• Zaria

Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?

Vill bara veta om det är boende förälderns skyldighet att skicka med kläder vid umgänget (varannan helg) när man inte får tillbaka dem?

Gång på gång har vi tagit upp detta på familjerätten och jag har gång på gång sagt att det är HELT OKEJ att jag skickar med allt barnet behöver bara jag får tillbaka det...MEN

Ofta fattas det något,tröjor,kepsar en del saker behålls även avsiktligt.

Varje gång kommer kläderna tillbaka blandat smutigt och rent trots att jag bett om att få dem separareade (pappan är ingen slarver utan snarare MYCKET MYCKET MYCKET pedant) så att slänga ihop kläder,rena,smutsiga blöta med torra är bara ren jävulskap.

Jag kan tycka såhär, han har bara sonen varannan vecka,varför inte köpa egna kläder åt barnet typ 2 par byxor,ett par t-shirts och ett par tröjor,strumpor och kalsonger? Det kostar ju ingen förmögenhet (pappan har det inte direkt dåligt ställt om man säger så.
    Dessutom klagas det hela tiden på att alla kläder jag köper åt sonen är fula så varför skall han öht ha kläderna?

En annan sak jag funderat över då sonen fyller i mitten av sommaren och sedan är det julafton (ungefär ganska lagom mellanrum att köpa/få kläder i present)
    Varför inte önska det då han bla får julklappar/födelsedagspresenter för säkert 7000 varje jul/födelsedag av familjen?

Som sagt jag hade inte haft något emot att skicka med grjerna om jag fick tillbaka det,men jag börjar ledsna rejält nu. Jag har inte råd att köpa dubbla uppsättningar av allt bara för att det skall ligga hos pappan och skräpa all tid sonen inte är där.

Är det lag på att jag skall skicka med grejer trots att jag inte får tillbaka det?

• Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?
  • Nyfiken gul

finns ingen lag som säger att du måste stå för sånt.

jag hade slutat skicka med grejor o det omedelbart och hälsat att han kan sköta sina kläder själv eftersom det blir det det blir av kläderna som kommer tillbaks...

eller en slags kompromiss.. skickat med kläder som kan stanna hos pappan.  Jag hade nog köpt en billig uppsättning kläder o skickat med som kan stanna där.

• Zaria

Nyfiken Gul,har en del ärbvda kläder jag kan skicka med,men känns bara så taskigt mot sonen att han inte får ta med sina favoriter.

Fick iofs med ett par jeans som inte jag köpt från pappan senast,hör och häpna (sonen hade fyllt så jag antar att han vägrat ta av sig dem)

Kanske skall sätta på honom de varje gång han skall till pappan samt t shirt och nån tröja och inget mer.

Bara det att sist jag gjorde så hade pappan en extradag,då hade han inte bytt strumpor på 4 dagar,du kan tänka dig själv hur små fötter blir med strumpor och skor fulla i sand i denna värmen blir efter några dagar i samma strumpor.

• Zaria

Så det finns alltså ingen lag? Trodde att det var det eftersom pappan betalar underhåll och jag har ensam vårdnad.

Grejen är ju att jag gärna skickar med,bara jag slipper få kläderna saboterade och stulna.

• helsingborg42

Köpo lite begagnat på Tradera, kostar inte många tior...
    Ge det till pappan, det är hans umgängeskläder.
    Är han inte nöjd, då får han väl köpa andra....

Och looser han, får han ersätta..

Slut på problemet

• jenny99

Nej skicka inte med några kläder.

Mina två vänner slutade skicka med kläder helt,just av denna anledningen.De ringde exet och meddelade detta att härdanefter köper han kläder under deras vistelse där,för hon skickar inte med nånting alls.

Funkade bättre så.

• Anonym (//)
    Zaria skrev 2008-07-09 23:14:03 följande:
    Så det finns alltså ingen lag? Trodde att det var det eftersom pappan betalar underhåll och jag har ensam vårdnad. Grejen är ju att jag gärna skickar med,bara jag slipper få kläderna saboterade och stulna.
    Nej, det finns ingen lag som reglerar vem som ska betala för kläderna barnet har på sig under umgänget. Så du har ryggen fri om du låter bli att skicka kläder.

Om du vill gardera dig så gör som du redan fått förslag på. Skicka med ett par ombyten av "tråkiga" kläder och säg att de ska stanna hos pappan. Sedan sätter du bara på "tråkiga" kläder när barnet ska åka. Sätt aldrig på barnet fina kepsar eller halsdukar utan se till att det finns en keps hos pappan istället. Sonen kommer inte att bli lidande för om pappan inte tycker om kläderna så kommer han nog att köpa nytt till sonen. Just nu behöver han ju inte köpa nytt för du skickar med fina kläder när han gnäller.
  • Anfe

hej=)
    det gjorde jag i början också skickade med mat å välling å¨blöjor å kläder. men det behöver man inte göra utan dom gånger pappan har barnet ska han stå för det å han ska ha saker till barnet hemma det ä inget jag ska skicka med förutom kläderna hon har på sej, å dom ska hon ha på sej på söndagen igen. det svaret fick jag iaf =)

• LitenBlomma

Vilken sammanträffande, här har vi det likadadant!
    En vinter fick jag köpa, hör och häpna, 3 nya vintermössor, 2 overaller och 2 vantar bara för att han "slarvat" bort det! Det blev inte billigt eftersom jag köper på Po.p. Men köp inte så dyra grejjer då fick jag som svar hos familjerätten. Men va f*n, en vuxen människa ska väl kunna hålla reda på kläder, dyra som billiga. Särskilt saker som mössor, det sätter man väl på sitt barn när det är minusgrader och barnet har öroninflamation. Nä, tydligen så "glömdes" den hemma när han skulle lämnas hos mig och sen var den tydligen "borta". Likadant gången efter. Han har umgänge en helg i månaden, eget val.

Varje gång han varit där saknas det oxå kläder, strumpor, kalsonger, mössor, kepsar u name it! Undrar om han säljer det på Tradera
    Ibland får jag inte ens MED väskan m innehåll tillbaka! Då heter det glömska och att den tar vi nästa gång.

Ludwig -020227 & Meja -080311
  • Anonym (UF.)

Det är tråkigt att både bo och umgängesföräldrar sätter i system att bråka om en som simpel grej som kläder. Och jag tycker inte det är rätt att sätta på gamla tråkiga kläder på barnet, stackars liten. Det måste ju kännas pest för dessa små liv.

Jag kan förstå om mammor tröttnar på att skicka med om det inte kommer tillbaka. Vilket är synd.
    Vi har alltid haft flera uppsättningar med kläder här, då barnet kommer varannan helg och vissa lov. Det gick bra i början när han inte växte så mycket, men sen fick man springa och köpa jeans var fjärde månad. Och det räcker ju inte alltid med ett par eftersom han är här lov och längre perioder.
    Vi tyckte det var onödigt och försökte prata med mamman. vi sa att vi köper 2 par jeans per år, 1 par shorts, 3 tshirts 2 tjockare tröjor, och så skickar vi det till barnet så han kan använda det mer än 6-7ggr, och sen får hon skicka med en väska med kläder när han kommer.
    Ha haha det funkade en eller två ggr. Sen kom det inga kläder, och kläder vi köpt ser vi alldrig skymten av.
    Nu har barnet blivit stor nog så vi sa att han kan väl packa sin egen väska. Men tji det får han inte, för då tar han med sig för mycket. Mamman hade sagt, "Din pappa kan gott köpa dig egna kläder det har han råd med"
    Så nu sitter vi här igen och får köpa alla kläder, jag passar på att köpa när det är rea.

Men man ska komma ihåg att det faktist inte är alltid pappor som krånglar det finns faktist mammor som kan lika bra de......

• LitenBlomma

UF: Det blir ingen simpel sak som lite kläder som du uttrycker det när man får springa och köpa nytt hela tiden. Jag köper inte dyra kläder för att det ska ligga hemma hos hans pappa utan för att han ska ha dem på sig. Du kanske inte syftade på mig men jag ville ändå svara.

Ludwig -020227 & Meja -080311
Svar på tråden Skyldighet att skicka med kläder vid umgänge?