• soff82

Taskiga smeknamn...

Vi har funderat på Lisa ett tag, men min syster tog det namnet som exempel på namn man absolut inte kan döpa sitt barn till för då blir det "Lisa Fisa"

Hur mkt tycker ni man ska tänka på vad de blir för smeknamn för barnen?

(Sen funderade vi på Ida, men de rimmar ju på slida... suck)

• Svar på tråden Taskiga smeknamn...
  • Darla

Vi tänker ganska mycket på hur smeknamnet (öknamnet) kan bli måste jag erkänna, jag har avfärdat rätt många förslag faktiskt.

Jag har själv ett namn som blev utvalt just för att det är stört omöjligt att rimma på, men sen fick jag inte ens något smeknamn i skolan och det var ju lite tråkigt, alla andra blev ju kallade för "häftiga" (när man gick i grundskolan alltså förkortningar pa sitt namn, men inte jag... Däremot fick jag inte något öknamn heller då det inte går att rimma eller förkorta mitt namn och det var jag tacksam för. Minns hur det blev Ulle-Bulle, Lisa-fisa...etc, ibland för vissa av mina klasskompisar och det var ju mindre roligt för dom.

• Thursday
    Minora skrev 2008-07-24 01:57:18 följande:
    Vi har valt Olle som namn till vår pojke som föds snart. Vissa har sagt att det är elakt med tanke på "mors lilla olle" och "såhär gör grin-Olle vad han står... osv..." Men vafasen, det får han ta.
    Han klarar sig nog. Min man, döpt Olof, verkar ha tagit sig såpass oskadd ur sin barndom att han valde att lägga till Olle som tilltalsnamn när han blev vuxen så något större trauma har han knappast råkat ut för.
  • spöke
    Minora skrev 2008-07-24 01:58:48 följande:
    haha, just ja, appropå ovanstående inlägg från Spöke, vi hade just Nora som namnval om vi skulle få en flicka.Samma sak där, folk hade en massa åsikter om Nora/snora/hora osv... Men så kan man ju inte tänka! Nora är ett väldigt fint namn och tack och lov så blir man ju faktiskt vuxen en dag och lyckas hålla fula rim för sig själv! ;)
    Man får väl tänka att det gynnar barnens kreativitet eller nåt... att de lär sig rimma alltså. Tycker också att Nora är fint egentligen.
  • Nintendo

Vi har tänkt rätt mycket på namn som riskerar att få smeknamn/öknamn. Väljer vi ett namn till vårt barn vill vi att han/hon ska bli kallad för det också.
    Vi har därför valt bort tex Nora som vi annars tycker är fint, men också Miranda (som kommer att bli Mirre eller liknande).
    Man kan förstås inte grubbla över detta hur mycket som hellst. Som flera redan har sagt så kommer barn på en massa öknamn ändå om dem bara vill, men jag vill iaf ta bort dem namnen som inbjuder till det mest.

• eleja

Jag tycker att det är det viktigaste av allt när man väljer namn!
    Det bästa är nog att välja ett namn som redan har ett etablerat smeknamn, för då är nog risken minst för jobbiga rim. T.ex Pär, då blir det ju garanterat Pelle.
    Britta bör man ju också undvika och Maja lär ju bli Baja-Maja (även om det inte är hela världen)

• Morghana

Jag döpte min dotter till Nora men hade inte en tanke alls då på vad hon kan komma att kallas i skolan..tyckte det var så fint och ville lyfta fram ett äldre och ovanligare namn. När och OM det kommer hända att andra rimmar hora på hennes namn så får vi ta stöttning och peppning då. Så som hon är nu så är hon inte den lilla person som bryr sig ifall någon retar henne för något i skolan.
    Vi kallar henne för Norpan och Noris (snoris neej).
    Sonen heter Milo och han lär bli kallad Mille eller liknande. Det enda det rimmar på är väl silo..

• soff82

Ja vi håller fortfrande på o velar, sambon och jag. Tycker verkligen om namnet Lisa och ingen av oss har direkt kännt någon som heter det. Det som gör mig tveksam är just att tjejen garanterat kommer få höra Lisa-fisa, men det är som sagt frågan om det är något att bry sig om eller inte som gör det svårt. Det finns ju en hel del andra namn som också går o rimma på..

• spöke
    soff82 skrev 2008-07-28 11:48:39 följande:
    Ja vi håller fortfrande på o velar, sambon och jag. Tycker verkligen om namnet Lisa och ingen av oss har direkt kännt någon som heter det. Det som gör mig tveksam är just att tjejen garanterat kommer få höra Lisa-fisa, men det är som sagt frågan om det är något att bry sig om eller inte som gör det svårt. Det finns ju en hel del andra namn som också går o rimma på..
    Min kusin heter Lisa... och vi brukar kalla henne Lisa-Fisa ibland. Men på ett kärleksfullt sätt så klart. Om du gör din Lisa medveten om smeknamnet, men på ett kärleksfullt sätt... så kanske det inte blir så traumatiskt för henne om nån skulle kalla henne det i skolan. Eller så får du helt enkelt lära henne en bra motreplik.

Elakt barn: Lisa-Fiiiiisa!
    Lisa: Javisst, jag fes på nåt som tillhör dig innan när du inte såg... men jag säger inte vad!
  • En rutten signatur

Lisa är ju jättefint! Ett favoritnamn hos mig.

Våran heter Nora....
    Ingen har ännu sagt något. Tänkte först att alla kommer säga *ora. Men inget ÄN. Kommer säkert i mellanstadiet... :S

Svar på tråden Taskiga smeknamn...