• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • Åsalie

suck.....e jag kass eller

Jag håller just NU på att lägga ordern............vill komplettera ordern med ett singel-regnskydd men hittar inte detta. Det går väl att köpa löst? Eller ni som köpt sådant har ni gjort det i Sverige?

Ska alltså ha Vibe+dubblekit (syskonsits va?) + PVC (dubbelt regnskydd. Ingen cocoon, men singelskyddet åxå. hittar inte :/

• Åsalie

var är ni tjejer ;)??

Jag har nu gjort beställningen. Hoppade över singelskyddet - hittade det inte helt enkelt.........
    Iallafall, det var lite trögt att reg. sig eftersom de krävde zipcode å sånt, trots att det stod UK onl. De godkände ju inte heller Å, Ä m.m som jag har i både adress, namn å stad;) men det kommer väl fram ändå. Min största undran är varför det stod 0 kr i delivery-charge? Jag gissar att dom har fraktfritt inom UK, men jag skrev ju Sverige i min beställning? Något ni känner igen? Ska bli spännande å se vad som händer nu...dras pengarna direkt? tell me...tell me......

• Fem

idag var vi ute med vår nya p&t sport v2 med båda syskonen i för första gången och jag blev faktiskt lite besviken.
    Storebror, som är 20 månader gammal, fick knappt plats i syskonsitsen! Det går inte att fälla ner suffletten för då har han den hängande ner över ögonen och när man lutar bak sitsen så kan han inte följa med för han kommer inte in under stången som är bak vid huvudet.
    Har vi monterat ihop vagnen fel eller är det verkligen så här?
    I nuläget känns det nästan lite som om vi gjort ett felköp...

• Åsalie

D där med stången har jag hört förut, har för mig att folk har gjort nåt påhittigt ang. just den problematiken.....hoppas d! har ju själv en stooor tjej som ska bli syrra....

Någon som har svar på min fråga........Hur kommer det sej att det stod 0.00 i deliverycharge? Ska jag maila dom? Eller ska jag spela med och hoppas på att få det gratis, vilket inte låter särskilt troligt? Än så länge är inte pengarna dragna iaf............fast d kanske inte skulle synas direkt?

• Rastafairy
    Fem skrev 2008-09-24 11:23:50 följande:
    idag var vi ute med vår nya p&t sport v2 med båda syskonen i för första gången och jag blev faktiskt lite besviken.Storebror, som är 20 månader gammal, fick knappt plats i syskonsitsen! Det går inte att fälla ner suffletten för då har han den hängande ner över ögonen och när man lutar bak sitsen så kan han inte följa med för han kommer inte in under stången som är bak vid huvudet. Har vi monterat ihop vagnen fel eller är det verkligen så här?I nuläget känns det nästan lite som om vi gjort ett felköp...
    oj hur lång är han då? MIn dotter är 19 mån o ja hoppas hon får plats i syskonsitsen där fram..
  • Åsalie

NI ANAR INTE VAD SOM HÄNT...........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

herregud vilken ofantlig otur jag har ....det är inte klokt

Vet ni...jag fick svar nu av Pramworld att min order är cancellerad OCH de tänker inte längre leverera utanför UK. Detta är så typiskt så jag kan inget annat göra än att skratta.... Jag som avbokade min order från FP och väntade in i det sista med beställningen från PW.

jaja....inte mycket mer att göra.............Får börja leta här i Sverige för hemska ockerpriser Shit!!!!!! Detta var exakt det jag var rädd för................jag måste missat med 1 enda dag eller nåt?

thats it. PW var väl den enda shopen som tänkte fortsätta? Ingen som vet någon annan shop i UK? Skulle man tjäna på att beställa från USA? Vad tror ni? Hjälp mig nu då jag är lite deppig ;)

• Rastafairy

VA!!!!!!!!!!!!!!!??????

NEJ!!!! ja ska au beställa på fredag!! F*N!!!

de sa ju de skulle fortsätta leverera till sverige enligt nån här? Hela nästa år!?

jag måste ha en sånhär syskonvagn men nu verkar de inte bli nån då..

Po T är de enda ja kan tänka mig i syskonvagnsväg men aldrig en ny en här i sverige o de beggade får man ju fan nästan till samma pris som en ny från pramworld!

Va fan!!

Nu får vi mejla dem o klaga!

• Åsalie
    Rastafairy skrev 2008-09-24 11:36:32 följande:
    VA!!!!!!!!!!!!!!!??????NEJ!!!! ja ska au beställa på fredag!! F*N!!!de sa ju de skulle fortsätta leverera till sverige enligt nån här? Hela nästa år!?jag måste ha en sånhär syskonvagn men nu verkar de inte bli nån då..Po T är de enda ja kan tänka mig i syskonvagnsväg men aldrig en ny en här i sverige o de beggade får man ju fan nästan till samma pris som en ny från pramworld!Va fan!!Nu får vi mejla dem o klaga!
    Ja faktiskt!!!!!!!!!!!! Ska vi göra det...?? Kan denna någon som haft kontakt med PW hojta till?? Det allra bästa vore om du har skriftligt på det? Vi kunde be dom om ett undantag??? Jag vet inte?? Men jag kunde ju beställa via weben. Detta måste som sagt vara nåt dom kommit på idag typ?!?!

visserligen stod det 0 kr i charge, så det kanske börjas ta bort på webben åxå...........jääähla skit, jag känner precis som dig ovan..... jag vägrar beställa begagnad för samma pris som ny.

Jag önskar vid detta laget att jag beställde förra månaden =......( bebis är här om 12 dagar enligt beräknat. fuck....
  • Rastafairy

Åsalie: ja mejlade nyss.

Annars ska ja be min moster få hem vagnen o skicka den till mig. Hon bor i england. Så det löser sig endå.

Kan du inte kontkata nån från england typ nån tvåbarnsmamma o höra om hon skulle kunna göra på samma sätt i mot en kostnad tex? Skicka vagnen till dej?

Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11