• pappe jonthe

Bratz!! hur *?

Fick hem BR reklambladet idag, skolstart och naturligtvis med bratz i fokus.

Jag förstår inte hur någon förälder till ett barn kan låta sitt barn inneha en sådan hära "docka",

minns att det ett herrans tjat om barbie under min uppväxt hur det påverkade små flickor att vilja försöka uppnå omöjliga ideal. Och nu finns bratz, dessa små versioner utav callgirls klädda våp och detta säljs till barn,

jag och min vän har helt ratat br då de började försäljningen av dessa,
    och vi blir så chokerade att nästan ingen verkar bry sig om att tjejer så tidigt som i 10 (även yngre då båda han är lärare och jag jobbat som vikarie i låg/mellanstadiet)års åldern vill och försöker sminka upp sig som vuxna och ska vara hippa.

Vart tog barndommen vägen som jag växte upp med? och jag är bara 26 år nu. Skulle någon ge våran älskade dotter en bratz så hade jag eldat upp den på en gång.

Vad är det som får vissa föräldrar att tycka att dessa är guliga/lämpliga att ge sina barn? om barbie var hemska och orealistiska vad är då bratz med sin sjuka sminkning och sjuka proportioner (till skillnad ifrån barbie med att de ger skenet att vara uppnåerliga förutom vattenskalle syndromet)

Nä jag blev arg på att få ett reklamblad ifrån en leksaksaffär som uppmuntrar barn att längta till supande stureplansideeal. Usch! Leksaks äffärer skall uppmuntra barn att vara barn inte små vuxna.

Eller är det några mera som bojkottar och har samma inställning som jag, jag hoppas inte jag är ensammen.

• Svar på tråden Bratz!! hur *?
  • Anonym (pinndocka)

Jag gillar verkligen inte Bratz eller Dollz som barn kan göra på nätet. Sen har vi miljonindustrin Hello Kitty med som jag avskyr!
    Men! Om några barn leker med Bratz- hur blir det då om några inte får? Att få till ett kollektivt anti braz blir nog svårt..

• Lady Dahmer

yup. skulle aldrig köpa hem sånt skit.

dr.phil gjorde ett program en gång om bratz. det var intressant att se den typ av föräldrar som köpte dessa och hur deras barn uppförde samt klädde sig (med risk att vara fördomsfull nu ) - sen som motpol hade han med föräldrar som var emot bratz och deras barn. Det var en ganska... *ahem* talande skillnad.

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Terppa

det som stör mig mest med bratzen är kroppsformen. anorektisk någon? stort huvud superduperjättetunn kropp=anorexia-figur.

ch som du ts säger, slampiga kläder!

nasty jävla dockor verklien...

• Lady Dahmer
    Lady Dahmer skrev 2008-07-29 01:50:00 följande:
    yup. skulle aldrig köpa hem sånt skit. dr.phil gjorde ett program en gång om bratz. det var intressant att se den typ av föräldrar som köpte dessa och hur deras barn uppförde samt klädde sig (med risk att vara fördomsfull nu ) - sen som motpol hade han med föräldrar som var emot bratz och deras barn. Det var en ganska... *ahem* talande skillnad.
    och det roliga var när dessa mammor hävdade att bratz inte påverkad deras barn aaaalls. Jo eller hur.
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Lady Dahmer

aha -- hittade klippet!

">

• ExAnimo

Detta ämne har varit uppe på tapeten tidigare.

Men för det anser jag inte att TS ska förringas.

Samma ämne och lika brinnande är det fortfarande.

Aldrig att jag skulle köpa Bratz till någon av mina döttrar..
    Fast i och för sig.  har jäkligt svårt att se min äldsta dotter som blir 25 skulle vilja ha en Bratz idag.

Men jag står fortfarande fast vid att min nu 10 åriga dotter inte ens ska komma i närheten av denna onaturligt översminkade glorifierade docka.

Jag är normalt inte en hysterisk gammal tant som skriker och får hybris bara för ett manskön eller lite avklätt hudparti.
    Men jag kan banne mig inte på något sätt se att en Bratz docka på något sätt för våra barn framåt i en positiv utveckling i framtiden.

• Lady Dahmer

jag skulle vilja se en docka typ barbie, fast med normala kroppsproportitioner samt könsorgan.

• Terppa

minns ni de gamla Sindy-dockorna?

de hade små bröst en normal midja och höfter. kommer ihåg att jag tyckte bäst om dem för de hade finast ansikte men att de aldrig passa i barbiekläderna, för de va för breda om midjan...

de sindy jag sett i affärerna nuförtiden har tyvärr förvandlats till getingmidjade barbie-lookalikes...
    Lady Dahmer skrev 2008-07-29 02:03:58 följande:

jag skulle vilja se en docka typ barbie, fast med normala kroppsproportitioner samt könsorgan.
  • Lady Dahmer
    Terppa skrev 2008-07-29 02:07:21 följande:
    minns ni de gamla Sindy-dockorna?de hade små bröst en normal midja och höfter. kommer ihåg att jag tyckte bäst om dem för de hade finast ansikte men att de aldrig passa i barbiekläderna, för de va för breda om midjan...de sindy jag sett i affärerna nuförtiden har tyvärr förvandlats till getingmidjade barbie-lookalikes...Lady Dahmer skrev 2008-07-29 02:03:58 följande:
    fast sindyn hade väl typ vattenskalle? lol
Svar på tråden Bratz!! hur *?