• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • Lokatt

E L I skrev 2008-09-20 18:38:34 följande:

Ja det var så jag tänkte också men det verkar som om flera här har på syskonsitsen även när de bara kör med en...
    dom ska antagligen kortare sträckor, typ hem från dagis. Sen kanske dom inte vill sätta så små helt frammåtvända. Så har jag gjort nån enstaka gång oxå pga. det.

Angående syskon på sitsen fram, min son var ca 98cm på slutet när han satt där. Då drog vi inte fram suffletten annat än i nöd fall
  • Missy Cat
    E L I skrev 2008-09-20 18:26:20 följande:
    En fråga apropå det här ni pratar om att åka bara med ett barn i vagnen. Varför sitter den lille bak om den stora inte är med?? Är det inte enklare att sätta den "fram" då?
    Jag kör ofta vagnen med bara minsta tjejen.
    Hon är 3 månader och ligger därför i babypositionen.
    Syskonsittsen på skyddar då väldigt bra.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Amorficlya

Jag har aldrig plockat bort syskonsitsen när ja bara han en av ungarna i min son brukar för de mesta sitta i bak me händer att han sitter i fram men han trivs bäst i bak han sover otroligt bra där bak så de blir mest att han sitter där å i fram får då matkassarna eller de andra man shoppat underdagen stå.

Min dotter är 2 år å 3 månader & sonen 7 månader dottern får fortfarande plats när ja ibland sätter syskonsitsen uppe å ja kan fälla upp sufletten utan problem inget huvud som är i vägen än så länge.. Dottern är 90 cm.

• Toksöt

Finns det något skydd att sätta för bebisen som ligger nere.. det utrymmet mellan huvudet och handtaget så att säga.. nu till vintern kommer det bli både kallt och blåsigt..

• Lindadjo
    Toksöt skrev 2008-09-20 20:27:11 följande:
    Finns det något skydd att sätta för bebisen som ligger nere.. det utrymmet mellan huvudet och handtaget så att säga.. nu till vintern kommer det bli både kallt och blåsigt..
    Man får ju med en "plastbit" som man kan täcka hålet med.
    Den barnvagnstokiga 2-barns mamman
  • Lindadjo
    E L I skrev 2008-09-20 18:25:25 följande:
    Ni som har båda barnen i sittposition så att säga. Hur gammalt är ert äldsta barn? Antar att den sitter "fram" och det minsta barnet bak?Vår son är nu 2 år och kommer börja sitta i syskonsitsen fram från att han är 2 år och 3 månader, då lillebror kommer. Kommer han "få plats" i syskonsitsen fram tills den lille behöver den?
    Hihi... mina är 2,5 och 4,5 år gamla. Den lilla har alltid suttit fram. Den stora är nämligen lite mindre än den lilla. Storen väger 15,5 och lillen 17,5 och sen den lilla var 6 månader har de vägt ungefär lika mycket. Så jag tyckte det var enklare att ha stora bak som istället för en ståbräda, eftersom han ofta har velat gå istället.
  • Toksöt

Tack.. visade sig att vi hade fått med en liten plastbit.. vilken tur..

• Lindadjo
    Toksöt skrev 2008-09-20 20:47:17 följande:
    Tack.. visade sig att vi hade fått med en liten plastbit.. vilken tur..
    Se där, då var det problemet löst  
  • Lindadjo
    1 tu 3 skrev 2008-09-20 12:50:32 följande:
    Föresten, får ni mkt blickar från folk om ni bara har lilla barnet i vagnen?Nu sitter ju min son bak, men det är ju tomt i huvudsätet, så det ser nog rätt kul ut. Får lite blickar som om "hm... undrar om hon vet att hon glömt barnet hemma"
    Jag brukar få en del blickar när jag har 2,5-åringen sovandes i bebispossitionen och 4-åringen sittandes ovanpå. Då ser de bara ett barn, men 4 fötter på fotstödet
  • Amorficlya
    Lindadjo skrev 2008-09-20 20:50:21 följande:
    Jag brukar få en del blickar när jag har 2,5-åringen sovandes i bebispossitionen och 4-åringen sittandes ovanpå. Då ser de bara ett barn, men 4 fötter på fotstödet
    haha samma här när dottern ligegr i bebispossitionen å sonen sitter uppe haha en farbror kom fram å a tvungen å titta han vart så fundersamm å så skaka han på huvudet å sa dagens ungdomar å deras vagnar haha tänkte jag bara..
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11