• Pess

LCHF tråden 3

Hej, jag lägger denna tråd i favoriterna. Har ätit LCHF sedan i tisdags. Har 20 kilos övervikt och har aldrig lyckats gå ner mer än max 5 kilo förut. Suget efter godsaker har alltid vunnit. 

Nu efter snart 5 dagar är suget som bortblåst, och mycket av hungern också. Jag tror jag i alla år förväxlat sug med hunger.

Första vägningen på måndag - spännande. 

Ska försöka läsa tillbaka lite i tråden nu 

• Pess
    Maddisen80 skrev 2008-09-20 14:52:16 följande:
    Svar på #2120pess och strawberryicecream välkommna hit,hoppas att ni kommer trivas här och lyckas att gå ner i vikt med hos
    Tack Ja det känns bara positivt så här långt. Kollade mig med urinsticka idag och jag är VERKLIGEN i ketos nu efter 5 dagar. Blev nästan maximalt utslag på ketoner. 
  • Pess

Sitter här efter en extremt fet middag och det dåliga samvetet dunkar i kroppen. Varför är det så svårt att släppa den gamla fettskräcken? Varför sitter jag här och tror att jag gått upp flera kilo? *möh*

• Pess

Jag vägde mig igår då jag hållit på i 6 (!) dagar och då hade jag tappat 1,5 kilo.

• Pess
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:19:00 följande:
    Hur gör man stuvningar enligt LCHF? Finns det nåt man kan reda med?
    Vispgrädde
  • Pess
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:29:25 följande:
    Du menar att man inte gör stuvning alls då eller? T.ex. så sk ajag stuva spenat imorgon, ska jag inte göra en stuvning utan bara ha i smör och grädde istället?
    Ja, alltså om du kör riktig LCHF så ska du inte använda någon mjölredning alls eller ingen stärkelse....Så då återstår grädden Men då måste du ju även ha skurit ner på alla andra kolhydrater tillräckligt. Gärna till omkring 5% av det dagliga totala matintag.
  • Pess
    annbom skrev 2008-09-25 10:14:52 följande:
    När jag är bortbjuden så struntar jag i att jag äter efter LCHF. Naturligtvis så försöker jag undvika kolhydrater så långt det går, men man måste ju leva också Är det någon som vet hur det är att äta enligt LCHF och vara gravid?
    Jo, så kan man resonera. Men LCHF är ju en livstil snarare än en bantingsmetod. Och varje gång man äter utanför LCHF så kommer man ur ketos och viktnedgången avstannar. Likaså hälsoeffekterna. Sedan tar det 2-4 dagar innan man är i ketos igen.
  • Pess

Ja, den stora gurun (Annika Dahlqvist) talar ju om ett totalt kolhydratintag på 5% av det dagliga totala intaget. Det är iofs ganska extremt och jag hamnade i ketos med högre procent än så. Men skulle man ta en smörgås eller pasta/potatis till maten är det garanterat en väg ut ur ketosen. Hur mycket kolhydrater man klarar är individuellt.

• Pess
    annbom skrev 2008-09-25 11:27:34 följande:
    Ja, fast man kan ju inte begära att alla andra ska anpassa maten efter en själv. Så ofta är inte jag bortbjuden att jag tycker att det gör något att viktminskning avstannar och hälsoeffekten hämtas ju igen efter 2-4 dagar. Men man är ju olika.
    Det är sant, men jag försöker iaf att inte ta potatis/pasta/ris/bröd när jag är borta. Och jag väljer bort sötsaker. Jag tycker att alla omkring en faktiskt har god förståelse för när man säger hur det ligger till (jag menar att ens övervikt SYNS ju och då möts man oxå med förståelse för att man vill göra något åt den) Men jag är å andra sidan VÄLDIGT motiverad at bli av med mina 15 extra kilo och nu eller aldrig ska det ske, UTAN undantag för min del.
  • Pess

Det är när kroppen ställer om från kolhydratförbränning till fettförbränning.

Svar på tråden LCHF tråden 3