• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • Cina UrDeLuxePingla

Har förstått att ni alla är P&T-fans och vore vansinnigt tacksam om någon/några hade lust att svara på följande frågor? Please...

Vi har en 2-åring och en 4-veckors bebis.

Nu behöver vi en syskonvagn och jag gillar P&T.
    Min man tycker dock den verkar skranglig o sladdrig jämfört med andra, typ UJ och Jogger (BabyTravels?). Han har känt o kollat Sport och Vibe och tyckte att Vibe'n kändes mycket mer stabil och rejäl.
    För mig spelar modell mindre roll - vill bara slippa dubbelvagn (då 2-åringen går på dagis o jag inte vill rulla runt spädbarnet i en JÄTTEVAGN om dagarna). Men min make är inne på någon av de andra vagnarna (UJ eller Jogger) plus att behålla den Emmaljunga jag har nu (för ensampromenaderna m bebisen).

Känner bara att huset kommer svämma över av vagnar o såg för mig att P&T skulle fylla alla behov så vi kan sälja av de andra vagnarna.

Nåväl - här kommer frågorna:

1) Vad/vilka negativa saker finns hos P&T jämfört med andra syskonvagnar (vanliga "på bredden varianter")? Ärligt talat... någon nackdel måste väl ändå finnas?

2) Om ni inte hade någon vagn idag och fritt fick välja vagn o modell - vilken skulle det bli och varför?

3) Hur länge kan den lilla ligga i liften? Får så luddiga svar av återförsäljaren (typ "små barn gillar att ligga trångt"...).

4) Någon av er som haft en UJ (eller annan syskonvagn) men bytt till P&T? Varför i så fall och är ni nöjda över bytet?

5) Lufthjul... Hur ofta får ni punktering?

6) Är det inte stört omöjligt att komma åt varukorgen när man har bebis i liggläge?

7) Om man importerar själv - betalar man i förskott då eller kan man betala via typ PayPal?

8) Måste man ha lift till bebisen? Funkar fårskinn o åkpåse istället?

Stort o varmt tack på förhand!

• S u s s

Cina - Åh vad bra, då hoppas jag att jag kan sambeställa med dig!

(annars är jag på ditt förslag såklart Kristinah)

Jag har en 2-åring och en 5-veckors. 2-åringen går inte på förskola så vi kör den mycket!

Mina svar:
    1. Den känns ju såklart rangligare än stora syskonvagnar, pga att det är en trehjuling. Men jag har aldrig upplevt att den varit påväg att välta eller så. Sedan tycker jag inte stötdämpningen är toppen-toppen heller, men det beror nog på att vi kunde köra i skogen med vår gamla vagn. Vanlig terräng funkar den utmärkt i.
    Sedan är syskonsitsen lite hängig liksom - men det fixar men lätt till genom att sätta ett skärp eller spännrem.
    2. Jag skulle välja samma vagn. Klockren att få plats med på bussen, ochman kommer smidigt runt i trånga affärer och genom alla dörrar, in i alla hissar, etc..
    3. Våran 5 veckors kille ser ut som att han fyller upp liften ganska bra redan nu, och med åkpåse och overall skulle han nog inte få plats så jättelänge till. Men det är ju inga problem, när liften är för liten lägger man ju barnet direkt i vagnen. På pramworld kostar ju liften om man köper det paketet ca 200 kr, så det är värt pengarna hursomhelst.
    4. Har inte haft annan syskonvagn.
    5. Har kört sedan juli och har inte fått punka än. Har pumpat däcken en gång.
    6. Man får i och ur saker, men inte lika stora grejer som man får i när man inte har liggläget i.
    7. Importera själv? Du menar köpa på pramworld eller direkt från P&T? På pramworld anger man kontonr och så drar de pengarna när de skickar varan.
    8. Man måste absolut inte ha liften, men den är praktisk när bebben är väldigt liten och man flyttar ur och i en hel del. Sedan kan ju liften vara skön att ha hemma och lägga bebben i också tycker jag.

• Cina UrDeLuxePingla

Suss: Tack för dina svar! Vilken modell har ni?
    Importera - menade att köpa från ex vis Pramworld.

Vilka fler bor i Sthlm o vill sambeställa med mig och Suss?

• Amorficlya

1) Vad/vilka negativa saker finns hos P&T jämfört med andra syskonvagnar (vanliga "på bredden varianter")? Ärligt talat... någon nackdel måste väl ändå finnas?

För mig så har det inte funnits någon nackdel alls. Jag har aldrig varit så nöjd som ja är med min vagn.. Har en sport.

2) Om ni inte hade någon vagn idag och fritt fick välja vagn o modell - vilken skulle det bli och varför?

Jag skulle helt klart välja sporten min vännina har en vibe å den är för mig lättare å köra å så men ja gillar den inte den känns så mycket större och så är syskonsitsen betydligt mycket mindre. Nä min sport ska de vara.

3) Hur länge kan den lilla ligga i liften? Får så luddiga svar av återförsäljaren (typ "små barn gillar att ligga trångt"...).

Min son låg aldrig i lift utan han låg i åkpåsen. Fungerade toppen jag hade en lift men tyckte bättre om åkpåsen.

4) Någon av er som haft en UJ (eller annan syskonvagn) men bytt till P&T? Varför i så fall och är ni nöjda över bytet?

Har inte haft någon egen annan syskonvagn men lånet en dag men aldrig mer de var en babytravel syskonvagn.. Älskade min vanliga babytravel trehjuling men inte syskonvarianten.

Har inte fått punktering ännu haft vagnen sen förra året.

6) Är det inte stört omöjligt att komma åt varukorgen när man har bebis i liggläge?
    Jag tycker inte att det är omöjligt att komma åt varukorgen när bebis ligger ja knäppte alltid upp tryckknappen på sidan å la in varorna å sen så knäppte ja igen fungerar toppen
    7) Om man importerar själv - betalar man i förskott då eller kan man betala via typ PayPal?
    Kan ja inte svara på.
    8) Måste man ha lift till bebisen? Funkar fårskinn o åkpåse istället?
    Man måste inte ha lift ja hade fårskin å åkpåse sonen född i februari
    Stort o varmt tack på förhand!

• Cina UrDeLuxePingla

Mira06Nico08: Tack snälla! Bra att få lite synpunkter på Vibe kontra Sport.
    Jag upplevde att Sporten kändes lite mindre o smidigare o frågade återförsäljaren om inte syskonsitsen var mindre (men hon sa att det bara var en synvilla). Där ser man!

• Amorficlya
    Cina UrDeLuxePingla skrev 2008-09-22 17:04:37 följande:
    Mira06Nico08: Tack snälla! Bra att få lite synpunkter på Vibe kontra Sport. Jag upplevde att Sporten kändes lite mindre o smidigare o frågade återförsäljaren om inte syskonsitsen var mindre (men hon sa att det bara var en synvilla). Där ser man!
    HAHA aaa nä synvilla är det verkligen inte visst att Viben är lättare att köra men sporten är endå skönare å tycker jag. Viben är större å känns lite klumpigare å syskonsitsen är som sagt mindre min dotter är 90cm å får plats i syskonsitsen på sporten men får absolut inte plats i lutningsläget på viben å när hon satte sig i den. 

Viben har lite små finesser som är bättre tex när man ska byta från syskonsitsens posetion från bak till upp så behöver man inte sätta dit extra grejerna som på sporten men ja tycker inte det är jobbigt.. Sufleten kan man ändra i olika lägen på viben oxå men inte på sporten men i sin helhelt så gillar ja sporten bättre.. =)
  • Cina UrDeLuxePingla

Skall fixa middag nu men kikar in senare igen!
    Hoppas på fler synpunkter/svar på mina frågor.

A bientôt!
    Cina

• 1 tu 3

Svarar jag också eftersom jag var rätt negativ till vagnen från början.

Har en 2 åring som går på dagis och en 4 månaders. Jag skaffade vagnen när min minsta var ca 2 mån.

Det enda jag skulle kunna säga är att i en bred vagn är det bättre viloläge för båda barnen.

2) Om ni inte hade någon vagn idag och fritt fick välja vagn o modell - vilken skulle det bli och varför? Antagligen p&t

Som jag skrev så köpte jag vagnen när sonen var 2 mån och använde egentligen aldrig liften då det var varmt och trångt. Vet vissa som använder liften till ca 6 mån, medan andra kanske bara 2-3 mån. Mkt olika mao.

Ja, jag köpte först en beg UJ och visst det är en helt ok vagn, men passade inte oss då vi bor i lgh och trånga källarutrymmen. Det blev för många olika vagnar, en inne, syskonvagnen ute. Bytte till en p&t och jag är mkt nöjd.

6) Är det inte stört omöjligt att komma åt varukorgen när man har bebis i liggläge? Nej, men kan lyfta liggdelen lite så går det bättre.

8) Måste man ha lift till bebisen? Funkar fårskinn o åkpåse istället? Jag använde som sagt inte liften utan i somras så hade jag en liten madrass och kudde och filt.

Kan tillägga, jag gillade inte vagnen först. Min son trivdes inte i bebisläget utan skrek mest hela tiden. Vagnspromenaderna var mkt stressande. Jag flyttade därför bak syskonsitsen när han var 3,5 mån och satte honom där istället, och allt blev så mkt bättre. Han sitter och tittar lite och sen somnar gott. Visst skulle jag vilja kunna lägga honom ned, men det funkar bra ändå till och från dagis. Han sitter i en mysig åkpåse.

• Annis123

Hur funkar den för en 2,5 åring att sova i? Är det ett rejält viloläge även när man kör på en bebis också?

• JosefinsMamma

Hejsan
    Skriver till er då jag idag varit och tittat på en P&T... Jag får lite känslan av att jag ska lägga bebisen i varukorgen Generad... är det fler som känt så  men efter att ha använt den ändrat uppfattning...

undrar också en annan sak som jag glömde fråga försäljarna. min dotter är 9 månader. när jag han bebisen i vagnen kan man fälla sitsen så min dotter kan ligga och sova???

Älskar mina prinsessor!
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11