• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • stinky79
    E L I skrev 2008-09-19 13:31:07 följande:
    Hehe absolut!! Lite komiskt bara att man väntade sig kanske en veckas leveranstid till och sen hade man den Någon som har någon idé om hur man ska göra för den stora som sitter främst nu i vinter. Har ju en fotsack i nuläget i vår scooter men det kan man ju inte ha sen? Åkpåse eller??
    Jag har precis sytt en footsack i vindtätt tyg som passar både med syskonsätet uppe på och utan.
    Sen kommer ju min stora att ha vinteroverall och sen tänkte jag köra med fleecefilt på! Borde räcka om det inte är ritktigt kallt!
    Då blir det väl att plocka fram åkpåsen och hoppas att den får plats!
    Mamma till underbart söta Nea född 070207
  • Kavat
    BabyNr3 skrev 2008-09-16 12:59:13 följande:
    Puffar lite på min fråga om Protect a bub...Nån som säga vad ni tycker om den?Är det bra?Sitter det bra på syskonsitsen?
    Har inte haft en sådan, så jag vet inte. Men det är någon i tråden som har/haft, men vem kommer jag dessvärre inte ihåg.
  • Kavat
    BabyNr3 skrev 2008-09-16 16:19:02 följande:
    Såg nån ny väska till P&T idag..Diddie och mini-diddie!Nån som vet nåt om dessa?Hur sätter man fast dem och var??
    Aldrig hört talas om...
  • Kavat
    Vinterbaby skrev 2008-09-16 11:12:47 följande:
    Någon som känner till om sovpåsen är rymlig för en 1 ½-åring?
    Är det P&T orginal, så har jag för mig att den inte är så stor... Men jämför med andra.
    Buggsnuggle är rymlig, min 3 åring får gott om plats.
  • E L I
    stinky79 skrev 2008-09-19 13:40:06 följande:
    Jag har precis sytt en footsack i vindtätt tyg som passar både med syskonsätet uppe på och utan. Sen kommer ju min stora att ha vinteroverall och sen tänkte jag köra med fleecefilt på! Borde räcka om det inte är ritktigt kallt! Då blir det väl att plocka fram åkpåsen och hoppas att den får plats!
    Gud vilka snygga saker du sytt!!! Hur har du måttanpassat dina sittdynor? Skulle vilja sy nåt sånt men tycker det är så svårt att få till... är ingen hejare på att sy direkt!!
    Det där bakstycket har jag också funderat på, vad för slags tyg använder du och hur sätter du fast det på vagnen?
  • norgesessan

stinky, är bakstycket en kopia av plastskyddet?
    Kan du inte lägga in footsacken också?

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Glad o Lycklig

Är det någon av er som har P&T´s lammfäll som tycker att den är lite för stor för syskonsitsen.

Hålen i fällen sitter högre upp än vad dom gör i sitsen och hålet där nerre är längre fram än vad den är i sitsen tycker ja.

Någon mer som känner så??

Ska d va så eller är den mer anpassad för huvudsitsen??

Wilma 060713 och Oliver 080621 wilmaocholiver.blogg.se
  • stinky79
    E L I skrev 2008-09-19 13:53:38 följande:
    Gud vilka snygga saker du sytt!!! Hur har du måttanpassat dina sittdynor? Skulle vilja sy nåt sånt men tycker det är så svårt att få till... är ingen hejare på att sy direkt!!Det där bakstycket har jag också funderat på, vad för slags tyg använder du och hur sätter du fast det på vagnen?
    Tack så mycket! Jag mätte helt enkelt och gjorde mönster enligt måtten!
    Tyget jag använde till bakstycket är ett svart vindtätt tyg som råkade passa exakt med resten av vagnen.
    Som fastsättning använde jag svarta plastkulor på en bit gummiband... Mycket smidigare än dom avlånga "knapparna" på orginal plastbakstycket! Dom här går mycket lättare att fästa!
    norgesessan skrev 2008-09-19 13:57:42 följande:
    stinky, är bakstycket en kopia av plastskyddet?Kan du inte lägga in footsacken också?
    Japp, en exakt kopia så det passar perfekt! Har inte fotat footsacken ännu men kan kila iväg och göra det så får du se hur den ser ut!
  • stinky79

Nu finns bilder på footsacken i mitt galleri!

• E L I
    stinky79 skrev 2008-09-19 15:11:47 följande:
    Nu finns bilder på footsacken i mitt galleri!
    Vad duktig du är!!! Önskar att jag kunde sy sådär! Men vet inte ens om det är någon idé att testa
    En dyna kanske jag skulle få till, men att få hålen rätt till bältet och allt sånt där hmm INTE enkelt!
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11