• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • MinaMirakel
    Tutilure skrev 2008-07-31 13:22:57 följande:
    Ja, det är bara ett hål.Undrar lite om någon runt Uppsala-trakten som skulle vara intresserad av att gå ihop med en beställning från Pramworld? Så att vi delar på frakten, blir lite billigare då. Vill beställa Cocoon och pannier bags, men det lönar sig inte om jag beställer själv.
    Synd att jag bor i Karlstad då....skulle också behöva beställa lite saker!
  • Sundström
    Moa38 skrev 2008-07-31 13:31:46 följande:
    nu skall jag åka och hämta min vagn DHL leverade den till rätt adress i fel kommun så de fick ta tillbaka den så nu ligger den på terminalen och väntar.förresten. Tar den liten plats när man har den som singelvagn? Så man kan få plats med den bredvid en hundbur i bagaget (typ en resväskas tjocklek)
    Ta bort bakhjulen då blir vagnen mindre. Sedan beror det ju lite på vad du har för bil.
  • Caeruleus

Igår var jag på Babyland och klämde lite på en vagn. Jag som hela tiden varit helt inställt på en Phil&Ted blev nästan lite besviken . Jag hoppas nästan att det är jag som har dålig koll på hur man gör med vagnen men...

..jag fällde det främre sätet på en Sport och då blev det inget utrymme alls för det bakre sätet. Missade jag något?

..och tyget tyckte kändes lite omysigt..plastigt på något vis. Det är säkert jättepraktiskt men inte såå gossigt.

Stort plus var dock att det kändes helt ok att ha en nyfödd baktill i en lift.

• Lokatt
    Caeruleus skrev 2008-07-31 16:39:53 följande:
    Igår var jag på Babyland och klämde lite på en vagn. Jag som hela tiden varit helt inställt på en Phil&Ted blev nästan lite besviken . Jag hoppas nästan att det är jag som har dålig koll på hur man gör med vagnen men.....jag fällde det främre sätet på en Sport och då blev det inget utrymme alls för det bakre sätet. Missade jag något?..och tyget tyckte kändes lite omysigt..plastigt på något vis. Det är säkert jättepraktiskt men inte såå gossigt. Stort plus var dock att det kändes helt ok att ha en nyfödd baktill i en lift.
    man kan inte fälla det främre sätet när man har det andra där bak. möjligtvis går det att ha "dragkedjeläget" dvs. vilolut där fram, men då blir det trångt bak. vill man ha barnet i stora sitsen liggandes får man sätta syskonsitsen uppe.
    om du inte gillade tyget är det ju välldigt enkelt att ha dyna eller fäll i
  • Caeruleus

"sätta syskondelen uppe"...hur menar du då?
    Double kit kan väl bara sättas baktil?

• Caeruleus

Säg att jag har en 2,5-åring och en nyfödd. När den lille har blivit 5 månader så vill han/hon sitta upp. Båda måste ju kunna sitta upp och ligga ifall de vill sova i vagnen.

Hur sätter jag dom då?

• Asereht
    Caeruleus skrev 2008-07-31 16:52:23 följande:
    "sätta syskondelen uppe"...hur menar du då? Double kit kan väl bara sättas baktil?
    Nej, doublekit = syskonsitsen kan placeras fram eller baktill. Ett större barn sitter i syskonsitsen framtill/ovanpå när man har en liggande bebis.

När du har syskonsitsen bak kan du fälla den i viloläge. Då kan du även fälla huvudsitsen i viloläge. Men det går inte att ha helt liggläge om man inte har syskonsitsen framtill/ovanpå när man har två barn i vagnen. Mkt bygger på att det större barnet inte har samma behov av att ligga platt och sova som det lilla.

Kolla in faq och länkarna till instruktionsfilmerna för mer detaljer.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Asereht

Här sitter min mellangrabb framtill/ovanpå medan lillebror ligger i själva babyläget och sover.

Vårpromenad, mellanbusen sitter fram i syskonsitsen. 2 år ca 88 cm lång och gott om plats.

Här sitter syskonsitsen bak och lillbror har övergått till sittande läge bakom storebror.

Minibusen sitter bra där bak

Bilderna är klickbara.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Thulo

Tänkte höra om det är någon som har en namnskylt på sin vagn?
    Var sätter ni den då?

• Sissi82

alltså är det bara modellen sp som har ett hål i suffletten? knepigt värre undrar vad som är finessen med det egentligen? lustigt att man tar bort ngt funktionellt istället för att bygga på funktionerna?

♥Jackie060110♥Alexia080504♥
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11