• soff82

Taskiga smeknamn...

Vi har funderat på Lisa ett tag, men min syster tog det namnet som exempel på namn man absolut inte kan döpa sitt barn till för då blir det "Lisa Fisa"

Hur mkt tycker ni man ska tänka på vad de blir för smeknamn för barnen?

(Sen funderade vi på Ida, men de rimmar ju på slida... suck)

• Svar på tråden Taskiga smeknamn...
  • Anke

min dotter heter Nora. jag har väl tänkt att det kan bli dumma namn som rimmar på det, men det kan det finnas med så många andra namn. blir dom inte retade för namnet, så blir dom retade för att dom fräkniga, eller rödhåriga, eller har glasögon, eller konstig näsa. 

vi kan aldrig skydda dom helt, hur mycket vi än vill.
    * If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • tifet

jag heter lisa och kan inte minnas många gånger då jag har fått heta "lisa-fisa", eller så har jag förträngt det. iofs hette jag fisen ett tag på högstadiet men det var ingen retsamt utan mest på ett gulligt sätt.

• V P E

Om man tar bort alla namn som man kan rimma illa på så blir det kvar en handfull... Rutger, Sirpa och Arnold, typ.

• Atredot

Min mamma gillade Desire som namn till mig men det rimmade på diaree tycket hon då.
    Jag tror det ofta är minnet från skolan odyl som gör att man tror att man ska bli retad pga namnet. (Min mamma heter Margareta = "den tjocka och den feta")
    20år senare när min minsta syster föddes fick hon heta Kajsa = bajsa utan problem.

• Celiine

"Alla barnen höll för näsan, utom Therese för det var hon som fes!"
    Fick jag alltid höra när jag var liten, främst av min lillasyster av någon anledning!
    För några år sedan la jag till ett a på slutet, heter Theresa, annars hade jag säkert fått höra det där resten av livet, haha!
    Man kan ju skratta åt det nu, men när jag var mindre var det inte så roligt! Sen tror jag att det handlar mycket om vem som retas också, för mig var det ju bara min syster, så det var inte så farligt. Det är förmodligen värre om det är skolans tuffaste kille.

• Shoppingtokig

Jag måste också erkänna att jag tänker på vad namnen rimmar på, men gillar man verkligen ett namn så väljer man väl det iaf

• Lycklig2012

-vilket roligt trådstartinlägg, skrattade för första gången idag här på FL! har aldrig hört någon rimma lisa-fisa eller ida-slida.. däremot ulla-kn***.

• soff82

Jag hade aldrig kopplat att nora rimmade på något fult... själv växte man upp med att det värsta du kunde kalla någon var ärthjärna eller snorbuse

Själv heter jag Sofie, där blev de "soffan"... vilket ledde till en massa urtråkiga möbel-skämt, inte så farligt. Pappa kalla mig alltid soff-i-propp, mamma kalla mig för Fia. Går nog som sagt att göra smeknamn på de mesta, frågan är ju bara om man ska försöka undvika det eller bara acceptera o hoppas på snälla kamrater.

• Thursday
    soff82 skrev 2008-08-11 13:08:33 följande:
    Går nog som sagt att göra smeknamn på de mesta, frågan är ju bara om man ska försöka undvika det eller bara acceptera o hoppas på snälla kamrater.
    Man kan inte skydda sina barn från allting. Har du lyssnat ordentligt på texten till A Boy Named Sue någongång?
  • Mallhin

Jag heter Malin och hela min uppväxt har jag blivit kallad. "molletolle bajstolle"... =)

• wendytime
    Mallhin skrev 2008-08-11 13:25:24 följande:
    Jag heter Malin och hela min uppväxt har jag blivit kallad. "molletolle bajstolle"... =)
    Hahaha, det var verkligen ett udda smeknamn :S

Själv heter jag Kajsa och när jag gick i lågstadiet hade jag en bästis som hette Maja. Kajsa Bajsa och Maja Baja blev det ju utan tvekan, men jag hade aldrig ont av det :)
  • Trollar

Jag tror inte att man kan haka upp sej på det med vad det rimmar på,,, det går ju alltid att hitta rim och tjecka små ramsor,,, det gäller att bygga självförtroende så inte barnen tar åt sej.

som "Moa Toa" eller " Lucas stukas"

det ena är liksom ett fult rim och det andre ett nöd rim men beroende på vilket barnet är tar man ju åt sej.

Längre namn är svårare för elaka fyra åringar ( he he ) att rimma på ....

Svar på tråden Taskiga smeknamn...