• Zuze

Vad skulle ni göra?

Udrar hur ni skulle göra om bonusbarnets mamma jobbar och undrar om du ville ta hand om det.....mitt problem är att mamman bemöter mig illa och vill ha allt på sitt villkor,tycker ni isåfall att jag ska be om en liten summa för glass eller aktiviteter eftersom pappan redan betaler underhåll och hon tar hela barnbidraget,kan tillägga att barnet är hemma hos oss 11 nätter / månad

• Svar på tråden Vad skulle ni göra?
  • FamiljenLöhr

Alltså, är det så att man har problem mellan föräldrarna så ska man ta tag i det efter som att det är barnet som ALLTID hamnar i kläm. Visst, om hon nu får alla bidragen så ska hon också stå för kläder, mat, sov, leksaker när ni har barnet. Ni ska i stort sätt inte behöva lägg ut någonting efter som att hon har bidragen och ska se till så barnet får vad de behöver. sen så finns det ju undantag, vi köper så vi har allt som vi behöver när ebba ska komma.. Men det är egentligen fel.

• Zuze

Ja vi gör detsamma alltså betalar allt för barnet när hon är här men eftersom jag ska passa henne när min sambo jobbar och jag går mammaledig så känns det inte så kul att betala för mitt bonusbarn när mina egna knappt kan få något,nu vill dessutom bio mamman att jag hjälper henne när hon jobbar men hon frågar aldrig mig personligen och vill inte erkänna mig som bonusmamma jag passar helt enkelt bara när hon behöver hjälp och det tar emot att hjälpa då kan tillägga att jag älskar mitt bonusbarn hon är en fin liten tjej men hur länge ska jag acceptra att bli utnyttjad för hon vill bestämmaoch kontrollera allt med barnet sen samtidigt ha min hjälp.

• M plus J
    Zuze skrev 2008-07-28 15:51:26 följande:
    Ja vi gör detsamma alltså betalar allt för barnet när hon är här men eftersom jag ska passa henne när min sambo jobbar och jag går mammaledig så känns det inte så kul att betala för mitt bonusbarn när mina egna knappt kan få något,nu vill dessutom bio mamman att jag hjälper henne när hon jobbar men hon frågar aldrig mig personligen och vill inte erkänna mig som bonusmamma jag passar helt enkelt bara när hon behöver hjälp och det tar emot att hjälpa då kan tillägga att jag älskar mitt bonusbarn hon är en fin liten tjej men hur länge ska jag acceptra att bli utnyttjad för hon vill bestämmaoch kontrollera allt med barnet sen samtidigt ha min hjälp.
    inte kul att känna sig utnyttjad.
    svår sits. Säg att ni tänkte hitta på nått å behöver en liten slant om hon ska kunna följa med.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ingelalalala

Du behöver inte ställa upp om du inte känner dig bekväm med det. Jag tycker att du måste ta ställning till om du ska vara barnvakt utan att bli uppskattad för din insats? Eller gör du det för barnets skull? Sedan så är det förstås också av vikt om du passar barnet för att pappan inte kan. Eller om du passar barnet som en ren tjänst åt mamman. Om du s a s ersätter pappan så är det nog honom du bör ta en diskussion med.

Att be om pengar är inte någon bra idé eftersom pappan har skyldighet att stå för alla kostnader för barnet hemma hos er. Det som stod här ovan att boföräldern ska stå för kostnaderna hemma hos umgängesföräldern är alltså helt felaktigt. Självklart ska båda föräldrarna förse barnet med t ex mat utan att kräva ersättning. Mamman har däremot en skyldighet att skicka med kläder.

Jag tror att det är helt fel väg att gå att börja be om pengar till glass, det får bara dig att framstå som en osympatisk person. Stå istället upp för att det inte är okej för någon att få dig att känna dig utnyttjad. Jag tycker du kan börja med att säga hur du känner till pappan, så får han lösa situationen.

• vargavarg

Jag har gjort det många gånger. Eftersom mitt bonusbarn bor hos oss vv så ser jag ser det inte som att det är mamman jag ställer upp för, även om det faktiskt är så. Är så van att hon är här.

I din situation är det säkert helt annat. Förstår om du skulle uppskatta att mamman ställer frågan direkt till dig, om det dig hon ber om hjälp av. Men du kan ju tacka ja/nej direkt till henne. Men om du ska passa så har du också rätt att ställa lite krav. Du ska inte behöva ha hennes arbetstid att rätta dig efter om ni åker iväg på något. Säg i så fall att "Ja, hon kan vara hos oss men vi ska bort ett tag och det går bra att hämta henne kl 18 för då är vi hemma igen". Det kan du säga oavsett för att markera att det även är på dina villkor. Det är så lätt att bli överkörd annars, har erfarenhet av det där...

Det där med pengar... Nej, be inte om pengar!

• tea1982

Eftersom det är pappan som inte kan ta sitt barn trots ett behov från mamman (det behöver han ju inte, såklart) så är det väl ändå han som ska stå för glassen.
    Jag tycker inte att du ska sitta barnvakt om du själv inte tycker att det är en bra idé, barn är inte så förtjusta i att känna att de är i vägen..
    Trist med föräldrar som förlitar sig på att bonusmamman ska ta hand om barnet när de själva inte kan, särskilt under veckorna som hon har vårdnaden.

• Mellanmjölkens land

tea1982: Mamman ska egentligen ha barnet men vill jobba istället. Hon ber ts vara oavlönad barnvakt och då är det pappan som ska betala eventuell glass?

• vargavarg

Jag kanske låter gnällig nu... Men vad är en glass egentligen i det stora hela? Spelar det någon större roll om den köps på en "mamma-vecka" eller på en "pappa-vecka"? Det är ju barnet som får den och man köper väl den för att göra barnet glad oavsett vems tid det egentligen är att ha barnet?

• Ingelalalala
    Svar på #7
    Mellanmjölkens land skrev 2008-08-14 16:10:51 följande:
    tea1982: Mamman ska egentligen ha barnet men vill jobba istället. Hon ber ts vara oavlönad barnvakt och då är det pappan som ska betala eventuell glass?
    Om vi vänder på det då... Om pappan måste arbeta en udda tid och bonusmamman inte kan ha barnet. Pappan frågar då biomamman som inte heller kan ha barnet. Men hennes sambo kan komma ifrån. Ska pappan då skicka med pengar hem till mamman för att hennes sambo kunde ställa upp när inte mamman kunde? Det blir ju precis samma sak.Om inte biomamman kan ställa upp så blir pappan betalningskyldig till bonuspappan om han kan?

Det låter mycket märkligt i mina öron. Nu skulle jag inte kunna tänka mig att leva med en man som kräver pengar för att gå ut och ta en glass med mitt barn. Men i det här fallet handlar det väl om att bonusmamman inte känner sig uppskattad utan känner sig illa behandlad. Det tycker jag att hon bör ta upp med sin man och inte med biomamman. Kontakten sköts mellan mamman och pappan. Om pappan då lovar att biomamman ställer upp och tar hand om barnet så är det honom bonusmamman bör vända sig till om hon inte tycker att det är okej. Det har liksom inte med glasspengar att göra.
Svar på tråden Vad skulle ni göra?