Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Jag ser inte adopterade som invandrare eller utlänningar eftersom adopterade ofta blir rånade på sin kultur o sin etnicitet :( (tycker det är sååå tragiskt).

• Umm Elias

Är inte själv adopterad men har adopterade barn i familjen och adopterade vänner. Alla dessa är rånade på sina etniciteter, de har förlorat sin kultur och sin egentligen tillhörighet pga att föräldrarna gett em svenska namn, uppfostrat dem enligt sina svenska traditioner och normer. De har inte adopterat utan köpt sina barn.

Bara för att man adopterar ska man inte tro att man äger personen, att man har rätt att råna och radera barnets kultur och etnicitet.

Manchester skrev 2008-08-09 22:38:02 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-09 22:31:49 följande:
    Jag blir lite nyfiken på hur du tänker kring detta. Är du själv adopterad? Har du på annat sätt erfarenhet av adoption, t ex bland dina närstående? För mig som adoptivförälder betyder ju en sådan åsikt som din mer om den framförs av en adopterad.
  • Umm Elias

Som adoptivförälder tycker jag man har en skyldighet att låta barnet lära sig sin kultur. Bara för att adoptivföräldern ger barnet trygghet och en familj betyder det inte att ientiteten får raderas.

Esperando skrev 2008-08-09 22:46:08 följande:
    Ja allt är ju relativt...för mig är det mer tragiskt att veta att kanske mitt barn skulle kunnat växa upp på en institution och aldrig kunnat få leva ett liv som alla barn har en rättighet till. Ett liv fyllt av säkerhet, kärlek i mängder, närhet, trygghet och ännu mer kärlek.Sorry TS..lite OT men var bara tvungen att svara det inlägget.Umm Elias skrev 2008-08-09 22:31:49 följande:
  • Umm Elias

Inga anklagelser utan taget ur människors känslor och trauman.

Esperando skrev 2008-08-09 22:57:45 följande:
    Svar på #63Det är ganska stora och starka anklagelser du slänger ur dig.
  • Umm Elias

Jag har då inte träffat någon adopterad som tillexempel blivit döpt till ett namn från sin kultur eller från sitt land. Jag förstår inte varför man tror att man har rätt att radera barnets identitet (= kultur) bara för att man adopterar det!

Esperando skrev 2008-08-09 23:01:15 följande:
    Svar på #64Fast du kan ju bara inte anta att bara för du känner några som haft det så att det är så för alla?? Samt så antar du att alla som adopterar är svenskar ....Samt måste tillägga att det vore väldigt svårt för mig och min man att uppfostra vår son efter kinesiska normer och värderingar då vi inte är kineser eller bor i kina.....
  • Umm Elias

Jag antar inte att alla gör så. Jag konstaterar att de JAG träffat har råkat ut för detta. Hur ska jag generalisera och påstå att jag vet hur alla gör? Det äe omöjligt.

Esperando skrev 2008-08-09 23:06:16 följande:
    Du får ursäkta men jag tror inte du har så stort hum om vad du pratar om...Hemskt om det hänt nån du känner. Hemskt även om du inte känner den det har hänt..men man kan inte anta att alla adoptivföräldrar "rånar sina barn"..m m mm...Umm Elias skrev 2008-08-09 22:55:26 följande:
  • Umm Elias

Härligt =D!!! Vad glad jag blir att äntligen träffa en adoptivförälder som respekterar sitt barns kulturella identitet! Vad kommer hon ifrån o vad heter hon (om jag får fråga =)?!

Thalis skrev 2008-08-09 23:16:22 följande:
    Då är du välkommen att träffa min dotter Nog blir hon den första adopterade som uppfyller dina krav ...
  • Umm Elias

kultur, identitet och trygghet är ord som går hand i hand.

Thalis skrev 2008-08-09 23:28:05 följande:
    Vaddå visste du inte att kultur,etnicitet och namn är viktigare än familj, kärlek och trygghet?Öhhh dah !!!
  • Umm Elias

Sen alltid enligt forskning.

Thalis skrev 2008-08-09 23:25:31 följande:
    Vem är du för att göra sådana påstående?Sedan när är kultur lika med identitet?
  • Umm Elias

men inte lag på att de blir kallade det. Andranamn blir oftast bortglömda.

Mara skrev 2008-08-09 23:32:44 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:
    Då har du inte vidare koll. Det är lag på att man måste behålla ett av barnets ursprungliga namn.
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?