• Irmis

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

jentha: Åhh vilken sötnos!

jentha och Ia: TAck nu känns det lite bättre och jag har idag köpt en bh och en klänning (den kostade bara 200 kr, men var tvungen att checka med maken först om jag var ha-galen). Jag köpte faktiskt lite nya bhar i våras, tyckte det behövdes efter amning, men eftersom jag gått ner rätt mycket i vikt så har jag inga bröst kvar så nu blev det en ny. Alla mina vita är urofräscha och alla svarta är stora. Funderade om jag skulle köpa en fräsch vit eller svart som passar. Valde en svart, blir vit nästa gång.

Nu ska jag göra vitchokladcheesecake till middagen ikväll och jaga A som försvann iväg med mitt äpple som jag tog fram :)

• Irmis

06mamma: Tack för tipset. Maken får ringa bvc imorgon. Jag vet knappt vad jagh ar själv och jag har sorglig koll på vad A har fått.

Så här står det på vaccinationsguiden: man ska ha mot mässling, röda hund och påssjuka och det ingår väl i det här grundpaket? Sen ska man se över skydd motpolio, stelkram och difteri samt att man ska ha mot hepatit A och här är jag osäker. Twinrix är väl Hepatit? Vad är dukoral mot? Någon som har mer koll än jag.

Måste gå dit själv med och få lite lägeskoll..... Maken är ordningssam och har vaccinationskort, det har inte jag...

• Irmis

06mamma: Vikken klippa du är! Vad du kan! Så det A ska ha, förutom den vanliga 18månaderssprutan som han får snart, är enligt vaccguiden twinrix och ducoral (precis som du skrev första gången).

• Irmis

Förresten: jag ses gärna en kväll!

• Irmis

Jag igen! Nu har jag iallafall rett ut det här med vaccinationer till Egypten, men det stämmer inte med den infon 06mamma fått. Är väl som alltid - olika beroende på vem man frågar. Ducoral fick inte A för han är under 2 år. Däremot fick han Twinrix och då ska han ha nästa om 4 veckor och nästa igen om 6 månader. Den är det liten risk för biverkningar på så jag hoppas han inte får något.

För mig ev för Hepatit B men var inget nödvändigt. Ducoral om jag ville, och den kan jag i sådant fall ta intill veckor innan man åker. Hepatit A hade jag och den var den viktiga.

Men däremot hade jag missat att det var första dagen för gratis influensavaccinering idag. Gissa om det var späckat med pensionärer!

• Irmis

naima: Är bara för födda 43 eller tidigare så du kvalar nog inte in ;)

Ia: har kollat din blogg - jättefin! Och vad stor Leia ser ut!! :) Hon ser mycket äldre ut än A, han är som en mini jämfört med henne.

Tycker det är så roligt att se bilder på barnen nu, när jag tänker på er och dem så ser jag fortfarande bebisar framför mig:)

• Irmis

naima: Hur har ni gjort innan medicinen-när hon inte bajsat på egen hand? Härligt att det funkar!

• Irmis

chotte: jag har en på jobbet som aldrig haft flunsa men ett år tog vaccinet och blev toksjuk. Så det är inte alltid en bra idé :(

• Irmis

barn05: Vet inte vad A väger men tror det är mer än 9 kg, tippar mellan 10 och 11. Han har ganska stor mage men är inte så stor för övrigt. Ska till BCV den 28e så sen vet jag :) Han är nu inne i en fas där han återupptäckt snoppen. Idag när han sprang naken så lyfte han på magen som för att kolla att den var med... killar ;)

Vår resa, med all inclusvie den 1 december kostar ca 15tkr för oss tre och då är det 4+ hotell. Har kollat lite på nätet vad folk tycker om hotellet och det verkar bara postivit, så jag hoppas på det. Åker man till samma ställe över nyår kostar det 10tkr mer... Har tyvärr inte åkt ospecificerat överhuvudtaget. Vi har innan A oftast rest vind för våg, dvs inte bokat något i förväg, förutom möjligen någon eller några nätter. Så har vi åkt både i Asien och Italien, men det känns för jobbigt med barn.

• Irmis

Hallå, lugnt idag! Här rullar allt som vanligt. Ibland tycker jag tom A stannar i utvecklingen, fast jag vet att det inte är sant. Träffade en kompis till A som är född i maj samma år och det är väldigt stor skillnad på dem i utveckling. Mennär man ser dem varje dag så märker man det ju inte på samma sätt.

• Irmis

svalan: Hade du sagt att du skulle jobba deltid eller?

panda: Kul att höra av dig! Vi är gärna med på en mamma/barnfika men har ingen lokal att erbjuda. Vad gäller tid är det nog bara att bestämma en. Omöjligt att synka alla sovtider tror jag, antar att alla barnen sover på helgen som de gör på förskolan.

kråkan. GÅr ni och simmar? Det rann ut i sandn för mig, orkade inte ta tag i det, tar nya tag till våren. Däremot ska vi till Eriksdalsbadet i helgen och träna inför Egypten :)

• Irmis

miss lyckad: Är det ditt stall som brunnit?

• Irmis

hej hej alla.

svalan: Tycker som de andra att det var synd att de kallade dig till så många intervjuer när du gjort klart vilka krav du hadel. De borde tackat för sig efter första intervjun. Däremot tror jag inte att de brutit mot någon lag som jentha tror, det fnns ju ingen lag som säger att man får flexibla arbetstider och rätt att hämta på dagis- däremot får man ju gå ner i tid, vilket aldrig var aktuellt.

Det finns ju företag som inte tillämpar flexibla tider, även om tjänsten i sig skulle kunna funka med flexibla tider. Trist för dig i vilket fall!

barn05: Säger samma som jentha: Sök hjälp. Ipren är ingenting när man har migrän!

miss I: Vill också gratulera! Härligt!

barn05: Fick du inte info om avdraget när du gick hem 07? Jobbigt i vilket fall!.

• Irmis

kråkan: Jag ställer mig samma fråga. A har iof inte haft feber sen i söndags men är väldigt snorig och nysig. maken hade dock frågat på dagis idag om de tyckte han skulle vara hemma imorgon och det tyckte de inte. vi har också tid på bvc imorgon - jag tänker gå dit så får de avgöra. Kan din sambo kanske vara hemma imorgon?

jentha: Ja DET håller jag med om.

• Irmis

kråkaN: Förlåt jag skrattar men det var lite roligt - när han undrade om det var hjärnan.

Vad har du för mått på R?

A ramlade ner från Tripptrapp stolen idag. Ramlade platt på rygg och huvud. Shit vad rädd både han och jag blev. Gick fort över när maken tröstade honom (jag får ju inte trösta)men fy.

Har ni bra tandborstningstips? Här är det en evig kamp, han vägrar!

• Irmis

Jag igen! Sitter ensam hemma (A är hemma men sover) och ids inte jobba så här är jag!

Är det någon som orkar/vill vara träffsgeneral?

• Irmis

kråakn: Åh jag är så spänd på As storlek, men det känns som han är som R.

• Irmis

18 månaders kollen avklarad, godkänd på alla punkter :) Men stor är han inte: 80,5 cm och 10,4 kg.... Men han följer sin kurva och har gått upp ett kilo på 5 månader.6 cm på längden på ett halvår. Och framförallt maken är ju inte så stor heller, så det vore konstigt om A blir 1,90 lång.

• Irmis

kråkan: Ja, det känns som om de håller den "interna" ordningen rätt intakt. Är nog mest mamma06s och barn05s tjejer som varierat lite? Skulle vara spännande att höra vart de ligger nu!

naima: Härligt! Skönt att det går så bra för er. Vart ligger CP-kliniken? Kan "trösta" dig med att vi iof köper tröjor i 86 till A men de blir väldigt stora i halsen. Byxor som är 80 är fortfarande ganska stora och 85 funkar inte alls.

Det jag tycker är trist med det är att de kläder som passar honom känns "barnsliga". Konstigt uttryckt när han är 1,5 år, är ju ganska barnsligt ;) men många barn med hans storlek är ju mycket mindre och har mer puttinuttiga kläder. Jag vill ha roliga kläder till honom och jeans på helgerna. Lindex är fortfarande ok tycker jag så det är bra.

Ni som kan, pga storlekar, använder ni bodysar fortfarande? Jag gör det ibland, är humörberoende men det är ju bra när det är blåsigt ute tycker jag. Drar inte upp på rygg och mage.

• Irmis

barn05: Att lilla S och I är de som relativt sett är mindre än när de var bebisar. Kråkan och jag pratade om att barnen har haft ungefär samma "inbördes storlek" hela tiden men eftersom era tjejer var sjuka en period så tappade de väl ganska mycket i vikt, eller har jag fel för mig? Blev kanske inte tydligare...

Jobbigt att du varit så sjuk. Hoppas naprapaten hjälper. Kanske massage? Hinner du träna något? Jag tjatar om min träning men det är min hjälp i stressträsket. Utan den hade jag gått under för länge sedan.

Ingen frivillig till träffen, vet inte vd vi ska hitta på. En träff på restaurang kräver ju inget direkt jobb. Men jag tycker också det vore roligt att se alla barnen.

Idag är jag hemma, känner mig jätterastlös redan. A hade feber igår (andra sjukdagen hittills) så det är "karensdag" idag och min tur. Har dessutom halvdag på jobbet så det hinner inte hända massor, och jag får jobba ikväll istället.

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare