Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Precis vad många jag känner råkat ut för...kan inte annat än beklaga faktiskt.. Men det är inte försent än att ta reda på ursprunget!

Milkina cerka skrev 2008-08-11 21:03:02 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-11 20:42:00 följande:
    Hah, tillgång till mina papper fick jag inte förrän i vuxen ålder. Prata om det gick inte alls, så gömt är inget dumt ord.
  • Umm Elias

"Biologi är vetenskapen om livet och livets processer. En biolog studerar hur livet fungerar och är uppbyggt."

Thalis skrev 2008-08-11 21:05:17 följande:
    Biologi?
  • Umm Elias

så vad menade du?

Thalis skrev 2008-08-11 21:12:02 följande:
    Tack för förklaringen! Precis som du har även jag gått i skolan Nu var det inte det jag menade.......
  • Umm Elias

bilogisk härkomst och biologiskt urspurng, vad trodde du? Läran om fossiler?

Thalis skrev 2008-08-11 21:17:18 följande:
    Jag vill veta vad du menar med biologi i adoptionssammanhang?
  • Umm Elias

Inte det minsta.

Thalis skrev 2008-08-11 21:22:25 följande:
    Hur så är du paleontolog?
  • Umm Elias

Och de har föräldrar som har gett dem namn. Inte att glömma är deras biologiska föräldrar som faktiskt gjort, burit och fött barnet samt oftast gett denne sitt namn.

Ming S skrev 2008-08-11 21:56:18 följande:

Umm Elias skrev 2008-08-11 20:40:14 följande:
    Även en blind höna kan finna ett korn, lyder ett gammalt ordspråk. Adopterade är precis som alla andra - och precis som för alla andra ska det naturligtvis vara deras föräldrar som bestämmer deras namn.De flesta av oss föräldrar har på goda grunder valt att ge våra barn namn som har anknytning till oss själva, våra släkter eller traditioner. Det tror jag våra barn kommer att uppskatta när de blir vuxna.
  • Umm Elias

Nej om ni inte är intresserade är det förmodligen fel på adoptivföräldrarna som inte gjort er intresserade av ert ursprung och er härkomst. De flesta (om inte alla) borde vara intresserade av att veta var de kommer från och vilka de är.

cissi24 skrev 2008-08-11 22:03:43 följande:
    Elias:Bara undrar återigen. Om man inte är intresserad av sitt ursprung eller biologisa syskon är det fel på oss då eller.För när man läser det du skriver så verkar det som att vi inte får känna oss hel svenska
  • Umm Elias

Nej jag tror att det är mänskligt och naturligt att man vill veta vem man är.

Thalis skrev 2008-08-11 22:37:17 följande:
    Och det har du bestämt?Alltså att alla ska vara intresserade av ursprunget?
  • Umm Elias

Vem sjutton har pratat om att tvinga barnen till sitt ursprung? Jag pratar om att de ska ha MÖJLIGHETEN att få bli intresserade av sitt ursprung, en jävla skillnad tycker jag.

Solvår H skrev 2008-08-11 22:55:18 följande:

Umm Elias skrev 2008-08-11 22:36:05 följande:
    Men var man är född gör ju inte vem man är? Jag är inte adopterad och vet var jag rent geografiskt är född (inte i Sverige) men är inte intresserad av det. Jag lever här och nu och det räcker för mig, kan det inte räcka för adopterade också? Jag känner en hel del vuxna adopterade och bara ett fåtal är intesserade av sitt ursprung. Alla anser de sig ha underbara föräldrar. Däremot tycker en tjej att hennes underbara mamma tjatat FÖR mycket om Korea och hur fantastiskt landet är...Alla är olika. Mina barn är ännu små men ändå olika intresserade av sin adoption. Den ena pratar jag dagligen med, tittar på bilder, minns resan (mina barn har adopterats som lite äldre) medan det andra barnet mest vill spela fotboll. Ska jag tvinga det barnet att se på bilder och prata hämtresa också tycker du? Det tycker nämligen jag vore rätt respektlös men jag är alltid öppen för förslag.
  • Umm Elias

Nej, jag tror det var du som talade om nationalitet, jag pratar om etnicitet.

Din son hör väl hemma där han vill vara hemma? Under förutsättningen att han fått MÖJLIGHET att lära sig om sin härkomst.

Thalis skrev 2008-08-11 23:07:40 följande:
    Detta är väldig OT men jag är så nyfiken.Umm Elias: Du verkar tycker att det är biologi och biologiskat ursprung som avgör nationalitet och etnicitet(det sista kan jag gå med på).Låt mig ta min son som exempel!Han är född i Sverige,hans biologiska pappa(min man) är Isländsk/Svensk(fast han anser sig vara svensk). Sonen ser "svensk" ut.Hans biologiska mamma(jag) är född på Dominikanska republiken av föräldrar födda på Dominikanska, men med mor- och farföräldrar som härstammar från Colombia/tyskland och Italien samt Spanien/Dominikanska republiken(en blandning av afrikan,europé och Indian).Var hör min son hemma enligt din teori?
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?