• HelenS

Nu vill jag verkligen flytta hem till skåne, hur flyttar man en familj?!

Jag längtar så mycket hem till skåne, till min familj. Jag är trött på storstaden och vill ta min familj med mig hem.

Men min man kommer inte därifrån.
    Hur flyttar man en hel familj?

• Svar på tråden Nu vill jag verkligen flytta hem till skåne, hur flyttar man en familj?!
  • Birgitta2

Det var en fråga som kräver lite mer för att besvara. Om du preciserar dig skall jag försöka svara, då jag gjort samma sak själv.

• HelenS

Vi bor i Sthlm min man och jag och våra två barn. Vi har bott här i 13 år och har ingen uppbackning av vår familj som bor i skåne eller på gotland.

Min man kommer från gotland och visst gillar han skåne, men är inte helt såld på iden att flytta dit.

Jag bär på en sådan otrolig längtan att flytta. Största anledningen är min mamma, som älskar att vara mormor och har mycket tid att kunna vara med barnbarnen.

"Vågar" man sälja huset, säga upp sig, rycka upp barnen, välja bort våra vänner här... tänk om jag har en romantiskt bild över hur det kan bli...

• Birgitta2

Hmmm.... svårt läge. Här är ju husen enormt mycket billigare, beroende naturligtvis var nånstans ni skall bosätta er. Så det blir ju inga problem med att sälja ert hus och köpa ett härnere. och... det är lättare för Stockholmsbarn härnere än skånebarn i Sthlm, så det är heller inga problem. Kompisar får de ganska snabbt. Värre är det för er vuxna att skaffa vänner. Det är svårare när man är vuxen att göra det.

Nån av er måste ha ett jobb på gång när ni flyttar ner pga försörjningen. Troligen får ni en vinst när ni säljer huset och kan leva ett tag på det, men då jag inte känner till vilka bolån ni har så är det svårt att sia om.

• HelenS

Våra barn är drygt 1 och 4, de är födda här i Sthlm. Vårt radhus har vi haft ett år, räknar tyvärr inte med några större vinster. De hus jag tittar på (området där jag är uppvuxen) kostar inte mycket mindre än här, klart allt beror på vad man letar efter.

Jag är rädd för att tiden får "köper" oss genom barnvakter inte kommer göra oss så lyckliga som vi tror, då vi inte har lika många vänner att spendera den med där... Vi gillar att gå på fest och så, men vem bet hur det blir där... Klart lättare för mig som ändå vuxit upp där.

• Birgitta2

Man måste ju inte bo där man är uppvuxen. Skåne är inte så stort. I Malmö får du betala 3 mille för ett hus som kostar 800 000 kr i Höör/Hörby.

Mina barn var 2 resp 4 år när jag flyttade från Stockholm till Skåne. Jag flyttade från Sthlm där jag vuxit upp till Skåne för att jag ville bort från storstan.

MEN... jag var själv. Du har en man att ta hänsyn till. Och ni måste båda vara helt överens. Du kan inte flytta om din sambo är tveksam. Det kommer du få i nacken om han kommer vantrivas. Och ni kommer inte fungera i relationen om han mår dåligt och skyller flytten på dig.

Ni får nog diskutera detta lite mer. Ni kanske kan ta tjänstledigt båda två, och provflytta ner till Skåne och se vad som händer. Nån av er skaffar jobb härnere för ett år, ni hyr ut ert hus i Stockholm.. jag vet inte, bara spånar på idéer.

• HelenS

Tack för dina idéer! Verkligen. Att hyra ut huset var ju en idé.

Vi diskutterar det ofta hemma. Min man vill gärna också få mer hjälp med barnen.
    Jag har väl också en dröm om att allt var så enkelt där, man tog sig fram på cykel osv...

Det var tufft av dig att flytta!

Birgitta2 skrev 2008-07-30 13:40:46 följande:
    Man måste ju inte bo där man är uppvuxen. Skåne är inte så stort. I Malmö får du betala 3 mille för ett hus som kostar 800 000 kr i Höör/Hörby. Mina barn var 2 resp 4 år när jag flyttade från Stockholm till Skåne. Jag flyttade från Sthlm där jag vuxit upp till Skåne för att jag ville bort från storstan. MEN... jag var själv. Du har en man att ta hänsyn till. Och ni måste båda vara helt överens. Du kan inte flytta om din sambo är tveksam. Det kommer du få i nacken om han kommer vantrivas. Och ni kommer inte fungera i relationen om han mår dåligt och skyller flytten på dig.Ni får nog diskutera detta lite mer. Ni kanske kan ta tjänstledigt båda två, och provflytta ner till Skåne och se vad som händer. Nån av er skaffar jobb härnere för ett år, ni hyr ut ert hus i Stockholm.. jag vet inte, bara spånar på idéer.
  • bebben Elias mamma

Jag tror att du förskönar bilden lite som jag också gjorde innan jag flyttade hem till Skåne (från Spanien). Barn blir ju stora snabbt och klarar sig utan barnvakt och det är verkligen inte lätt att få nya vänner som vuxen, inte som blir nära vänner. Kan ni inte prova på att bo hos din mamma eller hyra något för några veckor innan ni tar ett så stort beslut.

För en 4 åring kan det vara rätt jobbigt att behöva byta dagis, få nya vänner etc. Jag har en vän som flyttade vars 4 åring inte alls tycker om sitt nya dagis och bara vill flytta tillbaka.

• HelenS

Jag är också rädd för att jag förskönar.

Var nere drygt en vecka sist och då längtade jag ännu mer...

Min man är också rädd för hur det skulle gå för stora tjejen. Vi flyttade 3 km för ca 1,5 år sedan att det var tufft för henne. Hon kan fortfarande säga att hon vill flytta tillbaka till gamla huset.
    bebben Elias mamma skrev 2008-07-30 14:05:25 följande:

Jag tror att du förskönar bilden lite som jag också gjorde innan jag flyttade hem till Skåne (från Spanien). Barn blir ju stora snabbt och klarar sig utan barnvakt och det är verkligen inte lätt att få nya vänner som vuxen, inte som blir nära vänner. Kan ni inte prova på att bo hos din mamma eller hyra något för några veckor innan ni tar ett så stort beslut. För en 4 åring kan det vara rätt jobbigt att behöva byta dagis, få nya vänner etc. Jag har en vän som flyttade vars 4 åring inte alls tycker om sitt nya dagis och bara vill flytta tillbaka.
  • HelenS

Jag måste också erkänna två saker:

JAG saknar min mamma!

Och jag vill få ett barn till, i skåne, med en mormor (och så klart morfar) som får uppleva och dela allt på nära håll...

Känns inte helt normalt... eller?

Jag vill att mormor och morfar kan gå på skolavslutningar/lucia.

Jag vill att mina barn ska få sova över hos dem och hitta på bus.

• bebben Elias mamma

Är det helt otänkbart att dina föräldrar flyttar då? Jag längtade också efter mina föräldrar massor. Men det blev inte riktigt så idylliskt som jag hade tänkt. När vi bara träffades några gånger per år så var de ju så tokiga i sina barnbarn men nu när vi bor ett stenkast ifrån så är de så klart engagerade men vill inte passa dem eller leka med dem lika ofta som jag hade trott. De har ju sina jobb, vänner etc med.

Sen när man är på semester där man växt upp är det ju inte samma sak, då gör man bara roliga saker. Vi flyttade mest av ekonomiska orsaker men jag längtar tillbaks massor och det trodde jag aldrig att jag skulle göra. Just då innan flytten kändes Malmö som paradiset på jorden

• HelenS

Naj, jag tror inte de kommer flytta. Även om mamma har nämnt det då sista barnet för hennes del snart är utfluget och pappa hänger mest i garaget!

Jag har också hört att det inte blev som man trodde, med deras intresse.

Hur var / blev din flytt hem då?
    bebben Elias mamma skrev 2008-07-30 14:24:30 följande:

Är det helt otänkbart att dina föräldrar flyttar då? Jag längtade också efter mina föräldrar massor. Men det blev inte riktigt så idylliskt som jag hade tänkt. När vi bara träffades några gånger per år så var de ju så tokiga i sina barnbarn men nu när vi bor ett stenkast ifrån så är de så klart engagerade men vill inte passa dem eller leka med dem lika ofta som jag hade trott. De har ju sina jobb, vänner etc med.Sen när man är på semester där man växt upp är det ju inte samma sak, då gör man bara roliga saker. Vi flyttade mest av ekonomiska orsaker men jag längtar tillbaks massor och det trodde jag aldrig att jag skulle göra. Just då innan flytten kändes Malmö som paradiset på jorden
  • bebben Elias mamma

För min del hade jag en idyllisk syn på hur förskola, läkarvård etc. fungerade här. Nu tycker jag nästan det var bättre system i Spanien. Sen när jag kom på semester hit så träffade jag alla mina ungdomskompisar och vi hade jätteskoj, men nu när jag bor här så blir det ju inte att vi träffas var dag. Alla har sina liv med sina jobb och jag själv har inte mycket ledig tid heller.

Jag skulle iallafall tänka mig noga för så man slipper bli besviken och kanske vill flytta hem igen. Jag känner själv att en flytt till hade jag inte gjort för barnens skull nu när de kommit tillrätta här. Det är lättare utan barn med med barn så får man tänka på hur de påverkas och vad som är bäst ur deras synvinkel. Det kanske blir jättebra om ni flyttar men om ni nu har jobb, vänner, radhus och allt där ni bor så tror jag inte att barnen mår dåligt av att ha en superengagerad mormor som kommer och hälsar på bara ibland.

• HelenS

Nu är jag och barnen i skåne en vecka! Mannen startar sitt jobb på måndag efter 8 månaders föräldraledighet så vi låter honom komma igång med jobbet ifred.

Och när jag är här så snurrar huvudet något otroligt. Just nu tänker jag på vänner, vi har många familjer som vi umgås med i Sthlm, hur blir det här... Jag har tappat kontaktet med i stort sätt alla mina gamla barndomsvänner, många har precis som jag lämnat hemorten.

Svar på tråden Nu vill jag verkligen flytta hem till skåne, hur flyttar man en familj?!