• pappe jonthe

Bratz!! hur *?

Fick hem BR reklambladet idag, skolstart och naturligtvis med bratz i fokus.

Jag förstår inte hur någon förälder till ett barn kan låta sitt barn inneha en sådan hära "docka",

minns att det ett herrans tjat om barbie under min uppväxt hur det påverkade små flickor att vilja försöka uppnå omöjliga ideal. Och nu finns bratz, dessa små versioner utav callgirls klädda våp och detta säljs till barn,

jag och min vän har helt ratat br då de började försäljningen av dessa,
    och vi blir så chokerade att nästan ingen verkar bry sig om att tjejer så tidigt som i 10 (även yngre då båda han är lärare och jag jobbat som vikarie i låg/mellanstadiet)års åldern vill och försöker sminka upp sig som vuxna och ska vara hippa.

Vart tog barndommen vägen som jag växte upp med? och jag är bara 26 år nu. Skulle någon ge våran älskade dotter en bratz så hade jag eldat upp den på en gång.

Vad är det som får vissa föräldrar att tycka att dessa är guliga/lämpliga att ge sina barn? om barbie var hemska och orealistiska vad är då bratz med sin sjuka sminkning och sjuka proportioner (till skillnad ifrån barbie med att de ger skenet att vara uppnåerliga förutom vattenskalle syndromet)

Nä jag blev arg på att få ett reklamblad ifrån en leksaksaffär som uppmuntrar barn att längta till supande stureplansideeal. Usch! Leksaks äffärer skall uppmuntra barn att vara barn inte små vuxna.

Eller är det några mera som bojkottar och har samma inställning som jag, jag hoppas inte jag är ensammen.

• Svar på tråden Bratz!! hur *?
  • Anonym

Men kan vuxna sluta sexuallisera barns leksaker eller?!
    Jösses, är det bättre med våldsamma Spindelmannen eller muskelberget Batman då, som stolt visar upp sina kroppar i tighta trikåer och lägrar damer till höger och vänster??
    Det är LEKSAKER! Det är bara i de vuxnas huvuden de blir till något annat...

• lilla sandra

Skulle min dotter få en Bratz skulle jag göra som TS. Bränna upp s****n!
    Jag hatar dessa fula dockorna. För att inte tala om Bratz-baby lr vad de heter...

Det är säkert långt ifrån alla flickor som blir påverkade av dessa dockor, men ALLA jag har träffat -anser JAG (min åsikt, inget rätt/fel) har skeva syner på hur man som 6-9 årig flicka ska vara klädd o föra sig.
    När föräldrarna till dessa barn (6-9 år) inte ens får välja/vara med att bestämma kläder tycker jag att dte har gått för långt.

• pappe jonthe
    Anonym skrev 2008-07-29 11:08:23 följande:
    Jag rättfärdigar INTE Bratz, vill inte att min avkomma leker med dessa.Men jag reagerar lite på vad du skriver:"Leksaks äffärer skall uppmuntra barn att vara barn inte små vuxna."- Vart skall man dra gränsen då? Ingen leksaks-spis, inga serviser, inga trampbilar?"Vart är flickorna med deras flickiga lekar och jag vet inte sisst jag såg ett par killar kuta omkring i skogen och leka krig på ett sund sätt som när vi(jag :) ) va liten."- Just inställningen "flickiga lekar" är väl sånt som gett dessa dockor?!?- Hur sunt är det att leka krig egentligen?
    [/citat]

Ok om du ska va så petig och inte förså så kan jag ju omformulera ,mig. harkel . Leksaks äffärer skall uppmuntra barn att vara barn inte små horor. Så gick budskapet fram. leka hus och sånt är jag helt för. och att leka krig är faktist sunt och har gjort sedan urminnes tider indianer och cowboys du vet, hellre att barn är ute och leker krig i skogen med piunnar och sånt "jo tom" leksakspistoler, än att de sitter inne blir bleka och spelar counterstrike)
    Anonym skrev 2008-07-29 11:16:55 följande:
    [citat]
    Men kan vuxna sluta sexuallisera barns leksaker eller?!Jösses, är det bättre med våldsamma Spindelmannen eller muskelberget Batman då, som stolt visar upp sina kroppar i tighta trikåer och lägrar damer till höger och vänster??Det är LEKSAKER! Det är bara i de vuxnas huvuden de blir till något annat...
    Hur skall man inte sexualisera en docka med kortkort och värsta rave trance sminkningen. Och du kanske skall tänka lite på att Våldsamma spindelmannen och muskelberget batman står för rättvisa och skyddar oskyldiga människor ifrån brottslighet och onska , du vet sådanadär "sunda" värderingar, men nä det e väl bättre värderningar att slä sig slampigt (nu säger jag inte att en vuxen kvinna som har vett inte kan klä sig som en bratz med en viss klassighet) men det är barn vi pratar om, barn påverkas av de leksaker de leker med, och är det inte bättre att vilja vara hjälte i trikåer och rädda oskyldiga med en sund muskelmassa istället för att bli på smällen som 14:åring och sminka upp sitt barn ?
  • Lady Dahmer

jag gillar inte spindelmannen osv heller eftersom att det uppmuntrar till våld. *tyvärr*

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • pappe jonthe

oj förlåt av mitt användande av ordet hora, det kan vi byta ut mot billiga små våp, prostituerade har ju ändå ett jobb att tänka på jämfört med bratz som ska gå i köpcentra och skaffa sminkade barn, det e fan värre det

• CoolaSuperMamsen

Har ni sett filmerna med Bratz????

min dotter fick en dvd i julklapp satt med henne och tittade en stund det var helt sjukt dom snodde föräldrarnas kredit kort och åkte och shoppa!!???

tyvärr ligger dessa dockor överallt här hemma  hatar dom men det kommer inga nya in i huset.

4barns mamma till 3 underbara tjejer och en liten ängla pojke.
  • pappe jonthe

Lady Dahmer skrev 2008-07-29 12:00:55 följande:

jag gillar inte spindelmannen osv heller eftersom att det uppmuntrar till våld. *tyvärr*
    tycker världen är bra dålig om man inte ska få smacka runt en skurk som vill ha ihjäl massa oskyldiga människor.

Fast det e ju lite svenskt att stå bredvid och titta på och säga usch så hemskt hoppas den överarbetade polisen kanske kanske tittar på raporten åtminstone,

Men det är en fråga man kan diskutera iallafall och du har full rätt till din frågeställning,

BRATZ kan jag inte finna något sätt överhuvetaget att rättfärdiga
  • pappe jonthe
    CoolaSuperMamsen skrev 2008-07-29 12:04:12 följande:
    Har ni sett filmerna med Bratz????min dotter fick en dvd i julklapp satt med henne och tittade en stund det var helt sjukt dom snodde föräldrarnas kredit kort och åkte och shoppa!!???tyvärr ligger dessa dockor överallt här hemma  hatar dom men det kommer inga nya in i huset.
    Just ja där va de där sunda värderingarna. hymmn
  • Lady Dahmer
    pappe jonthe skrev 2008-07-29 12:04:27 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-07-29 12:00:55 följande: tycker världen är bra dålig om man inte ska få smacka runt en skurk som vill ha ihjäl massa oskyldiga människor.
    fast nu tänker du som en vuxen. (våld är väl aldrig ok egentligen?)

i barns ögon är det inte självklart vem som är en "skurk". Jobbar inom förskolan som sagt och vi kämpar DAGLIGEN med att försöka lära barn att våld är fel, att det inte är ok att slåss ÄVEN om man tycker att man har skäl till det.

Hjältar som då själv använder våld gör det väldigt svårt. Har haft diskussioner med barn som helt fullt tror att man får döda "ondingar". Och som jag sa -- i barns ögon är det inte alltid självklart vem det är. Kompisen tar ens leksak, då får jag slå. osv. förstår du vart jag vill komma?
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • pappe jonthe

det kostiga är ju att när jag gick på dagis / fritids och i lågstadiet så hade vi inga sådana problem och vi har diskuterat det med lärarna på skola. Då kan man dra det i osunda längder, pippi är ju oxå våldsam. Som du säger jag pratar som en vuxen och barn som pratar pratar som barn , de har inte samma koncept av att döda en skurk som vi har.

Men den hära diskutionen kan vi ha i en annan tråd isånnafall. Det här är hata bratz tråden :) skapa en tråd så kan vi ide fajtas där istllet :)

• Lady Dahmer

fast pippi slåss väl inte?

• Anonym

"Ok om du ska va så petig och inte förså så kan jag ju omformulera ,mig. harkel"
    -Med en sådan attityd så spelar det ingen roll vilka sunda åsikter man har, budskapet som kommer fram blir ändå bara beskt.

• jannajamtland

Min dotter köpte egna bratzdockor då hon var runt 6 tror jag, hon hittade dom på en loppis, dom hade normala kkläder, en hade jeans och den andra hade en kjol som gick till strax ovanför knäna.
    Frågade min dotter lite om bratz då efter att följt en tråd här på FL och hon ville inte se ut som en för hon tyckte att med det huvudet så skulle man inte kunna gå utan bara ramla omkull.

Jag tror att merparten av alla barn ser sina dockar bratz/barbie/spindelmannen osv som just dockor och inget annat.

Jag tror även att merparten av de barn som vill se ut som sin brat redan har störd kroppsuppfattning via vuxna i sin närhet som pratar bantning och liknande.
    Fanns en flicka på min dotters dagis, dom var runt 3-4 år då som kallade min normalstora dotter för tjock, och att hon skulle banta, den flickan hade en mamma som bantade ofta och var rätt utseendefixerad.

Som vuxen kan man om ens barn får en brat kanske se till att fixa andra kläder om man stör sig på deras klädsel.
    Man har ju även ett vuxenansvar att se till vad man lär sitt barn och vad man förmedlar dagligen till dom.

Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • pappe jonthe

naturligtvis så har vuxna ett otroligt stort ansvar för att forma vara små barn, som sagt föräldrar ska forma sina barn först för att sedan kunna hantera omvärdens påtryckningar med bästa förmåga. Barn gör som mamma/pappa gör , inte vad mamma pappa säger heter det ju. men bratz e skit endå

"Ok om du ska va så petig och inte förså så kan jag ju omformulera ,mig. harkel"
    -Med en sådan attityd så spelar det ingen roll vilka sunda åsikter man har, budskapet som kommer fram blir ändå bara beskt.

jo då jag anser att det inte ens behöver pratas om att en lekssaks spis och trampbil inte har med vuxenhet att göra som bratz dockorna gör anspel på,

• Anonym (Signe)

Jag gillar bratz dockorna. Tycker dom är snygga, har en i bokhyllan som prydnad hehe.
    Men det är jag som "leker" med dem inte dottern haha

• Eisa

Jag tror inte alls att barbie och bratz gör att barnen vill ha urringat och börjar banta. Jag minns själv hur jag tänkte om Barbie när jag var liten: hon har så fina kläder och så fint hår.
    Inte mer än så.

Svar på tråden Bratz!! hur *?