• soff82

Taskiga smeknamn...

Vi har funderat på Lisa ett tag, men min syster tog det namnet som exempel på namn man absolut inte kan döpa sitt barn till för då blir det "Lisa Fisa"

Hur mkt tycker ni man ska tänka på vad de blir för smeknamn för barnen?

(Sen funderade vi på Ida, men de rimmar ju på slida... suck)

• Svar på tråden Taskiga smeknamn...
  • Muppmamma

Om det är det värsta barnet kommer att bli retad för så är h*n ju lyckligt lottad! Det finns alltid något att "störa" sig på och nästan alla namn kan man ju hitta på något rim på om man har fantasi!

• spöke

Finns många sätt att hitta på elaka smeknamn, rim är ett av dem. Funkar inte det så kan man anmärka på nåt i utseendet, kläderna, föräldrarna ( ) osv. Går inte skydda sitt barn helt från andra elaka barn.

Jag tycker inte Lisa Fisa är så farligt. Värre om man heter Nora och blir kallad för ordet som det rimmar på...

Tycker för övrigt att Lisa är ett jättesött namn.

• phridan

Jag heter Frida.
    Har aldrig blivit kallad något fult som rimmar på det..

Dock alltid blivit kallad för "fislisa" =) 

• Pormoicheia

Döptes till Lisa och fick hela grundskolan igenom höra "Lisa Fisa" eller "GrisLisa" vilket var mindre kul.

Jag tog visserligen inte så allvarligt på det men bytte snabbt tilltalsnamn när jag fyollde 18.

Namnet är jättefint men jag fick det helt enkelt för "nedsmutsat" för att vilja fortsätta ha det som tilltalsnamn.

• soff82

ja, det är som ni säger det går ju faktiskt inte att skydda barnen från allt. Jag tycker verkligen om namnet Lisa... men vill inte att de ska sluta som för Pormoicheia.

• Fiaflorist

hade en arbetskamrat som heter Rosita och hennes syster heter Kajsa
    dem fick heta Rosita skita o kajsa bajsa som barn

kunde inte låta bli att skratta
    det går ju bra som vuxen men det var alldeles säkert mindre roligt då dem var barn

• Minora

Jag tror inte att man ska hänga upp sig allt för mycket på det där med smeknamn. Barn älskar att rimma och hittar alltid på mer eller mindre vänliga smeknamn... och finns det inget roligt att rimma på så kan man retas för något annat.

Enda namnet som blir riktigt illa, i mitt tycke, är Ulla... för det är så givet vad det kommer att rimmas på. Tur att det namnet inte är allt för poppis ändå.. ;)

Vi har valt Olle som namn till vår pojke som föds snart. Vissa har sagt att det är elakt med tanke på "mors lilla olle" och "såhär gör grin-Olle vad han står... osv..." Men vafasen, det får han ta.

Jag själv heter Amanda och kallades Amanda-Panda under lågstadiet ibland av retsamma barn. Jag blev hur ledsen som helst, fastän det inte ens är ett elakt rim alls. Så med andra ord, det finns alltid utrymme för att retas. Såna är barn.

• Minora

haha, just ja, appropå ovanstående inlägg från Spöke, vi hade just Nora som namnval om vi skulle få en flicka.

Samma sak där, folk hade en massa åsikter om Nora/snora/hora osv... Men så kan man ju inte tänka! Nora är ett väldigt fint namn och tack och lov så blir man ju faktiskt vuxen en dag och lyckas hålla fula rim för sig själv! ;)

• Anemia

Blir lite full i skratt.. vi har inte tänk alls på det här hur namnet rimmar... självfallet har vi hittat ett pojknamt som rimmar på Balle... *suck*

Svar på tråden Taskiga smeknamn...