• lyckligmamma

anses det vara fattigt att köpa begagnade kläder och möbler?

min kompis tycker det är pinsamt att handla second hand, att det bara är för de utan pengar (!) möbler såsom kläder. jag älskar att fynda gamla möbler, beg, blanda ¨gammalt och nytt, så att hemmet blir personligt. Hon tycker det är lite fel av mig att köpa beg till min dotter, på tex röda korset och tradera. Jag tänker inte så... VAD TYCKER NI?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden anses det vara fattigt att köpa begagnade kläder och möbler?
  • Bling1975

Annat: Älskar gamla möbler vilket automatiskt blir second hand. De kostar ju dock oftast mer än på IKEA, men man får så otroligt mycket mer möbel för pengarna. Köper dock aldrig kläder second hand som vuxen. Men kan tänka mig att köpa tyger till barnkläder i framtiden.

Överlag tycker jag alltså inte alls det är fattigt att handla second hand. Speciellt inte om man gör medvetna köp för att man tycker om prylarna.

Men din vän kanske fick gå i arvegods hela sin uppväxt och alltid ha kläder som var inne för typ 3 år sedan, och hade fula möbler de fått hemma. Det är ju stor skillnad om det är påtvingat bara för att det är billigt och man struntar i hur det ser ut.

Stitch längtar efter Lilo
  • camas

Tradera är kanon... älskar det men köper bara kläder till barnen där... jag själv vill ha nytt av flera anledningar. möbler och annat till hemmet kan jag oxå köpa begagnat om jag hittar det jag verkligen vill ha... 

Filip 041227 och Tea 080401
  • elink

annat: det är äckligt med begagnade kläder.

• Andrundrun

Älskar second hand!

elink - Vad är det som är äckligt?

• Tant Groda

det beror väl på vad det är för något och vad man har för stil.
    jag själv älskar att ha lite gamla ting i min möblering hemma. Har man en "secondhand" stil känns det helt ok, men köper man secondhand för att för att de ska se "rikt och bra ut" så känns det lite tramsigt (alltså om man inte har råd att köpa dyra märkeskläder men vill få det att se ut som man har råd)

• Aquila

Löööv it!...utom gamla trosor då...

• Saskia

Nej, jag anser att det är smart och miljövänligt.

• Antitrend

Det är miljövänligt och barmhärtigt. Jag tycker det är horribelt med alla funktionella kläder och möbler som slängs av absolut ingen annnan anledning än egoism och ytlighet.
    Rent trams tycker jag att det är.

Jag köper i princip aldrig något nytt. Inte ens till barnen. Förutom mat och underkläder.

• Antitrend

Jag tycker det är mycket äckligare med miljöförstörande, oetiskt producerade kläder fulla med farliga kemikalier....

elink skrev 2008-08-04 20:55:02 följande:
    annat: det är äckligt med begagnade kläder.
  • elink
    Andrundrun skrev 2008-08-04 20:59:24 följande:
    Älskar second hand!elink - Vad är det som är äckligt?
    jag bara tycker det är snuskigt. likadant med begagnad barnvagn och bilbarnstol.

gamla möbler är en annan femma. de kan man klä och måla om. då käns det fräschare
Svar på tråden anses det vara fattigt att köpa begagnade kläder och möbler?