• pappe jonthe

Bratz!! hur *?

Fick hem BR reklambladet idag, skolstart och naturligtvis med bratz i fokus.

Jag förstår inte hur någon förälder till ett barn kan låta sitt barn inneha en sådan hära "docka",

minns att det ett herrans tjat om barbie under min uppväxt hur det påverkade små flickor att vilja försöka uppnå omöjliga ideal. Och nu finns bratz, dessa små versioner utav callgirls klädda våp och detta säljs till barn,

jag och min vän har helt ratat br då de började försäljningen av dessa,
    och vi blir så chokerade att nästan ingen verkar bry sig om att tjejer så tidigt som i 10 (även yngre då båda han är lärare och jag jobbat som vikarie i låg/mellanstadiet)års åldern vill och försöker sminka upp sig som vuxna och ska vara hippa.

Vart tog barndommen vägen som jag växte upp med? och jag är bara 26 år nu. Skulle någon ge våran älskade dotter en bratz så hade jag eldat upp den på en gång.

Vad är det som får vissa föräldrar att tycka att dessa är guliga/lämpliga att ge sina barn? om barbie var hemska och orealistiska vad är då bratz med sin sjuka sminkning och sjuka proportioner (till skillnad ifrån barbie med att de ger skenet att vara uppnåerliga förutom vattenskalle syndromet)

Nä jag blev arg på att få ett reklamblad ifrån en leksaksaffär som uppmuntrar barn att längta till supande stureplansideeal. Usch! Leksaks äffärer skall uppmuntra barn att vara barn inte små vuxna.

Eller är det några mera som bojkottar och har samma inställning som jag, jag hoppas inte jag är ensammen.

• Svar på tråden Bratz!! hur *?
  • pappe jonthe

Tack till 1000 för det där doktor phil klippet! kan inte vänta tills sambon får se det imorgon, kul att det finns en hel del utav er kloka människo där ute. att hävda att sånna dockor inte ger effekter som inte barn ska befinna sig i är ignorant bara. Som mamman i klippet sa om klädseln"ja men i verkliga livet så är det ju så folk klär sig på stan när man kollar" jo det stämmer ju faktist som hon säger att "vuxna" människor har på sig sånt är en jädra bit ifrån att låta sina barn ha på sig samma saker, det är nästan skrämmande att man knappt kan åldersbestämma barn nuförtiden. Återigen, vart tog leken vägen.

Vart är flickorna med deras flickiga lekar och jag vet inte sisst jag såg ett par killar kuta omkring i skogen och leka krig på ett sund sätt som när vi(jag :) ) va liten.

tyvärr så är det ju många, förlåt om jag är generaliserande, okunniga/ignoranta om soci/psykologisk inverkan vissa saker kan ha på barn, och tycker lite guuuud så gulligt istället för att se vad det igentligen är hon köper, alla borde se länken och försöka tänka till. Är det ok med att leka med ett litet luder till docka så ger det en skev bild, jag vet iallafall att jag ville vara en transformers när jag va liten, då jag lekte med dessa, kom dock inte längre än ett par 2liters mjölkkartonger på armar och ben och en trasig krosshjälm(hoppas ni fattar vart jag är påväg).

Nä barbie framstår ju som värsta moraltanten i jämförelse. Finns det nån här som tycker det är helt ok med att inhandla bratz dockor till sina barn? Och ge gärna din tankegång inom detta och få mig att förstå din anledning till detta och varför.

• Lady Dahmer

jobbar inom förskolan och har mött ett antal småflickor (5-åringar) som vill se ut som sina bratz. Jag tror bestämt att de sänder negativa budskap till både fliickor och pojkar om hur en kvinna ska se ut och vara, samt påverkar barnets självbild.

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Lady Dahmer
    pappe jonthe skrev 2008-07-29 02:09:14 följande:
    Finns det nån här som tycker det är helt ok med att inhandla bratz dockor till sina barn? Och ge gärna din tankegång inom detta och få mig att förstå din anledning till detta och varför.
    tror nog det finns en hel del. det brukar förklaras med "det är ju bara en docka". Många inser tyvärr inte att en leksak faktiskt påverkar och formar.
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Terppa

haha japp! men de hade så fina öögon ju som va stoora o kunde va liila eller gröönaa...hör min inre 6-åring när jag tänker på dem...*skratt*

Lady Dahmer skrev 2008-07-29 02:08:11 följande:

fast sindyn hade väl typ vattenskalle? lol
  • Okaa san

Håller med, Bratz är INGEN för barn, borde vara 15 års gräns på skiten..:P
    Det räcker med "Barbie"

• Lady Dahmer

har nån sett "bratz babies"? de är ju tamejfan värre. grrrr

• pappe jonthe

öjje va i he-vete! bratz babies va ju fan sjukare än bratz, det blir man ju bara förbannad på. Hur gammal är en bratz? typ högstadiet, är det då sundt att visa att de har ungar då. Borde ju ställa upp de som skapat bratz på rad o skjuta dem mot en vägg, undra hur många som de redan förstört , shit det borde finnas statestik på allt.

Hur f-n ska man kunna skydda sin älskling mot sånnahära leksaker sen när hon börjat på dagis och börjar få en jag vill ha mentalitet.

• Anonym

Jag rättfärdigar INTE Bratz, vill inte att min avkomma leker med dessa.
    Men jag reagerar lite på vad du skriver:

"Leksaks äffärer skall uppmuntra barn att vara barn inte små vuxna."
    - Vart skall man dra gränsen då? Ingen leksaks-spis, inga serviser, inga trampbilar?

"Vart är flickorna med deras flickiga lekar och jag vet inte sisst jag såg ett par killar kuta omkring i skogen och leka krig på ett sund sätt som när vi(jag :) ) va liten."
    - Just inställningen "flickiga lekar" är väl sånt som gett dessa dockor?!?
    - Hur sunt är det att leka krig egentligen?

Svar på tråden Bratz!! hur *?