Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Fast det är ju detta som ska bekämpas, alltså att man ska vilja känna sig som alla andra och inte vara annorlunda. Man ska kunnna vara från ett annat land utan att känna sig annorlunda. Man ska få vara tolt över sitt ursprung utan att känna sig utpekad. Om folk pekar ut invandrare och utlandsfödda kommer dessa "tonåringar" aldrig kunna känns sig som sig själva samtidigt som de känner sig som alla andra.

Om man helt enkelt bara accepterar att det finns idioter som inte anställer dem med annorlunda eller utländska namn till exempel så kommer det ju aldrig bekämpas. Kommer min son inte få ett arbete/bostad eller annat pga sitt namn vill jag inte att han ska arbeta/bo där ändå.

Manchester skrev 2008-08-10 17:31:46 följande:
    Jag kan ändå förstå att inte alla adopterade vill betraktas som invandrare. Dels kan det handla om tonåringar som inte vill betraktas som något alls som avviker från majoriteten. Det spelar liksom ingen roll om de är långa, korta, skåningar, hörselskadade eller invandrare. De vill inte vara något som inte alla andra är. Det kan också handla om rent praktiska saker. Om jag definieras som invandrare kan jag råka ut för andra människors fördomar. Det kan bli svårare att få bostad. En potentiell arbetsgivare kanske inte vill anställa mig. Det behöver inte ens handla om att arbetsgivaren är främlingsfientlig. Han kanske bara är rädd att en invandrare inte är tillräckligt bra på svenska för just det arbete som det handlar om.
  • Umm Elias

Exakt!

Emeli skrev 2008-08-10 18:31:42 följande:
    Det är klart att våra utlandsfödda adoptivbarn är invandrare. Varför har man så svårt att inse det? Är det negativt att vara invandrare? Man kan vara både invandrare och svensk på samma gång.Det finns många olika kategorier invandrare, t.ex. arbetskraftsinvandrare, flyktingar och de som kommit till sina familjer genom adoption. Många invandrare i Sverige kommer från våra nordiska grannländer. De allra, allra flesta sköter sig, arbetar, betalar skatt och bidrar till vårt samhälle. Många kommer hit som unga vuxna, färdigutbildade och redo att göra rätt för sig. Rena vinstlotten för det svenska samhället.
  • Umm Elias

Jag pratar ÅTERIGEN om de jag känner till och har erfarenhet av som känner sig rånade på sitt ursprung pga sina svenska namn.
    Och jag håller med dem, att ge ett barn ett nytt liv och hem är en sak men att byta namn för sin egen skull är faktiskt grymt, om barnet vill byta som vuxen är dte en sak men att byta innan..ne.

mammatillvictor skrev 2008-08-10 19:21:24 följande:
    Nä, men jag känner ju inte att mina föräldrar gjort fel som gav mig ett namn de tyckte passade mig! Och jag känner en stor glädje över att de gav mig ett svenskt namn och ett släktnamn för vår släkt! Det gör att jag känner mig som en del i vår familj och släkt, du pratar ju om adopterade som att de blir rånade sitt namn och att det är fel, jag är en adopterad som inte tycker att jag vare sig blivit rånad på mitt namn eller ursprung utan blivit respekterad som den människa och person som jag är!
  • Umm Elias

Fast här kommer vi till en annan sak då, jag har en vän som har bott här i druga 30 år, hennes alla barn är födda här och känner sig svenska men blir definitivt inte behandlade som något annat än vad cissi ansåg om "invandrare", dvs de är här för att vara kriminella o leva på soc (eller ngt sånt). De är födda här, vilket inte adopterade är. Skillnaden är inte stor om man tänker efter, förutom att min väns barn växt upp med både den svenska och föräldrarnas hemkultur.

Så det vi egentligen behöver bekämpa är folks attityder mot utländska namn och utseenden så att både adopterade/invandrare och svenskfödda kan få leva ett likvärdigt liv med dem som ser svenska ut och har svenska namn.

Raspberry81 skrev 2008-08-10 20:28:19 följande:
    Fast det är lite knepigt att känna sig stolt över sitt "ursprung" om man kom hit som ettåring & inte haft kontakt med sitt biologiska ursprung sedan man var nyfödd. Det är väl det detta handlar om, känner man sig som invandrare när man är adopterad? Man är antagligen (med vissa undantag) uppvuxen i den svenska kulturen med sina FÖRÄLDRAR som bor i sverige! Umm Elias skrev 2008-08-10 19:53:24 följande:
  • Umm Elias

Pratar du om mina inlägg handlar de ÅTERIGEN om de jag känner.

cissi24 skrev 2008-08-10 21:14:05 följande:
    Har aldrig haft problem med att skaffa jobb.Fattar inte hur man som icke adopterad kan sitta och säga hur vi ska känna oss. Vi måste inte känna oss lurade på vårt ursprung.Jag bryr mig bara inte om mitt ursprung då mitt liv finns här och min familj.
  • Umm Elias

ja, det håller jag med om. Adopterade är precis som jag försökt säga precis som alla andra och bör därför inte tvingas byta namn som bebisar. Vill de får de precis som alla andra byta i vuxen ålder. Att adoptivföräldrarna byter namn på sina bya bebisar är ren egoism.

Har man ett namn ska man få behålla det namnet först och främst (om möjligt).

mammatillvictor skrev 2008-08-11 20:32:56 följande:
    Vi behöver bekämpa sådana som har sådana åsikter som stämplar alla adopterade i ett fack att vi måste behålla våra namn etc. Det är så fel så fel! Det är också farligt att någon som inte alls har särskild kunskap mer än några vänner som verkar må rätt dåligt, om det är för att de är adopterade eller ej vet jag inte men det är långt ifrån alla som känner så här!
  • Umm Elias

Jag kan inte förstå varför folk tycker att du ska känna dig som svensk när du faktiskt inte är det i ursprunget! Du hör hemma på båda platserna (om dina föräldrar tillåtit detta och inte försökt gömma ursprungskulturen för dig).

Milkina cerka skrev 2008-08-11 20:33:30 följande:
    Allmänt - För min del ses jag oftast som konstig när jag i n t e känner mig helyllesvensk. Jag är varken eller o. hör inte hemma någonstans :( istället.
  • Umm Elias

Tyvärr är det nog så att det inte är jag som är hjärntvättad utan andra som inte förstår var de kommer ifrån :(

mammatillvictor skrev 2008-08-11 20:44:44 följande:
    Att du inte ger dig.....Det låter som en sektmedlem pratar och ältar samma övertygelse hela tiden...
  • Umm Elias

samma sak med dem som invandrat med hela familjer el i vuxen ålder?

Thalis skrev 2008-08-11 20:53:10 följande:
    Men om utlandsadopterade känner sig som svenskar,så är dom svenska!Varken du eller någon annan har rätt att välja vilken nationalitet de känner samhörighet med!
  • Umm Elias

Jag tror på fakta och biologi. Det är skillnad på natinalitet och ETNICITET (som du ej kan bestämma själv utan föds in i).

Thalis skrev 2008-08-11 21:02:19 följande:
    Jag tror på personliga val ! Och känner de sig som svenskar så har jag ingen rätt att trycka deras ursprung ner i halsen på dom!!!
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?