Var Jesus Jude?
Läste det här på FL för ett tag sen, nån som skrev i en tråd. Undrar bara om det var något som den personen tycker eller om det är något allmänt känt.
Läste det här på FL för ett tag sen, nån som skrev i en tråd. Undrar bara om det var något som den personen tycker eller om det är något allmänt känt.
Japp, 100% renblodig jude av de 12 Isralitiska stammen som går tillbaka till Josef son till Jakob ättling till Isak son till Abraham, naturligtvis inte till mig mig...
Ja, det är något som är allmänt känt.
Visste du inte det? "jesus av nasareth, judarnas konung"? (inri - iesus nasareth rex iuden)
Judarna väntar ju på messias, och så kom jesus och påstod sig vara messia. Jesus fick några anhängare som med åren blev fler och fler, men de flesta judiska präster vägrade erkänna jesus som messias och därför fortsatte judendomen sin gång och de väntar fortfarande på messias, medan de som trodde jesus var messias fortsatte vara hans anghängare och så småningom kom att kallas kristna.
Allt detta är fakta, historia. Alltså inget religiöst påhitt och skitsnack. Jesus fanns, men hururvida han var "guds son" tvistas det ju om. Men han har existerat, även om jag inte tror en sekund på att han kunde väcka upp de döda, osv.
Ja, det var han, det går att se hans släktlinje i Bibeln.
Judarna väntar som sagt var på Messias fortfarande, men idag kan ju ingen bevisa att de är från vilken stam, eftersom släktregistren försvann vid Jerusalems förstöring. Så de kommer att få vänta...
Ja det var han. Omskuren och allt.
Hmm.... jaha. Skulle alltså gått på religionskunskapen på högstadiet då rå...
Jag har minnen från nån slags söndagsskola, arken eller fisken eller nåt sånt, men det var aldrig nån som sa något om att Jesus skulle varit jude...
Det är väl därför jag inte är särskilt aktiv i religionsdiskutioner
Tack för era svar
Ja, Jesus var jude, ingen tvekan om det. Men OM han är Guds son är Gud också jude?
Klaga Claesson skrev 2008-08-05 11:24:53 följande:
Romarna tog till sig den kristna "kulten" ett par hundra år efter Jesus död. Detta för att deras egna kultur var i skakning. Mycket av Bibeln är efterkonstruktioner och anpassningar till rådande politiskt klimat.