Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

haha, nu tröttnar jag på dig. Kan det vara så att du tar åt dig så mycket för att du vet med dig att du gjort vad jag beskriver att adoptivbarn mår dåligt av?

Mara skrev 2008-08-10 00:23:37 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:21:26 följande:
    Men skriv ett brev riktat direkt till de personerna som det berör istället då! Varför tala om för oss på ett otrevligt sätt hur vi ska bemöta våra barn?
  • Umm Elias

Men kära vän, tror du verkligen på vad du själv skriver?! "Alla vet", jag kan tala om för dig att "ALLA" definitivt inte vet. Det finns MÅNGA som skiter i vad som sagts på föräldrautbildningarna och kör sitt eget race. Du kan inte komma och tro att "alla" gör som du kanske gör!

Säg inte till mig att läsa på om du sitter o tror att "alla" gör på ett eller annat sätt!

Smulan1973 skrev 2008-08-10 00:24:17 följande:
    Tyvärr verkar du inte vara särskillt insatt i adoption. Om du läser på lite om det så ska du se att alla adoptivbarn som adopteras idag vet precis vart dom kommer ifrån. Alla måste idag enligt lag gå en förläldrarutbildning som tidigare inte har funnits (på 70-talet tex.). I denna utbildning pratar man mycket om adoption och många gånger även med vuxna adopterade. Så vi är alla väl insatta i både det ena och det andra vad gäller adoptivbarns eventuella behov eller inte. Sen är ju alla barn olika. Vissa är intresserade av sitt ursprungsland andra inte. En del vill hitta sina rötter andra är helt ointresserade, osv. osv. Hur adoptionerna gick till och sköttes på 70-talet är inte samma som idag.Så som sagt. Läs på lite så ska du se att du inte kommer att ha några belägg för dina "anklagelser" eller vad man ska kalla dom.
  • Umm Elias

haha, ja jag sprider osanningar för att jag berättar hur adopterade som jag har kontakt med mår. öh...ok........

Thalis skrev 2008-08-10 00:28:58 följande:
    Och vi är flera som tröttnar på ditt okunskap!!Det sådana som du som sprider osanningar och okunskap om adoption .
  • Umm Elias

tycker du att du passar in i den beskrivning jag skrev om min vänner?

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:29:22 följande:
    Umm Elias:Du skrev så här tidigare:"Är inte själv adopterad men har adopterade barn i familjen och adopterade vänner. Alla dessa är rånade på sina etniciteter, de har förlorat sin kultur och sin egentligen tillhörighet pga att föräldrarna gett em svenska namn, uppfostrat dem enligt sina svenska traditioner och normer. De har inte adopterat utan köpt sina barn."Jag kommer att ge min dotter ett svenska namn (vilket många men inte alla adoptivföräldrar gör) men även behålla ett eller båda ursprungsnamnen, dessutom kommer jag uppfostra min doter enligt mina svenska traditioner och normer (men även fira lite indiska högtider m.m.) Tycker du att jag har köpt mitt barn p.g.a det?
  • Umm Elias

Nu tror jag du börjar bli trött. Jag har inte skrivit något DU gör eller någon annan härinne gör. Jag varken känner er eller har någon lust att döma folk från internet. Jag skriver och har påpekat detta flertalet gånger om mina kunskaper och erfarenheter av adopoterade barn (har både stora kunskaper i ämnet kulturell identitet samt erfarenhet av adoptivbarn).

Vad DU gör är det endast du som vet, dock kan du inte svara på de frågor jag ställt dig men du berättade att ditt barn inte var ett av de barn som jag besrev och jag applåderade dig för det. Du borde vara stolt inte hoppa på mig, ditt barn kommer vara dig tacksam över att du inte bytt dess namn eller tagit bort dess ursprung.

Thalis skrev 2008-08-10 00:31:12 följande:
    Du vet mycket att du har skrivit många inlägg där det står att vi gör ditten och datten!!
  • Umm Elias

bra du har nu förstått var jag ville komma med språkdiskussionen, då släpper vi den.

Tråkigt att han inte kommer återfinna sina bioföräldrar men det hindrar inte från att återfinna och lära sig om sitt ursprung.

Jag tror återigen inte att alla adoptivbarn är lika, jag vet faktiskt inte hur många gånger jag ska behöva skriva till er att jag endast skriver utofrån MINA erfarenheter.

Esperando skrev 2008-08-10 00:32:06 följande:
    Tyvärr så är det förbjudet att lämna bort sina barn så min son kommer tyvärr (och detta säjer jag med mycket sorg) aldrig kunna återfinna sina bioföräldrar. Och eftersom du tydligen vill prata språk så...för att någon ska kunna tala ett ett språk måste man uppehålla det. Och ja då vore hemspråksundervisning utmärkt..men tyvärr så räcker inte de ynka 2 timmarna i veckan man har rätt till till. Det måste även talas i hemmet. Och i och med att inget land vare sig mottagarland eller givarland har det som krav att man ska tala barnets "ursprungsspråk" så blir mångas barn ursprungsspråk bortglömt. Sen ska vi inte glömma att många barn som adopterats inte blir lyckligare av att veta att dom blev lämnade på gatan bara för att dom hade en "defekt" som deras hemland inte accepterade. Dom vet det men kanske inte något dom vill gå och diskutera och bli påminda om varje dag.Du verkar tro att ALLA adopterade vill hitta sina bioföräldrar och att alla adoptivföräldrar vill radera deras ursprung. Jag tycker att du har helt fel och att du verkligen inte har den minsta aning om vad du talar om. Jag föreslår som någon tidigare sagt att du ska ta och gå adoptivkursen och se hur det är i verkligheten.Umm Elias skrev 2008-08-10 00:15:26 följande:
  • Umm Elias

Nej jag håller inte med. Du skriver att barnet ska få lära sig och bland annat fira lite indiska traditioner, låter det som om du raderar eller hindrar barnet fårn sitt ursprung?

Du kommer inte heller byta namn men ge det ett nytt (varför förstår jag inte men det är upp till dig som förälder).

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:32:57 följande:
    Ja en hel del iaf om du läser det här: "föräldrarna gett em svenska namn, uppfostrat dem enligt sina svenska traditioner och normer"...
  • Umm Elias

Underbart!!! =D! Blir så glad att höra att ni finns!! fick inlägg i gästboken av ett adoptivbarn som också var tacksam över att föräldrarna respekterat hennes ursprung tillslut!!

Emeli skrev 2008-08-10 00:36:13 följande:
    Du har fel, UmmElias. Enligt grundskoleförordningen kap.2 §§9-14 (= tvingande lag) har adopterade barn rätt till modersmålsundervisning, vilket vi har utnyttjat för ett av våra barn. Det andra barnet ville inte. Våra barn har kvar sina ursprungliga namn, som tilltalsnamn. Till jul blir det resa till ursprungslandet.
  • Umm Elias

vad har jag fel i? Att mina vänner mått dåligt över deras adoptivföräldrars egoism? att många adoptivföräldrar byter namn på barnen? Berätta gärna var jag har fel?

Esperando skrev 2008-08-10 00:38:56 följande:
    Svar på #149UmmElias har fel i mycket hon skriver...Okunniga finns det överallt...
  • Umm Elias

Tycker nog vi varit överens från början. De flesta sätter igång o går emot bara för att andra inte tagit sig tid att läsa vad jag skriver ordentligt.

Det är tråkigt att man tycker sig ha rätt att hoppa på folk när man själv faktiskt borde öppna ögonen och läsa vad som står.

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:41:56 följande:
    Umm Elias: Nej, det tycker jag inte att det låter som jag gör, skönt att vi är överens om något iaf...
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?