• Anonym (Orolig)

Cellförändringar - hjälp!

Fick svar på mitt cellprov idag (som togs på efterkontrollen). Och jag hade cellförändringar på livmodertappen som jag förstod det. Nytt prov skulle tas om 3-6 månader för att se om förändringarna försvunnit av sig själv. (det stod att typen av cellförändringar jag hade vanligtvis försvann av sig själv...) Men ska jag gå och vara orolig i 3-6 månader nu då?

Någon som varit med om detta?

Vad är det värsta jag kan förvänta mig? Cancer - död? Eller vad?

Tycker att det är rätt plumt att bara skicka ut ett besked så där, från överläkaren på kvinnokliniken. Vem blir inte livrädd?

Just nu känns det som -typiskt! Har precis fått världens goaste pojke, livet är underbart. Och sen så kommer det här beskedet. Jag kunde lika gärna blvit påkörd. Livsgnistan fick sig en liten törn.

• Svar på tråden Cellförändringar - hjälp!
  • snysop

Gjorde cellundersökningen på mitt första UL och de sa att jag inte skulle bli orolig om det stod att jag hade cellförändringar i brevet. Det betyder inte genast att man kommer dö osv... Oroa dig inte! Jag är övertygad om att de hade ringt dig om de upptäckt "riktig" cancer. v

• vilsen

Cellförändringar är inte cancer! Vad man gör är att man håller koll på förändringarna så att men upptäcker OM det skulle blir något (och det blir det oftast inte). Ta´t lugnt!

• Jesse

Jag har gjort tre cellprov sen i julas. Det första visade lätta förändringar, så då blev det återbesök efter 3 månader. Även detta visade lätta förändringar. Tillbaka igen efter 3 månader (vilket var nu för en vecka sedan). Då tog gyn en lite större bit som dom ska kolla i microskåp. Han gjorde en snabb titt när jag var där och tyvärr visade även detta test på lätta förändringar. Det betyder nu att jag kommer att bli kallad av UMAS (Malmös sjukhus) för att göra en konisering.

En konisering är att man tar bort den nedersta delen av livmodertappen. Efter 4 månader gör man ett nytt cellprov.

Att man har cellförändringar är väldigt vanligt!

• anne82

cellförändringar kan vara cancer.annars tar man väll inte cellprover eller?
    jag tror att din graviditet och om du ammar dessutom kan påverka resultatet också.
    talar ni genom erfarenheter ni som påstår att det inte är cancer eller är det bara vad ni tror?jag har en nära bekant som just gått igenom ett helvete,och hennes cellförändringar VA JUST CANCER.upptäks cancern i tid så brukar allt sluta bra för dom flesta.
    ordet cancer blir man ju rädd av men det innebär inte alltid döden.
    varför skickade dom inte dig vidare för undersökning?dom brukar ju ta en provbit från livmodern med lokalbedövning.ring och prata med dom.
    man kan ha cellförändringar utan att ha cancer,vill bara säga det så att ni inte tar mitt inlägg fel.

• orzia1

Har med cellförändringar och undrar oxå,, så jag ansluter mig till tråden

• Twinkle

Jag har ganska nyligen fått besked att mina cellförändringar äntligen givit med sig. Jag fick efter en rutinkoll för ca tre år sedan reda på att jag hade en förändring. När det inte var borta efter sex månader skickades jag till gyn som skrapade (tror jag) . Därefter kallades jag på ny kontroll efter sex månader och inte heller då var det helt OK. Eftersom det bara var en liten förändring skulle jag på återbesök efter ytterligare sex månader och då visade det sig att allt var borta.

Jag hade hela tiden en jättebra läkare som förklarade att detta var jättevanligt och i nästan alla fall inte något att oroa sig för. Så länge de har det under kontroll är det ingen fara. Det tar väldigt lång tid innan det kan utveckla sig till något allvarligare.

Väldigt dåligt av din läkare att bara meddela per brev. När jag fick mitt första besked så ringde barnmorskan på helgen för hon hade inte fått tag i mig under veckan. Det kan kanske ha varit så att de först försökt komma i kontakt med dig men inte lyckats.

Hoppas att allt ordnar sig och grattis till gossen!

• annapanna77

Hej..jag har oxå alltid fått mina svar/besked via brev..dåligt..Speciellt första gången när jag fick besked om att jag ahde cellförändringar...jag blev jätteorolig. Men jag bokade en telefontid med läkaren vilket kändes skönt. Hon lugnade mig betydligt. Hade lätta cellförändringar och då fick jag åka in och göra en sk biopsi, dvs dom klipper bort en pytteliten bit som dom undersöker i mikroskop. Denna visade allvarligare cellförändringar vilket ledde till att jag fick genomgå konisering. Jag ahde grava cellförändringa så ajg e glad att dom togs bort. Oftast försvinner lätta cellförändringar av sig själv så jag tycker inte att du ska oroa dig. I de allra flesta fall tas ju förändringarna bort innan de utvecklas till något allvarligare! Lycka till å oroa dig INTE!
    Kram!

• Anonym (Orolig)

Eftersom detta är helt nytt för mig och jag ännu inte pratat med nån BM eller läkare, så blev det lite mycket info på en gång.

Konisering - hade jag aldrig hört talas om tidigare. Om man nu genomgår en sådan, betyder det att "läkarna" försöker att ta bort den del av livmodertappen som haft cellförändringar?

Eller varför gör man en konisering om det inte visar att det är cancer? Jag tror fortfarande inte att jag förstår.

• Anonym (Orolig)

Tack för era uppmuntrande och snälla inlägg förresten! Är inte en sån människa som oroar mig speciellt mycket i vanliga fall, men det här känns rätt allvarligt.

• Malia75

Jag blev också jätterädd och ledsen när jag fick veta att jag hade cellförändringar. När jag äntligen fick tid till KK för att göra ett nytt prov förklarade läkaren att cellförändringar är VÄLDIGT vanligt och att de kan bero på en helt vanlig svampinfektion eller urinvägsinfektion! Det behöver alltså inte alls ha med cancer att göra!!!!!
    Om min puckade barnmorska på vårdcentralen hade informerat mig om detta hade jag varit väl förberedd eftersom jag mycket riktigt hade en urinvägsinfektion veckan innan provet! Men visst är det dåligt.....man får bara ett brev där det inte står nånting om möjliga orsaker.

• Jesse

När man gör en konisering tar man bort den bit som har cellförändringar. Detta gör man för att det ska växa ut nytt friskt. När man har förändringar så måste man kolla upp det. Min gyn tyckte att det var onödigt att jag ska springa där var tredje månad, bättre att ta bort det. Men det är mitt eget val. Men självklart gör jag som han föreslår.

Vilka erbjuds ta gynekologiskt cellprov?
    Sedan många år inbjuds alla kvinnor i Malmö till gynekologisk cellprovskontroll. Kvinnor i åldrarna från 23 till 50 år inbjuds till cellprovskontroll vart tredje år och mellan 50-65 års ålder vart femte år, i enlighet med rekommendationer i Region Skåne. Kvinnor som fyllt 65 år och haft normala cellprover tidigare har mycket liten risk för att senare utveckla cellförändringar, och därför avslutas cellprovskontrollerna efter 65 år. Kvinnor som nyligen tagit cellprov blir inte kallade.

Detta innebär, att varje kvinna erbjuds 12 undersökningar under sin livstid. Fler eller tätare kontroller bedöms inte ge ökat skydd mot livmoderhalscancer

Varför finns en gynekologisk cellprovskontroll?
    Kvinnor som genomgår cellprovskontroller enligt planering, får ett bra skydd mot cancer i livmoderhalsen. Tack vare cellprovskontrollen har förekomsten av livmoderhalscancer kunnat minskas. Livmoderhalscancer är annars en av de vanligaste cancerformerna som drabbar kvinnor mellan 35-50 år. I de sällsynta fall där kvinnor som går på kontroller men ändå utvecklar cancer är kontrollerna ändå till nytta eftersom cancern hittas tidigare och därmed finns bättre behandlings-möjligheter
    Den vanligaste typen av livmoderhalscancer utvecklas mycket långsamt. Det tar uppskattningsvis 10-15 år från förstadiet ( tidiga cellförändringar) till utveckling av cancer. Behandlingsresultaten är mycket goda vid behandling av förstadier, men blir sämre efter att det utvecklats till riktig cancer.

Hur vanligt är livmodertappscancer?
    Varje år drabbas cirka 20 kvinnor i Malmö av livmoderhalscancer. Majoriteten av dessa har inte gått på sina cellprovskontroller. Det är mycket ovanligt att man får livmoderhalsscancer om screeningprogrammet ovan följts och omhändertagandet skett i enlighet med de riktlinjer som utarbetats vid Kvinnoklinikens speciella mottagning för dessa patienter den s k Kolposkopimottagningen.

Vilken målsättning har Kolposkopimottagningen?
    "Ingen kvinna med cellförändringar skall tillåtas utveckla cancer"
    Vid en genomgång av alla kvinnor med livmoderhalsscancer under åren 1991-2000 fann vi, att majoriteten av fallen återfanns bland kvinnor som inte följt screeningprogrammet. Hos en liten grupp (10%) fann vi faktor som berodde på brister inom sjukvården. Dessa faktorer var brister i: handläggning (3%), operation (4%) eller klinikrutiner (1%) som ej var i överensstämmelse med aktuella riktlinjer, men även et fåtal fall där det funnits cytologiska förändringar som missats (2%). Vi anstränger oss för att optimera vården så att dessa brister i vården skall blir så få som möjligt.

Hur går cellprovet till?
    Vanligtvis blir man inbjuden till en cellprovstagning hos barnmorska vid sin närmaste mödravårdscentral. Provtagningen tar bara ett par minuter och har som enda syfte att ta cellprovet. Det finns oftast inte tid att diskutera andra problem i samband med cellorvstagningen, varför det kan bättre att boka en vanlig tid om Du har många frågor och kombinera detta med cellprovstagning. Ett visst obehag kan upplevas när provet tas vid livmoderhalsen. Provet stryks ut på ett objektglas, fixeras i sprit och skickas sedan för mikroskopisk undersökning. Alla kvinnor erbjuds att få svar per brev, vanligen kommer svar 4-6 veckor efter provet.

Hur många prov tas?
    I Malmö tas cirka 30 000 prover årligen. Av dessa är de flesta klart normala, men ca 1 000 prover visar tecken till cellförändringar. Vid vissa lättare förändringar tas ofta nytt prov efter 3-6 månader, vid andra förändringar skickas remiss till Kolposkopimottagningen

Bedömning av cellprovet
    Bedömningen av provet görs av speciellt tränade cytodiagnostiker/ Cytologer. Bedömningen indelas i flera grupper:

Normalt = godartat prov, oklara förändringar, svårbedömda förändringar, lätt förändringar, måttliga förändringar, uttalade förändringar inkluderande carcinoma in situ och invasiv cancer.

Utredning av cellförändringar?
    Av alla prover som visat tecken till cellförändringar, blir de flesta normala vid kontroll. Vid Kvinnokliniken MAS utreds misstänkta cellförändringar vid en speciell mottagning: Kolposkopimottagningen. Syftet med den mottagningen är att bestämma om det är cellförändringar eller ej, och att föreslå vad man skall göra åt dem. Ungefär 200 av de 1 000 kvinnor med misstänkta cellförändringar visar sig ha "riktiga" cellförändringar som behöver åtgärdas. Utredning av misstänkta cellförändringar fungerar som en vanlig gynekologisk undersökning. Gynekologen tittar med ett mikroskop (kolposkop) på livmodertappen. Finns misstanke om förändringar tas ofta en liten vävnadsbit för att fastställa om det är cellförändring eller ej. Denna vävnadsbit skickas till patolog för bedömning och svar kommer oftast inom 4 till 6 veckor. Svaret meddelas därefter till kvinnan.

Hur behandlas cellförändringar?
    I Malmö använder vi sedan cirka 10 år tillbaka LEEP-konisering som förstahandsmetod. LEEP (Loop Electrosurgical Excision Procedure) är ett litet ingrepp mot cellförändringar, som utförs med lokalbedövning. Vid operationen avlägsnas den förändrade slemhinnan på livmoderhalsen eller livmoderkanalen, med en elektrisk slynga. Det tar allt som allt cirka 20 minuter - som ett vanligt besök hos gynekolog - men det utförs på operationsavdelningen. Efter ingreppet kan Du åka hem direkt. Eftersom vi normalt inte ger några mediciner kan Du ta bilen. Den lilla biten - konen - som tas bort, skickas for noggrann mikroskopisk undersökning till patologen. Om provet avviker från det vi tidigare visste hör vi av oss efter cirka 4-6 veckor annars får Du svaret vid återbesöket efter 4 månader.

Smärtor efter operationen brukar vara måttliga och det räcker oftast med tablett Alvedon eller Panodil. Efter en konisering finns ökad risk for blödning, men operationen med LEEP minskar denna risk. Om Du - trots allt - får en stor blödning, kan Du lösa ut Cyclo F, som finns receptfritt på apoteket (2-3 tabletter, 3 gånger/dag). Om Du - trots detta - får en kraftigare blödning, utanför förväntad menstruation - en blödning, som inte slutar inom 2 veckor - eller om värk och feber tillkommer, skall Du ta kontakt med Kvinnoklinikens akutmottagning. Det är dock vanligt med en tillfälligt ökad blödning i samband med att "sårskorpan" släpper efter 1-2 veckor. Ökad mängd flytning, flera veckor efter ingreppet, är vanligt och helt normalt.

Under de första 14 dagarna efter operationen skall Du inte ha samlag och inte bada, men Du får gärna duscha. Lättare fysisk aktivitet går bra, men ej typ aerobic, step o s v. Det ar olämpligt att använda tampong under denna tid. Underlivshygien sköts med normal tvättning, utan stark tvål. Eventuella mediciner - t ex p-piller - tar Du som vanligt.

I allmänhet krävs ingen sjukskrivning. Om inte annat avtalats med Din läkare, skall Du komma på återbesök efter ungefär 4 månader.

Knivkonisering som tidigare var vanligt används numera endast i enstaka fall. Laserkonisering är liksom LEEP-konisering ett litet ingrepp och görs också som polyklinisk operation (dvs över dagen). Vid kvinnoklinken i Lund används laserteknik fortfarande som förstahandsmetod. Vi bedömer att LEEP-konisering har vissa fördelar jämfört med laserkonisering, eftersom laserkonisering kräver mer medicinering vid ingreppet, vilket i sin tur gör att patienten får komma i god tid före och stanna kvar längre efter operationen. En ytterligare metod för behandling av cellförändringar är Frysbehandling ? Kryoterapi. Som vi emellertid inte använder vid kvinnokliniken i Malmö

Hur kontrolleras man efter LEEP-konisering?
    Första kontrollen erbjuds cirka 4 månader efter operation. Gynekologen gör då en ny kontroll med kolposkopi samt tar ett nytt cellprov. Därefter sker vanligtvis kontroller efter ytterligare 12 och 24 månader. Därefter uppföljning vartannat år om Du inte haft den lättaste formen av cellförändringar.

• Anonym (Orolig)

Tack för informationen Jesse.

Nu har jag lite mer att gå på. Men jag känner mig inte lugnare direkt. Hoppas verkligen att det inte går så långt.

• Anonym (Orolig)

Kom på att jag undrar över en sak till...

Om man genomgår en konisering. Kan man få fler barn sen?

• Önskan

Tror inte alls du behöver oroa dig. Har oxå haft cellförändringar och gjort ett litet ingrepp för att få bort dem. Jag är gravid i v 36 nu. Tycker du ska ringa och prata med läkare eller gynekolog imorgon som kan förklara ordentligt.

• Jesse

Absolut kan du bli gravid!! Det har inte med varandra att göra. Försök slappna av, är du väldigt orolig tycker jag att du ska ringa och prata med dom.

• Annaklara2

Kan bara ansluta mig till de som försöker lugna. Jag har också haft cellförändringar samt opererat bort en del av livmodertappen. Det var nog 10 år sedan nu. Själva ingreppet gjordes med lokalbedövning. Jag tyckte också att det hela hanterades lite klumpigt av sjukvården. Jag hade heller aldrig hört talas om detta tidigare och får man bara ett papper där det står cellförändringar är det lätt att bli rätt uppskrämd. Något annat som jag dock vill tillägga är att jag tyckte att själva ingreppet var lite större än läkaren målat ut (kanske i syfte att lugna ner mig). Jag kom käckt dit själv, men var tvungen att ringa till en kompis som fick komma och hämta mig efteråt, var rätt skakis. Framförallt tyckte jag att bedövningssprutan var lite otäck (spruta modell större). Nu efter att ha fött barn kanske detta mindre ingrepp dock skulle ha kommit i en annan dager.

Kan även säga att efter operationen konstaterades det att det inte var cellförändring. Förstod nog aldrig riktigt detta..

• Anonym (orolig)

Till trådstartaren:
    Hur har det gått?
    Jag ska snart göra en konisation. Livrädd!

• strumpan123

skrev en ny tråd om detta nyss, har också fått gå tre gånger nu 

1,a visade förändringar så fick vänta 2 månader och 2,a visade fortfarande förändringar så idag var 3,e gången jag var där och nu tog dom en bit som dom ska skicka till lab.

Får se vad som sägs men det verkar vara hur vanligt som helst med detta, har fått information men inte så tydligt som man hade velat, idag fick jag lite mer info av läkaren jag var hos och jag frågade om graviditet och det var inga problem alls.. dom skulle bara hålla mer koll på det då.
    Skönt att veta eftersom jag försöker bli det nu :) 

• RosaBoll
    strumpan123 skrev 2011-07-20 16:41:54 följande:
    skrev en ny tråd om detta nyss, har också fått gå tre gånger nu 

1,a visade förändringar så fick vänta 2 månader och 2,a visade fortfarande förändringar så idag var 3,e gången jag var där och nu tog dom en bit som dom ska skicka till lab.

Får se vad som sägs men det verkar vara hur vanligt som helst med detta, har fått information men inte så tydligt som man hade velat, idag fick jag lite mer info av läkaren jag var hos och jag frågade om graviditet och det var inga problem alls.. dom skulle bara hålla mer koll på det då.
    Skönt att veta eftersom jag försöker bli det nu :) 
    Hej. Jag har fått tid till konisering direkt - var på cellprov för några veckor sedan och de visade förändringar. Ska man då anta att det är "allvarligt" direkt? Lättare läker ju ut sig själv och man gör kontroll efter 3mån igen, men jag fick som sagt tid direkt... Jag är så jävla rädd. Vill inte uppleva detta.
  • majte62

Hej va och tog ett cellprov för ca 4 veckor sen, och det visa att jag har förändringar som heter Körtelcellsatypi, och då undrar jag vad är det, nån som vet?????? fick inte så mycket svar hos gyn.....bara att hon skulle skicka en remiss till sjukhuset ang operation.....

majte62
Svar på tråden Cellförändringar - hjälp!