Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Öh, precis tvärtom. Lär barnen deras rätta jag och lär dem att deras etnicitet har ett värde. Ta inte ett barn från sitt land, byt namn och radera ursprunget.

Tror du behöver tänka lite på vem som beter sig rasistiskt. Den som raderar ursprunget eller den som vill framhäva vikten av det?

Mara skrev 2008-08-10 00:06:12 följande:
    Tycker att det luktar lite rasism här. Lär barnen deras riktiga modersmål. Lär dem om deras kultur. Tala om för dem att de minsann inte är svenskar. Så kanske vi kan skicka tillbaka därifrån de kom den dagen de fyller 18...
  • Umm Elias

öh, vem har sagt att de är hemska? Jag talar som sagt om de jag känner till och ja, där är de hemska. Sen ser jag inget värde i att generellt spekulera om adoptivföräldrar eftersom jag inte känner tillräckligt av dem.

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:08:33 följande:
    Umm Elias: Tycker du inte att internationella adoptioner borde finnas eftersom adoptivföräldrarna verkar vara så hemska som berövar barnen allt?
  • Umm Elias

när ska jag få svar på mina frågor? Jag svarar så fint på era.

Thalis skrev 2008-08-10 00:08:42 följande:
    Skulle det spela någon roll? Du har i alla dessa  inlägg skrivit låtit som en repad skriva!Du upprepar samma sak hela tiden som om du vill hjärntvätta oss...
  • Umm Elias

språk, kultur och identitet hör ihop. Absolut ska man ha rät att lära sig språket från sitt ursprungsland!! Tänk om barnet en dag vill söka sina rötter ska de inte kunna uttrycka sig då eller prata med eventuella släktingar som återfinns?!

jag tror ni är rädda att ge för mycket av barnets kulturella identitet av rädslan att förlora ert barn. Tro mig det är inte vad detta handlar om, att veta sitt ursprung och vem man är gör människan tryggare och starkare självkänsla. Det ger ven er starkare familjeband.

Esperando skrev 2008-08-10 00:09:04 följande:
    Ja fast räknas det som modersmål även om dom aldrig lärt sig det?? Alltså om barnet inte kan prata?? Sen tycker jag modersmål är över reklamerat.. Känslospråk är lite viktigare för det är det man tänker och använder ...Umm Elias skrev 2008-08-10 00:05:44 följande:
  • Umm Elias

inte så länge språket inte utövas i hemmet tyvärr :( Och många adoptivföräldrar talar inte barnets modersmål med denne..

Thalis skrev 2008-08-10 00:15:26 följande:
    Så vitt jag vet så har adoptivbarn rätt till modermålsundervisning ...
  • Umm Elias

Läs inlägg 121

Thalis skrev 2008-08-10 00:13:38 följande:
    Varför inte att låta barnen veta att de har ett eget värd som inte är knutet till det land de föddes i?Tycker faktiskt att du bör läsa lite mer om adoption, lära dig att adoptivbarn är individer som har olika behov när det gäller allt!Visste du att det finns adoptivbarn som mår dåligt och blir rädd av att höras talas om ursprungslandet eller om det hör ursprungsspråket?Tycker du att föräldrarna till dessa barn ska tvinga på dem ursprunget?
  • Umm Elias

Jag tror inlägget var riktat till Thalis som inte ville svara på min fråga.

Esperando skrev 2008-08-10 00:17:24 följande:
    Förlåt...missade din fråga till mig..kan du fråga igen?Umm Elias skrev 2008-08-10 00:13:20 följande:
  • Umm Elias

ja och du verkar inte förstå att detta handlar om de jag har erfarenhet av vilket jag påpekat för dig tre gånger nu.

Mara skrev 2008-08-10 00:20:31 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:15:26 följande:
    Jag tror att det handlar om att många här blir upprörda när någon påstår att adoptivföräldrar köper sina barn och bestjäl dem på deras identitet.
  • Umm Elias

jag vet hur mkt de får lära sig, dock vet jag också hur många (MEN INTE ALLA, som jag uppenbarligen måste påpeka om och om igen) som skiter i detta och fortfarande byter namn på barnen och skiter i deras ursprung.

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:21:04 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:12:57 följande:
    Tycker det är precis det du gör! Generellt spekulerar alltså... Du tycker alla adoptivföräldrar ska göra ditten och datten, jag tycker du ska gå föräldrautbildningen för adoption så får du se hur mycket vi får lära oss om hur viktigt det är med bakgrund o.s.v!
  • Umm Elias

Jasså, vad styrker ditt påstående om att jag "verkar" tro det?

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:23:00 följande:
    Umm Elias:Kan tillägga att jag inte köper min dotter som du verkar tro!
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?