• Lilja84

Järnrik mat/frukt/grönsaker

Många gravida får ju dåliga järnvärden ,bland annat jag själv, men jag tål inte tex niferx ,jag får svidande och kliande utslag över hela kroppen ,lagom irriterande.
    Så nu undrar jag vad vad slags mat som innehåller järn och är okej för gravida att äta .

Vad jag hört ska dessa vara järnrika ... och ni som vet fler järnrika produkter lägg in dom i listan så man vet

-Sill
    -Blodpudding

Som ni ser behövs det fyllas ut på listan .. och om kött är järnrikt ,skriv då tex lövbiff osv

• Svar på tråden Järnrik mat/frukt/grönsaker
  • lollipop25

lingon är jättebra att äta till järnrik mat för det tar upp järnet lättare.. kram

• Yulander

- Messmör
    - Broccoli
    - Gröna bönor
    - Fullkornsbröd
    - Brysselkål
    - Rött kött

• Blå Flygare

- Sill
    - Blodpudding
    - Jordgubbar
    - Messmör
    - Broccoli
    - Gröna bönor
    - Fullkornsbröd
    - Brysselkål
    - Rött kött
    - Svarta vinbär

• Gulleviva

Tips på järnrik mat:

Järn finns framför allt i kött, blodpudding, ärtor, fullkornsbröd och gröna grönsaker. Bruna bönor och torkade sojabönor innehåller också rikligt med järn. Det gör även torkade aprikoser, vetekli, mandlar och hasselnötter.

Hittade det här på Vårdguiden...(tror jag att det var)...så jag fyller på listan med ovanstående mat/frukt/grönt:

-Sill
    -Blodpudding
    -jordgubbar
    -ärtor
    -fullkornsbröd
    -gröna grönsaker
    -bruna bönor
    -tokade aprikoser
    -vetekli
    -mandlar
    -hasselnötter

• Lilja84

la in leverpastej som akleya skrev

-Sill
    -Blodpudding
    -jordgubbar
    -ärtor
    -fullkornsbröd
    -gröna grönsaker
    -bruna bönor
    -tokade aprikoser
    -vetekli
    -mandlar
    -hasselnötter
    -leverpastej

• Lilja84

Ändrade en gång till

- Sill
    - Blodpudding
    - Jordgubbar
    - Messmör
    - Broccoli
    - Gröna bönor
    - Fullkornsbröd
    - Brysselkål
    - Rött kött
    - Svarta vinbär
    -gröna grönsaker
    -bruna bönor
    -tokade aprikoser
    -vetekli
    -mandlar
    -hasselnötter
    -leverpastej

• eldoona

För att göra det lite enklare med järnet så kan man dela in det i två grupper, hem-järn och vanligt järn.

Hem-järnet (hem=hemoglobin) finns i kött, fisk och andra animaliska produkter och tas lättare upp i kroppen. Det är sådant järn som finns i järntabletter.

Den andra typen av järn finns framförallt i gröna grönsaker, frukter, bär och nötter. Det är också denna typ av järn som gynnas av samtidigt intag av c-vitamin. Kroppen har mycket svårare att ta upp denna typ av järn.

Tänk också på att intag av kalcium (finns framförallt i mjölkprodukter) hindrar upptaget av järn. Däremot så gynnas upptaget av det "vanliga" järnet om man äter kött och fisk samtidigt.

Hoppas det hjälpte lite!

/Eldoona, kostekonom (snart)

• kazzer

Eldona skrev:

"Däremot så gynnas upptaget av det "vanliga" järnet om man äter kött och fisk samtidigt."

Ikväll äter vi lax med köttfärssås, imorgon blir det sill med blodpudding, på måndag torskfilé med skinksås

Låter som en mumsig matlista .... inte lätt att vara gravid.

• eldoona

Vanligt järn tas upp bättre av kroppen om måltiden kompletteras med animaliska produkter.

Tydligt nog?

• Kajsan

Du tål inte niferex, men har du provat Erco-fer?
    De är dessutom mycket billigare

• Lilja84

Saken är den att jag inte vet vad i niferex jag inte tål . om det är mängden järn eller nått så dumt som själva kapseln .. men jag vet att inom 2 dagar efter slutat ätit niferx så är besvären borta ..
    Så jag äter hellre ett lass jordgubbar och svarta vinbär istället ... då det är mycket mumsigare

• kazzer

*rodnar* ja, tydligt, jag är nog lite korkad. Hade faktiskt aldrig hört innan att man ska äta kött och fisk samtidigt, men det lät onekligen intressant

• Kajsan

Lilja 84

Min BM sa åt mig att prova Erco-fer i första hand eftersom de bara kostar en tredjedel av vad Niferex gör.
    Och att det inte är ovanligt att man tål den ena men inte den andra.
    Det är ju värt att prova ivarjefall, burken kostar typ 50 kr

• caesar

Lägger till kiwi som är mycket järn i.
    Jag åt mycket leverpastej till frukost och en kiwi. jag hade aldrig något problem med järnvärdet i graviditeten.

- Sill
    - Blodpudding
    - Jordgubbar
    - Messmör
    - Broccoli
    - Gröna bönor
    - Fullkornsbröd
    - Brysselkål
    - Rött kött
    - Svarta vinbär
    - gröna grönsaker
    - bruna bönor
    - tokade aprikoser
    - vetekli
    - mandlar
    - hasselnötter
    - leverpastej
    - kiwi

• Hexx

Torkade bränn-nässlor. Finns på "life" och kan drickas som te eller strös över fil eller gröt. Gott oxå!

Svar på tråden Järnrik mat/frukt/grönsaker