte bara om de här förbaskade mössorna, det är massor med kläder som har försvunnit genom år och som kostar mig en hel del extra pengar. En gång bråkade vi om nåt och då rycker han helt plöstligt väskan ur näven på mig, slänger sig i bilen och kör hem. Där står jag mitt i vintern utan ytterkläder till min pojk, han var ca 2 år då. Allt låg i väskan för pappan tyckte att det var för varmt för overall i bilen. Jag var i Växjö då och hämtade honom med tåget, så utan ytterkläder fick vi vänta på tåget och sen i Kalmar vänta på bussen och därifrån gå hem (en bra bit) mitt i vintern! Bara för att skitstöveln tog hans väska. Jag kunde inte gå till jobbet dagen efter, kunde ju inte lämna honom på dagis utan ytterkläder. Det hela slutade med att mitt syster fick komma med en gammal overall och vantar m.m. dagen efter och jag missade en dagslön. Det är så man vill spy på han!
  • Anonym

Blir så trött på allt kläd tjafs.. nej Bf har inte skyldighet att skicka med kläder inte lagligt sett iallafall MEN hur rimligt är det att Uf som har barnet vh + lov ska köpa kläder som barnet växer ur innnan de ens hinner bli minsta slitna?

Självklart ska UF skicka med kläderna tillbaka men visst kan det hända att man missar något plagg och är det inget "livsviktigt" plagg utan något man med största sanorlikhet kan räkna med att barnet har fler exemplar av så är det väl inget att bråka om det kan ju vänta till nästa tillfälle (är det något större/viktigare plagg typ termobyxor el dyl. ska ju Uf se till att barnet får dem snarats möjligt- åka och lämna el skicka på posten) 

Tjafset är inte rolig åt något håll varesig för en Bf som "förlorar" kläder el för en Uf som får hem ett barn utan lämpliga kläder ...och vem blir lidande ..jo barnen1

Jag har själv suttit i situationen som sambo till en Uf där barnet aldrig kom med lämpliga /tillräckliga kläder. Detta trots att Uf i god tid talade om ifall vi skulle göra något särskilt under vistelsen tex kalas.
    Barnet kom ändå i försmå/för stora kläder fläckiga för jämnan..JA vi bodde på "landet" men det innebär inte att vi bor i lervälling för jämnan bara för att det är "på landet"
    Köpte vi kläder till barnet /barnet fick av släkten i present för att barnet skulle ha något snyggt och skickade med det till Bf så var det 1000% säkerhet att vi aldrig såg till de kläderna igen !
      Men nåde oss om vi så mycket som glömde skicka med en t-shirt tillbaka då ringde telefonen så fort vi kommit innan för dörren efter att ha lämnat barnet och t-shirten skulle OMEDELBART skickas till BF
    Vi löste det så att vi köpte  billiga kläder (både vardag och fin+ ytterkläder)på tex klädbytardagar, ullared+ fick ärva lite då och då som barnet fick ha hos oss och  så fick h'n byta om till Bf-kläder innan h'n åkte hem.
    Vi hade inga mängder av kläder utan 1-2 ombyten + lite underkläder...

När rollerna var ombytta( då h'n i 7.an valde att flytta till oss ) skickade vi med (lät h'n packa) en rejäl väska med ombyten och om något inte var med tilbaka och det inte var akut...tja då fick h'n klara sig utan just den tröjan tex tills nästa gång...VET att h'n hade endel ombyten hos den anrda föräldern men inte skulle jag ens drömma om att skicka iväg h'n på sommar umgänge med en packning bestående av en( 1 )omgång underkläder och en t-shirt som var vad h'n kom med en sommar inför 3 v sommarlov! Att en Uf förälder har SÅ mycket ombyten tycker jag är orimligt att ens tänka sig!

• Anonym (.......)

vilken karl du....
    han verkar ju bara jävlas..
    möts ni på halva vägen eller lämnar du honom hos exet?
    För om du lämnar hos exet kan du ju faktiskt ta av mössan när ni kommer fram...
    och om ni möts på halva vägen så kan du ju säga att han får ha med sig egen mössa, så tar du av honom hans mössa när du lämnar..

tragiskt att det ska behöva vara så, men han verkar ju vara en riktig barnrumpa, synd att det ska behöva gå ut över lillkillen bara..

• Anonym (UF.)

En fundering, visst underhållet är bara på 1273 kr, och vi betalar det till Boföräldern. Vi har de sämre ställt med mindre pengar över än boföräldern och det ska ju räknas av vad man har för inkomst.
    Men vem i hela världen betalar ger bidrag för att barnet ska ha
    *kläder i flera uppsättningar
    *leksaker
    *boende, el mm
    *nöjen
    osv när barnet är med umgängesförälder.

Vi har ett gemensamt barn och inte sjutton köper jag kläder till henne för hela barnbidraget varje månad.

Vi betalar underhållet, vi skickar nya uppsättningar kläder 3 ggr per år.

Nu har vi fått till ett umgängesavtal där det KLART och TYDLIGT står att boförälderna ska skicka med kläder vid umgänget och att umgängesför. ska skicka tillbaka ALLT när barnet åker hem. Och det funkar och ju äldre barnet blir desto mer ansvar får han ta att han tar med sig sina kläder hem.

Lillblomman.
    Som en tidigare skrev. om du lämnar barnet eller möter. Så påminn pappan om mössan eller vad det nu är. Stå på dig.
    Jag kan förstå dig att det är inte så kul att alltid behöva köpa nytt.

• LitenBlomma

Tyvärr har vi bara ett Po.p i Kalmar så när jag kom och frågade efter samma mössa en tredje gång, i samma storlek, samma vinter, tittade hon undrande på mig. Hon trodde väl att jag var galen

Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?