• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • gustafssons
    Missy Cat skrev 2008-07-30 09:56:12 följande:
    Ja den lilla med egen suflett
    Är det bara bebytravels som fungerar? det finns ju massor med märken...
    Blir det inte konstigt med en suflett på den?

• Asereht
    gustafssons skrev 2008-07-30 20:28:14 följande:
    De flesta andra märken är för långa eller för breda. p&T:s lift är ganska liten. Men det skadar ju inte att pröva sig fram.
    molnen skrev 2008-07-30 18:47:03 följande:
    har ett axel och ida uv nät passar det att sätta bak på syskosittsen ? Så bild där någon hade det fram.
    Det finns ju ingen sufflett att fästa det i men det kanske går att sätta fast över handtaget på något sätt. Jag har bara haft det fram.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • 1 tu 3

Fick svar från Fritidsportalen att UV-skyddet var försenat 2-3 v. valde att ta bort beställningen så går jag till Babyland istället. Visserligen 100 kr dyrare, men jag vill inte vänta. Som det är nu så hänger jag massa filtar på vagnen som bara blåser upp och ser fult ut.

dessa pannierbags känns lite omständliga (fy vad jag klagar), men är det ngn som använder ngn annat än dessa?

Läste om fjällräven kånkens lilla ryggsäck. funkar den?

• Thulo

1 tu 3 skrev 2008-07-30 20:33:49 följande:

Fick svar från Fritidsportalen att UV-skyddet var försenat 2-3 v. valde att ta bort beställningen så går jag till Babyland istället. Visserligen 100 kr dyrare, men jag vill inte vänta.
    konstigt jag har beställt UV skydd från Fritidsportalen och till mig sa dom att det var några dagars leveranstid på dom inte sa dom 2-3 veckor till mig... blir lite sur det är ju nu det behövs.
    Finns det att köpa på fler ställen? Har långt till stan så helst på nätet och där man kan välja att betala på faktura? nån som vet?
  • Asereht
    Thulo skrev 2008-07-30 20:50:35 följande:
    1 tu 3 skrev 2008-07-30 20:33:49 följande: konstigt jag har beställt UV skydd från Fritidsportalen och till mig sa dom att det var några dagars leveranstid på dom inte sa dom 2-3 veckor till mig... blir lite sur det är ju nu det behövs.Finns det att köpa på fler ställen? Har långt till stan så helst på nätet och där man kan välja att betala på faktura? nån som vet?
    www.babytider.se
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • gustafssons

någon som beställt bara cocconen från england? blir det prisskillnad även på en billigare sak?

• Lokatt
    gustafssons skrev 2008-07-30 20:57:01 följande:
    någon som beställt bara cocconen från england? blir det prisskillnad även på en billigare sak?
    tyvärr är frakten för dyr för att det ska löna sig, blir nog dyrare tom. från pw kostar frakten 20 pund oavsett storlek på paketet
  • 1 tu 3
    Thulo skrev 2008-07-30 20:50:35 följande:
    1 tu 3 skrev 2008-07-30 20:33:49 följande:
    konstigt jag har beställt UV skydd från Fritidsportalen och till mig sa dom att det var några dagars leveranstid på dom inte sa dom 2-3 veckor till mig... blir lite sur det är ju nu det behövs.Finns det att köpa på fler ställen? Har långt till stan så helst på nätet och där man kan välja att betala på faktura? nån som vet?
    Nja jag tog nog i lite. Svaret jag fick var att de kunde leverera i mitten av aug och det är ju iof 2v. Så kanske inte 3v då. De hade lite rabatt, men inte så mkt så att jag vill vänta.
  • gustafssons
    Lokatt skrev 2008-07-30 21:01:02 följande:
    tyvärr är frakten för dyr för att det ska löna sig, blir nog dyrare tom. från pw kostar frakten 20 pund oavsett storlek på paketet
    ok. tack!
    Det finns några på blocket såg jag..
    känns lite tidigt att köpa den än..men... vi köpte tösens vagn i v 12..
    å ja är i v 10 nu..så
    det är ju ingen panik. Ska kika lite på andra oxå
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11