• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • mellebus
    Rastafairy skrev 2008-09-23 11:39:03 följande:
    kan man sy två åkpåsar då månne av en stor sovsäck? till två små barn under 2 år?
    hej!
    jag har sytt åkpåsar av sovsäck. kolla i mitt galleri. Den ena gjorde jag ganska stor så det blev bara en liten av resterande tyg. Men jag ska sy en ny åkpåse av ännu en sovsäck jag köpt, i svart o rött. resultatet kanske jag visar om någon månad!
  • limon
    Mosie skrev 2008-09-23 19:21:32 följande:
    vatten och galltval ar populart har inneoch funkade super for mig med :) Jag har en orange SP sa skiten syns valdigt tydligt och jag storde mig pa den nagot enormt (men kan ju ha att gora med att jag ar hoggravid ocksa ;) ) men med galltval, ljummet vatten och en ren mjuk trasa blev den som ny igen Yay!
    Tack för svaret, ska testa galltvål!
  • Smilla77

Hej!
    Ngn som vet om man kan anv pannierbagarna æven på viben? var inne på hemsidan, och det verkade inte så, men tænkte att de kanske inte uppdaterat hemsidan... hjælp...

• Cilla R

Ställer om frågan och hoppas på att någon sykunnig kan svara!!!

Måste fråga er!
    För ganska länge sedan var det någon av er här inne som sydde en åkpåse av en sovsäck, vem var det???
    Jag skulle behöva lite tips för jag skulle vilja sy en till min 3½ åring som är rätt så lång.

Tack på förhand!!!!!

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Rastafairy
    mellebus skrev 2008-09-23 19:36:05 följande:
    hej!jag har sytt åkpåsar av sovsäck. kolla i mitt galleri. Den ena gjorde jag ganska stor så det blev bara en liten av resterande tyg. Men jag ska sy en ny åkpåse av ännu en sovsäck jag köpt, i svart o rött. resultatet kanske jag visar om någon månad!
    hon *pekar uppåt* verkar ha gjort det *ler*
  • Kreativ

Måste få skriva en sak. Många frågar ju om man slår i benen när syskonvagnen är bak. Nej svarar nästan alla, väldigt få som säger att så sker. Bra odds... Nu har vi börjat använda det läget, o givetvis tillhör jag de få som slår i! Jag slår fasen i hela tiden!! Kan verkligen inte gå bekvämt alls!! Är jättebesviken. Observera att detta gäller när syskonsitsen är i viloläge... (ryggplattan är för kort så jag kan bara ha den så). Har dragit upp dragkedjorna lite så det blev bättre men inte bra. Styret behöver vara en dm längre om jag ska kunna gå normalt med sitsen i detta läge Så jäkla irriterande....

Melvin 060609, Ida 080426
  • milimina

är det nån som har sleeping bag? hur länge passar den? kan man ha en 2½-åring i den vid behov eller är det bättre att ha nåt som är öppet vid fötterna då (isf syr jag ngt själv)?

vi har iof en lodger bunker som kanske funkar att ha i p&t, nån som har det?

• C r e d o
    Kreativ skrev 2008-09-23 21:28:13 följande:
    Måste få skriva en sak. Många frågar ju om man slår i benen när syskonvagnen är bak. Nej svarar nästan alla, väldigt få som säger att så sker. Bra odds... Nu har vi börjat använda det läget, o givetvis tillhör jag de få som slår i! Jag slår fasen i hela tiden!! Kan verkligen inte gå bekvämt alls!! Är jättebesviken. Observera att detta gäller när syskonsitsen är i viloläge... (ryggplattan är för kort så jag kan bara ha den så). Har dragit upp dragkedjorna lite så det blev bättre men inte bra. Styret behöver vara en dm längre om jag ska kunna gå normalt med sitsen i detta läge Så jäkla irriterande....
    Jag är normallång, 169 cm, och jag slår alltid i när jag går, får alltid ont i ryggen efter ett tag eftersom jag går med armarna framåtsträckta för att liksom nå handtaget utan att sparka i... Skrev en gång för länge sen i tråden att jag inte gillar Sporten/E3an som promenadvagn, möjligtvis som "cityvagn", och det står jag för fortfarande. Skulle ALDRIG välja en P&T om jag väntade nummer två, då hade jag en Babytravel som jag var sjukt nöjd med. Tycker P&T passar för de som väntar trean eller fyran, då man ändå inte kan ut och ränna med vagn hela tiden. Bökigt att få i och ur barnen, oombonad osv.
    * Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • Kreativ

fast jag gillar vagnen, men att promenera med var ju inte bekvämt... pissigt

Melvin 060609, Ida 080426
  • Lokatt
    Kreativ skrev 2008-09-23 22:58:23 följande:
    fast jag gillar vagnen, men att promenera med var ju inte bekvämt... pissigt
    vad har du för modell då? sp v1? De har kortast styre. Och angående syskonsitsen så ska du ju självklart kunna använda det med kedjorna uppe! Har du skrivit och reklamerat?
    Kommer inte ihåg om du köpte vagnen ny, men om du köpte begagnad så kan du ju lätt lägga i en dyna eller klä in stången så slipper du problemet. (kan du så klart om du köpt ny med ¨men jag tycker du ska reklamera)
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11