• Pess
    Buttran skrev 2008-09-25 12:00:29 följande:
    Hej!Jag är ny på LCHF, la ett inlägg som råkade hamna direkt under Kost/Motion:___________________Vad glad jag är att jag hittade den här tråden!!Jag har kört LCHF sedan förra måndagen, gått upp 1 kg hittills och hoppas på vändning snart. Jag har ställt frågan på kolhydrater i fokus-forumet om jag gör något fel, men det gör jag tydligen inte...Jag har inte så mkt övervikt (inte alls enligt BMI, men jag ligger på gränsen och vill gå ner 5-7 kg)Gick ni ner direkt eller tog det ett tag innan det vände? Gick ni till och med upp i början???Snälla, ge mig lite hopp och motivation... ____________________Hoppas på lite peptalk
    Jag gick oxå ner första veckan. Enl. Annika Dahlqvist ska man inte se LCHF som en viktminskningmetod utan som en viktreglerande metod. Dvs att lågviktare t.o.m kan gå upp av kosten och att normalviktiga behåller sin vikt. Så kanske du inte svarar med viktnedgång eftersom du redan är normalviktig?
  • Pess
    Smurfan 81 skrev 2008-09-25 15:44:24 följande:
    Jasså? Jag har 2,5 kilo som jag vill ner, men jag ligger inom normalviktområdet! Finns det några speciella metoder inom LCHF då som man ör ha koll på?
    Jag rekommenderar att du läser Annika Dahlqvist blogg med tillhörande länkar. Där finns massor av tips och råd
  • Pess
    bzzzz skrev 2008-09-25 17:02:47 följande:
    jag har hållit på i två dagar med kosten. men tycker det är svårt att få rätt fördelning. idag har jag fått 9% kollisar 19% protein 72 %fett. och jag har ätit 2300 kcal. igår fickjag i mig 8 % kolhydrater.men bara 62% fett. men jag känner mig mätt och pigg och trots att de är torsdag min stora sockersugsdag är jag inte ett dugg sugen på godis.gårdagen blev jag lite hungrig för jag åt endast fil och linfrö till frukost. men idag upptäckte jag att de är 10gram kolhydrater i fil, men på packetet står de 4 gram. vad ska man gå efter?hur gör man för att få mer protein och mindre kolhydrater? de handlar ju bara om ett par % så det kan ju inte vara någon stor förändring.
    ...och ju mer du fyller på med fett och protein desto mer sjunker kolhydratsprocenten utan att du egentligen behöver äta mindre kolisar. Prova att ta några extra skinskivor och grädde ist. för mjölk i kaffet så kommer siffrorna rätta till sig, eller kanske ännu bättre, ta bort någon del kolisar.
  • Pess
    Elliebelli skrev 2008-09-25 17:37:12 följande:
    En dum fråga kanske? Men om man inte kommer i ketos beror det på att man äter för mycket kolhydrater då? Eller för lite fett?
    För mycket kolhydrater
  • Pess
    Smurfan 81 skrev 2008-09-25 22:51:05 följande:
    Kan det bli FÖR mycket fett så att man inte går ner?Har suttit och kikat lite på livsmedelsverkets sida. T.ex så var det 0,5% i den 28 procentiga brieosten men 2,1% i den 34 procentiga! Då är ju inte det fetaste alternativet bäst!
    Ja, Annika Dahlqvist ger rådet att prova att minska på fettintaget för dem som har svårt för att gå ner i vikt av LCHF. Och minska mängden mat. Så viss KAN det bli för mycket. Men det är trots allt ganska svårt att trycka i sig så mycket fett.
  • Pess
    Buttran skrev 2008-09-26 11:40:25 följande:
    Nu är jag trött på ägg, fil och yoghurt!!!Vad äter ni till frukost???
    Idag blev det rökt kalkon, 1 avokado och några körsbärstomater.
  • Pess

Ställ frågan på kolhydrater i fokus i läk. Andreas Eenfeldts frågelåda. Går snabbt att få svar.

• Pess

Jag har en bekännelse Jag har ätit exemplariskt idag, MEN trillade dit på en liten bit äppelkaka (visserligen en ovanligt o-söt variant med enbart fruktos) med vaniljglass, därpå 2 chokladbitar till kaffet i eftermiddags....Herregud, JAG av alla människor som sagt att HÄR ska inga undantag göras

Men, det konstigaste är att jag ändå testade max på ketoner nu för en stund sedan. Jag har ju varit i kraftig kestos sedan en vecka så kanske detta inte är tillräckligt för att trilla ur. Men är det någon som vet hur snabbt man kans e skillnad på stickorna efter en fuskmåltid om man rubbat ketosen? Nu testade jag några timmar efter måltiden.

• Pess

Morning, fortfarande i  ketos här Så det känns toppen. Har dock "halkat" ned från maxutslag till graden före det, men ändå tydlig ketos.....Idag är det nya stränga tag som gäller.

Svar på tråden LCHF tråden 3