• Pess

LCHF tråden 3

MrsFreckles skrev 2008-09-28 11:32:15 följande:
    Ar det nagon mer har som ocksa forsker ata sa "naturliga" produkter som mojligt dvs ekologiskt, agg/kott fran frigaende kycklingar mm, utan sa manga tillsatser? Jag forsoker med det, samt undvika sa mycket tillsatser som mojligt. Har ju varit semi-vegitarian i 20 ar sa det ar forst de senaste 2 aren jag borjat ata lite notkott, ekologiskt i safall, kyckling har jag atit i flera ar och fisk at jag hela tiden. Gratinerad brietarta lat ju jattegott, bra tips!
    Jepp, jag äter ekologiskt så långt det bara går. har oxå varit semi-vegetarian. Äter fortfarande "bara" kyckling, fisk och ägg. Inget rött kött.

Som sagts ovan så kan kroppen luras att producera insulin av sötningsmedel. Så det undviker jag. 
  • Pess

Ja som sagt så är det ju inte säkert att man faller ur ketos för ett litet snedsteg. Jag gjorde det inte trots en liten bit äppelkaka med glass och 2 chokladbitar.....Så en klunk dricka? Nja...Kan du inte testa?

Sedan måste jag oxå säga att det känns fel (för mig) att hinka i mig grädde och proppa i mig fett. Jag har gjort som så att jag ersatt alla lågfettprodukter mot de fetare varianterna. Men jag skulle aldrig hälla grädde äver frukosten eller ens ha vispgrädde i kaffet  Jag drar hellre ned på protein och kolhydrater så att proportionerna blir rätt iaf.

• Pess
    MrsFreckles skrev 2008-09-28 14:42:05 följande:
    Pess - klarar inte heller av gradde i kaffet, eller extra i maten, gradde som sas ar gott dock!
    Ja, DET är smask....Riktigt gott..
  • Pess
    Styrkekram skrev 2008-09-28 20:10:34 följande:
    Herregud! Vägde mig hos svägerskan idag. -4 kg på EN vecka (å med lite fusk). Mest vatten säkert men ändå!
    Helt otroligt. Hur har det känts i kroppen? Har du kännt dig 4 kilo smalare eller kom det som en överraskning?

Jag ska väga mig i morgon....2 veckor med LCHF
  • Pess

Tack, men jag känner mig INTE 4 kilo smalare Möjligen 1 (men jag gick ner 1,5 förra så det får i såfall duga)

• Pess

-3 kilo nu efter 2 veckor med LCHF. (1,5 kilo vardera vecka) Det måhända inte går lika fort som andra, men det GÅR iaf

• Pess
    Smurfan 81 skrev 2008-09-29 19:08:28 följande:
    5:e dagen idag och det kommer antagligen landa så här:6% kolhydrater20% proteiner74% fettDet är väl ganska bra? Jag vet att ketchupen till middagen förstörde en del, men jag landar ju rätt bra ändå tycker jag! (och lägger jag till 250ml cola light, för Power King finns inte, så ändras inte procentalet över huvudtaget!)
    Nä, men du kommer sannolikt inte i ketos eftersom kroppen luras att producera insulin då den TROR att det är socker du dricker
  • Pess

Ja, jag måste dock säga att jag efter 1,5 vecka HAR sötsug. Oh GUD vad jag är sugen på ett varmt wienerbröd till kaffet eller lite smågodis. Fattar inte att alla så glatt säger att suget är borta. Nix, det är det inte här. Jag äter strikt LCHF, är i ketos sedan 2 veckor, gör inga undantag....Men sugen, JEPP Räcka ut tungan

• Pess

Jag lagar samma mat till alla, men serverar pasta/ris/potatis till övriga. 

• Pess

Jag räknar minutiöst och fyller i varenda liten grej på minmat. MEN, jag som INTE har någon ätstörning sedan tidigare märker hur fixerad med blir. Så jag förstår att ni med ätstörningar måste se upp.

• Pess

Troja, grattis, hur myclet har du gått ner?

Ketos hamnar du in igen efter ca 3 dagar med strikt diet.

• Pess
    troja80 skrev 2008-10-02 11:47:58 följande:
    Tack! Vägde 64 innan grav bf2/5...Vägde 87.5 på förlossningen men gick upp mkt i vätska. Sen stannade vågen på 71.5 och då började jag m lchf och gick ner till 65! Drömvikten är 63.Oki började igen i tis så då borde det va lugnt?! Hur går det för dig då?
    Tack det går bra...Är inne på tredje veckan och tappat 3,5 kilo 
  • Pess
    LoveMyFamily skrev 2008-10-02 20:43:10 följande:
    Hej hopp!Jag vill ställa en fråga utan att bli påhoppad.Om man går på denna metod kommer man aldrig mer kunna äta godis, fika eller dyl.Jag menar om man är bortbjudna eller fikar på stan ska man inte kunna äta då?Jag kan förstå att sötsuget kan försvinna men kan/får man aldrig mer äta något sånt?Jag vill gå ned de sista 10-15kg men jag kan inte tänka mig att aldrig mer få äta tex godis, bullar el dyl.(då menar jag inte frossa i det för det har jag ändå aldrig gjort)Tacksam för svar
    Jag planerar att nå min målvikt, men precis so, Jewelgirl då börja införa långsamma kolhydrater med lågt GI och i mindre mängd än tidigare. Och när jag är där så kommer jag ha unnardagar. Dvs någon enstaka gång glass/godis/kaka. Men aldrig mer som det varit, för då blir man ju överviktig igen. Det finns ju en förklaring till varför vi ÄR feta
  • Pess
    Kenzie skrev 2008-10-03 09:27:36 följande:
    Svar på #2557Grejen är den att om du kör strikt lchf så kommer ditt sug helt att försvinna. När jag så mycket som luktat på saker jag älskade förut så har jag fått kväljningar p.g.a att allt är för sött. Jag kan absolut tänka mig att aldrig mer äta godis och vanligt fika. Det finns många bra alternativ. När kranvatten smakar sött kommer du att förstå Jag ser lchf som en livsstil och har hittat ett sätt att äta som inte bara fått mig att gå ner i vikt utan också fått mig att må så himla bra. Då ser jag ingen anledning att t.ex börja med GI eller något nu när jag vet hur dåligt min kropp mår på kolhydrater.
    Nåja, 3 veckor med strikt LCHF och mitt sötsug finns där, varje dag....Lite småjobbigt faktiskt.
  • Pess

Ikväll ska jag lyxa till det med lite fluffig vispgrädde, en ruta riven choklad (70%) blandat i och några färska hallon

• Pess
    nirakkarlsson skrev 2008-10-04 13:50:32 följande:
    Jag skrev i recepttråden,men ingen vill svara,skriver här ist och hoppas på att få svar!Reder ni såser eller gör ni enbart på grädde och smör?Vad äter ni till köttet? Vi ska göra kantarellsås idag och nått kött,men vad ska vi ha till?Jag är ingen köttätare direkt,vad ska jag äta då?
    Jag reder inte, blir lagom tjock med vispgrädde...
  • Pess

Margarin är rena skiten. Väldigt processat och inte bra för kroppen. Det visste jag redan långt innan jag började med LCHF. (Såg någon dokumentär på TV för länge sedan samt läst en massa artiklar)

Tips på morgonmacka kommer här:

Stek ett (eller två ) ägg rejält och länge i smör på båda sidor. Glöm liksom bort på på stekjärnet (men bränn såklart det inte) Låt det sedan kallna i kylen. Det är inte fel att låta det ligga över natten. Sedan är det bara att äta som en smörgås i handen med smör och pålägg på....

Svar på tråden LCHF tråden 3