• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • 3fraimsdotter
    kev2004 skrev 2008-08-18 20:40:29 följande:
    På tal om att skita i patienten home.swipnet.se/eva-percy/100.html
    Ja det är tyvärr inte den enda historien jag hört av det slaget. Och inte blir det bättre av att pressen på sjuka ökar heller från FK för det skapar sådana galna situationer som bonussystem på VC till läkare som inte sjukskriver. Det har de på min VC.

Nu är det ju iofs så att jag inte vill gå och vara sjukskriven, alls icke, men det påverkar hela synen på på patienterna där det inte längre handlar om att folk ska bli friska utan om att hindra dem från att bli sjukskrivna. All kostnadsjakt har haft som resultat att det går ut över all behandling av patienter så man snålar på allt inklusive enkla blodprover och försöker avhända sig den kostnad en patient blir så snabbt det går.

Sedan måste jag säga att det läkarkåren är satans konservativ och dessutom har rätt mycket hybris och ömma tår. En sådan enkelt sak som att sluta med de långärmade läkarrockarna eftersom de är ohygieniska gav upphov till ett ramaskri eftersom det då ju inte skulle synas vem som var sköterska och vem som var läkare längre! Halleda, cry me a river. Med den attityden är det inte så konstigt att folk blir behandlade som boskap.
  • Banzai

Urs vad jag kände igen mig in & ut på sjukhus ingen hjälp & ingen som lysnade.

Man måste helt enkelt ha tur att träffa rätt läkare för att få hjälp så är det bara jag är så glad att jag själv lyckades läsa mig till att det var Giftstruma jag hade så att jag kunde kräva hjälp men så hjälpte det ju även att när jag forskat i ämnet fick reda på att många av mina släktingar haft det med.

kev2004 skrev 2008-08-18 20:40:29 följande:
    På tal om att skita i patienten home.swipnet.se/eva-percy/100.htmlIdag har jag varit hos läkaren, som skickar remiss till ögonläkaren...Läkaren trodde att hon var tvungen att öka mina doser med levaxin så jag får ligga lite högre än vad jag ska. Kroppen verkar har blivit sänkt för snabbt... eller nåt...
  • Pucko Buffy

Trubbsla: tack för mailet.

Ang det som står på den där hemsidan så har jag läst det förrut och tycker att om det är sant så är det så tragiskt. Men samtidigt är jag lite skeptisk till sidan och sväljer inte allt som står där med hull o hår. Främsta orsaken är nog att den inte har en egentlig avsändare och källkritikern i mig sätter in när jag läser historier av varierande slag på sådana där hemsidor.

Hur mår ni annars?

Am zandra: ring o påminn dem, de har säkert glömt bort det.

Solskensbullen: här är det tvärt om... med magen alltså

Själv mår jag skit, fryser som bara den, stopp i magen, trött så jag vet nästan inte vad jag heter och värk i hela kroppen. Känner ingen direkt bättring sedan senaste höjningen. Blir tokig på det här snart. Hatar verkligen att gå hemma, det är så tråkigt. Funderar allvarligt på att försöka jobba några timmar i veckan, bara för att få det sociala och något att göra. Men först får nog doktorn säga sitt. *gaaaaaaaahhh* skriker lite igen... det brukar lätta lite

Kram på er.

• Pucko Buffy

Kev2004: hoppas det går bra hos ögonläkaren, håller tummarna hårt.

• Banzai

Pucko Buffy: Mår väll just nu ok lite trött men det är nog mest själv förvållat med sena nätter och en son som vaknar tidigt
    Det enda jag igentligen kan klaga över är väll att jag saknar motivation till att göra något ingenting käns roligt inte ens det jag brukar tycka är kul är väll i någon höst dep kanske.

• Pucko Buffy
    Banzai skrev 2008-08-19 15:08:18 följande:
    Pucko Buffy: Mår väll just nu ok lite trött men det är nog mest själv förvållat med sena nätter och en son som vaknar tidigt Det enda jag igentligen kan klaga över är väll att jag saknar motivation till att göra något ingenting käns roligt inte ens det jag brukar tycka är kul är väll i någon höst dep kanske.
    Hur gammal är liten då? Hoppas verkligen att jag snart blir frisk nog att börja verkstan igen.
    Avsaknad av motivation är du inte ensam om, här vet jag dock att det beror på hypon. Höst depp är nog inte helt omöjligt. Tycker själv att sommaren varit så där och inte ser jag framemot vintern precis, hatar kylan och jag mitt dumma spån har flyttat till smålands köldhål höglandet ;-D Fast det är så mycket annat som väger upp att bo här så jag ska inte klaga eg.
  • Banzai

Leo har hunit bli 6 månader tiden går så fort så.
    Han är min sol nu när den saknas ute utan honom vet jag inte riktigt vad jag tagit mig till han får mig liksom att glöma att man inte mår 100 vist gubben bidrar ju han med men Leo är något specielt.
    Jag håller tummarna för dig & alla andra så klart att ni precis som jag kan få fason på det hela & de om vill kan få börja bebis verkstaden för det kan jag säga det är underbart med en liten knodd.
    Nä inte ser jag fram i mor vintern jag heller vist jag gillar vinter men det blir ju aldrig ordentlig vinter untan något halvdant med massa blask & rengn o det gillar jag inte vill ha halvmeter snö och -5 & sol då är jag super nöjd

Pucko Buffy skrev 2008-08-19 15:31:19 följande:

Hur gammal är liten då? Hoppas verkligen att jag snart blir frisk nog att börja verkstan igen.Avsaknad av motivation är du inte ensam om, här vet jag dock att det beror på hypon. Höst depp är nog inte helt omöjligt. Tycker själv att sommaren varit så där och inte ser jag framemot vintern precis, hatar kylan och jag mitt dumma spån har flyttat till smålands köldhål höglandet ;-D Fast det är så mycket annat som väger upp att bo här så jag ska inte klaga eg.
  • smultron smulan

.....och jag börjar "peppar peppar" må lite lite bättre. Så kulGlad

• Solskensbullen

Hej Girls,
    Min läkare från Endokrin ringde idag. Det kändes bra, vet inte om hon sa sånt som får en att må lite bättre eller vad det var men hon har faktiskt varit en bra läkare..hör och häpna. Men hon kommer inte att vara kvar. Sååå tråkigt, nu kommer jag få lära känna en annan.
    Hon ringde för att berätta att mina provsvar var klara, snabbt tycket jag, tog ju i tors. Hon sa att det ser mycket bra ut och att jag svarar på medicinen bra. Trak värdet var på 1-1,5 men att TS värdet var lite sämre, så nu ska jag öka med 1/2 levaxin mer per dag. Sen blir det besök hos nya läkaren i Oktober igen, och prover en vecka innan det för att få utlåtandet.
    Hoppas att det stabiliserats lite till då.
    Men såsom de flesta här så ör jag lika trött för det nu. Diarré och trött trött trött...yr i lilla huvudet oxå.
    Smultron Smulan..skönt att du känner dig bättre. Längtar oxå till den dagen!

• Saki

Solskensbullen:
    Ja, jag går också på KS i Solna. Är inne på min tredje läkare på mindre än ett halvår, jädra omsättning de har där *suck*
    Jag har dock en bra sjukförsäkring via jobbet (tack chefen), vilket innebär att jag kommer att slippa landstingets kötider vid operationsbokningen. Så nu har jag fått kontakt med en läkare vid Sophiahemmet, väntar bara på att få mina journaler skickade från KS nu så att jag kan slippa gå där mer.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10