• Zaria

Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?

Vill bara veta om det är boende förälderns skyldighet att skicka med kläder vid umgänget (varannan helg) när man inte får tillbaka dem?

Gång på gång har vi tagit upp detta på familjerätten och jag har gång på gång sagt att det är HELT OKEJ att jag skickar med allt barnet behöver bara jag får tillbaka det...MEN

Ofta fattas det något,tröjor,kepsar en del saker behålls även avsiktligt.

Varje gång kommer kläderna tillbaka blandat smutigt och rent trots att jag bett om att få dem separareade (pappan är ingen slarver utan snarare MYCKET MYCKET MYCKET pedant) så att slänga ihop kläder,rena,smutsiga blöta med torra är bara ren jävulskap.

Jag kan tycka såhär, han har bara sonen varannan vecka,varför inte köpa egna kläder åt barnet typ 2 par byxor,ett par t-shirts och ett par tröjor,strumpor och kalsonger? Det kostar ju ingen förmögenhet (pappan har det inte direkt dåligt ställt om man säger så.
    Dessutom klagas det hela tiden på att alla kläder jag köper åt sonen är fula så varför skall han öht ha kläderna?

En annan sak jag funderat över då sonen fyller i mitten av sommaren och sedan är det julafton (ungefär ganska lagom mellanrum att köpa/få kläder i present)
    Varför inte önska det då han bla får julklappar/födelsedagspresenter för säkert 7000 varje jul/födelsedag av familjen?

Som sagt jag hade inte haft något emot att skicka med grjerna om jag fick tillbaka det,men jag börjar ledsna rejält nu. Jag har inte råd att köpa dubbla uppsättningar av allt bara för att det skall ligga hos pappan och skräpa all tid sonen inte är där.

Är det lag på att jag skall skicka med grejer trots att jag inte får tillbaka det?

• Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?
  • Anonym

är i precis samma situation..och jag har löst de så att när jag skicka mina barn till pappan så får dom ha med sig/på sig endast kläder som de iten gör något att dom försvinner...typ ärvda kläder..alltid finns de någon kompis som har barn som har en kasse kläder som de barnet vuxit ur..perfekt o sätta på dom när dom åker.. o efter ett par gånger när jag gjort de så fick jag höra bakvägen att pappan varit o köpt kläder åt barnen...:)

• helsingborg42

Jag har ett annat problem:

Jag har självfallet en garderob till mina barn. När dem åker till sin mamma, då "försvinner" en del av det jag köpt.
    DÄRFÖR då tvättas nu de kläder, som barnen kommer till mig och sen får barnen på mammans kläder, när dem skall hem igen...

Problemet löst.

Kanske du kan göra något liknande.
    Finns alltid en lösning till alla problem

• HegeOlsen

Jag tycker du ska ta upp detta ytterligare en gång på familjerätten men med det tillägget att du hädanefter börjar skriva en packlista över det barnet får med sig till pappan och där varje klädesplagg på listan får ett pris. Pappan får då en lista där han kan pricka av det som skickas tillbaka och det som saknas får pappan ersätta i pengar. Se till att få det överenskommet i ert samarbetsavtal. Det brukar åtgärda problemet då boföräldern inte är ersättningsskydlig för umgängesförälderns slarv.

Sen detta här med att kläderna ska vara tvättade vid återlämnandet är lite för mycket begärt att det ska hinnas med på en så kort umgängestid som vh. Bättre att pappan spenderar den lilla tid de har på barnet.

Zaria skrev 2008-07-09 23:06:28 följande:
    Vill bara veta om det är boende förälderns skyldighet att skicka med kläder vid umgänget (varannan helg) när man inte får tillbaka dem?Gång på gång har vi tagit upp detta på familjerätten och jag har gång på gång sagt att det är HELT OKEJ att jag skickar med allt barnet behöver bara jag får tillbaka det...MEN Ofta fattas det något,tröjor,kepsar en del saker behålls även avsiktligt.
  • Anonym (!!)

Kan du inte köpa några kläder...som sonen gillar som favoritkläder och sen låta dom vara kvar hos pappan.Då har sonen kläder han gillar där.Och ni slipper bli osams om kläder.

• Zaria

Anonym (!!) skrev 2008-07-11 12:19:46 följande:

Kan du inte köpa några kläder...som sonen gillar som favoritkläder och sen låta dom vara kvar hos pappan.Då har sonen kläder han gillar där.Och ni slipper bli osams om kläder.
    Grejen är ju att det oavsett bara försvinner mer kläder endå.
    Tex de kläder barnet åker dit i.
  • Zaria
    HegeOlsen skrev 2008-07-11 12:10:21 följande:
    Jag tycker du ska ta upp detta ytterligare en gång på familjerätten men med det tillägget att du hädanefter börjar skriva en packlista över det barnet får med sig till pappan och där varje klädesplagg på listan får ett pris. Pappan får då en lista där han kan pricka av det som skickas tillbaka och det som saknas får pappan ersätta i pengar. Se till att få det överenskommet i ert samarbetsavtal. Det brukar åtgärda problemet då boföräldern inte är ersättningsskydlig för umgängesförälderns slarv.Sen detta här med att kläderna ska vara tvättade vid återlämnandet är lite för mycket begärt att det ska hinnas med på en så kort umgängestid som vh. Bättre att pappan spenderar den lilla tid de har på barnet.
    En lista kanske vore käckt. Grejen är ju att det inte varit EN gång något förvunnit eller glömts bort utan det är ständigt och jämt,ibland får jag tom sms där det står att "Hahaha jag har stulit sonens blå luvtröja" som exempel.

Ang tvätt kom vi överens om på familjerätten att han skulle skicka med smutstvätten hit,hellre lite extratvätt än att det saknas kläder här som bara ligger hemma hos pappan

Som sagt för varannan helgs boende behövs inte så mycket kläder,varför önskar man sig inte lite kläder av vänner och bekanta mm varje födelsedag/jul om man inte vill köpa själv?

Grejen är även att jag VET att pappan köper en del själv så kläder FINNS,bara att det skall bråkas för sakens skull.
  • Anonym (Mamma M)

Är i exakt samma sits!
    Har i 3 års tid bråkat om kläder med sonens far; känner själv hur löjligt det är, men jag blir verkligen LESS när man köper kläder som man själv o sonen tycker om, o så glömmer (?) pappan att skicka tillbaka plaggen, o så blir de liggandes där nå'ra veckor.
    Nu har jag, sen nå't år tillbaka, börjat med att endast skicka med s.k Tradera-kläder till sonen i hans lilla väska när han åker till sin pappa. Eller sådana plagg som man inte är så rädd om, o som det inte gör så mkt om de inte kommer tillbaka.

behåller han plagg kvar där så struntar jag bara i att skicka med liknande plagg vid nästa umgängestillfälle, för då har de ju redan ett sådant hemma!

På senare tid har pappans sambo dessutom börjat shoppa kläder till sonen, vilket ju är bra då pappan aldrig har köpt ett plagg vad jag vet, o jag har försökt att tala om att det är väl bättre att de behåller de kläderna hos sig, så har de en uppsättning där så slipper vi skicka kläder fram o tillbaka hela tiden.
    Men då får jag ändå hem de kläderna, plus mina egna (eller ja, de är ju sonens hur som helst), men jag brukar bara tvätta deras kläder o sen skickar jag med dem tillbaka nästa gång.
    Dock skickar jag ju inte med en massa av "mina" t-shirtar när jag har fått hem 2-3 stycken av "deras" - men då får jag skäll för att jag inte skickar med tillräckligt med kläder!

Så numer skickar jag med lagom uppsättning oavsett vad de har köpt för plagg själva, men jag atr ALDRG nå't som jag är rädd om.

Som sagt; det känns löjligt att tjafsa om kläder, men amn får göra det bästa utav det för att undvika detta onödiga tjafs.

Har tyvärr inget bra tips heller hur du ska göra TS, mer än att inte skicka med nå'ra dyra plagg som du är rädd om.

• Anonym

Stackars barn med föräldrar som använder hans kläder som verktyg. Och därför ska han gå i fula kläder som lika gärna kan försvinna. Pinsamt.

• Zaria
    Anonym skrev 2008-07-11 22:36:53 följande:
    Stackars barn med föräldrar som använder hans kläder som verktyg. Och därför ska han gå i fula kläder som lika gärna kan försvinna. Pinsamt.
    Hur hade du själv gjort då?
  • Anonym

Om du köper lite HM plagg så att det finns extra (hur gammal sonen är vet jag ej) låt honom välja lite favvisar som han säkert vill ha med tillbaka, köp lite extra, lista verkar värt ett försök osv. Inte ditt fel - blir bara så arg på alla föräldrar inklusive mig som ibland låter egna problem gå ut över baren för det gör ju även detta till slut, om inte annat märker han väl hur dålig relationen är. Köp plagg som han kan ha där, kanske värt att handla lite extra o slippa diskussionen?

• Anonym (//)
    Anonym skrev 2008-07-11 22:36:53 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är umgängesförälderns ansvar att barnet får gå i fula kläder.

Om UF väljer att behålla BARNETS kläder hemma hos sig, upprepade gånger, då är det UF's ansvar att barnet bara får med sig billiga kläder på umgänget. Fast å andra sidan så finns det då fina kläder hemma hos UF som UF har behållit vid tidigare umgängen.
  • Zaria
    Anonym skrev 2008-07-11 22:43:44 följande:
    Om du köper lite HM plagg så att det finns extra (hur gammal sonen är vet jag ej) låt honom välja lite favvisar som han säkert vill ha med tillbaka, köp lite extra, lista verkar värt ett försök osv. Inte ditt fel - blir bara så arg på alla föräldrar inklusive mig som ibland låter egna problem gå ut över baren för det gör ju även detta till slut, om inte annat märker han väl hur dålig relationen är. Köp plagg som han kan ha där, kanske värt att handla lite extra o slippa diskussionen?
    Grejen är ju att han stjäl även "fula" kläder och billiga kläder och sedan säger familjerätten att eftersom jag betalar underhållet skall jag skicka med kläder. Det blir liksom bara en ond cirkel av det hela. Han har tillräckligt med kläder för att underhålla en halv skolklass,säger att alla kläder jag skickar med är fula både nya och gamla plagg,klagar över det i famrätten mm,men de säger endå att jag skall skicka med. Helt sjukt.
  • Anonym

Hans enda maktgrej? Knäpp grej dock.

• Anonym (//)
    Zaria skrev 2008-07-12 00:17:04 följande:
    Grejen är ju att han stjäl även "fula" kläder och billiga kläder och sedan säger familjerätten att eftersom jag betalar underhållet skall jag skicka med kläder. Det blir liksom bara en ond cirkel av det hela. Han har tillräckligt med kläder för att underhålla en halv skolklass,säger att alla kläder jag skickar med är fula både nya och gamla plagg,klagar över det i famrätten mm,men de säger endå att jag skall skicka med. Helt sjukt.
    Svara till familjerätten att du tycker att det blir tryggare för barnet att ha en garderob hos pappan för då känner sig barnet mer hemma där också. Alltså har du gett pappan kläder så att det räcker för umgänget som pappan kan behålla.

Sedan skiter du i vad FR tycker, de har ingen bestämmanderätt, de är bara rådgivande.
  • LitenBlomma
    Zaria skrev 2008-07-12 00:17:04 följande:
    Mitt ex är EXAKT likdan!
    Ludwig -020227 & Meja -080311
  • en glad

Hitta en lösning på klädfrågan. Barn far illa i onödiga konflikter om kepsar, enstaka kalsonger etc. Man kan inte kräva av en förälder som bara har umgänge varannan helg och dessutom betalar underhåll (och inte får något barnbidrag) att h*n dessutom skall stå för en uppsättning kläder. Däremot skall de kläder som boföräldern skickar med naturligtvis följa barnet. Men att bråka om kepsar o småsaker skadar bara barnet....

• LitenBlomma
    en glad skrev 2008-07-14 02:44:25 följande:
    Hitta en lösning på klädfrågan. Barn far illa i onödiga konflikter om kepsar, enstaka kalsonger etc. Man kan inte kräva av en förälder som bara har umgänge varannan helg och dessutom betalar underhåll (och inte får något barnbidrag) att h*n dessutom skall stå för en uppsättning kläder. Däremot skall de kläder som boföräldern skickar med naturligtvis följa barnet. Men att bråka om kepsar o småsaker skadar bara barnet....
    Vi bråkar naturligtvis inte om småsaker, hade det bara handlat om nån keps eller några par kalsonger skulle jag inte bry mig alls. Men om du har läst hela tråden så ser du att det handlar om att det VARJE gång försvinner kläder, ytterkläder och det blir dyrt! När det dessutom är så att UF tar kläder av ren jäkelskap blir man ju arg! Det handlar om att UF kanske retar sig på att man köper nya, dyra kläder och väljer att behålla både dem och kanske billiga gamla (för att det inte ska verka så uppenbart) Nu har jag börjat "glömma" kepsar och mössor hemma, sommartid, för att han borde ha ett helt lager hemma hos sig vid det här laget
    Ludwig -020227 & Meja -080311
Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?