• Melony

Snart 4 månader, gåstol?

Har en pojke som blir 4 månader den 20 augusti. Han är stark i nacken och tycker om att sitta i knät. Han ligger länge på mage och ät mycket starkare än min första son. Det jag tänkte på va om man kan sätta han i gåstol nu några korta stunder? och samma med hoppgunga? med min andra son började jag vid 5 månader, men han va inte alls lika tidig som min minsta.

• Svar på tråden Snart 4 månader, gåstol?
  • Stolt mamma till Vincent

BVC råder inte till att skaffa gåstol alls det kan medföra att barnen blir lata och går mycket senare speciellt om man börjar för tidigt med det men över huvudtaget också. Då sitter de ju hela tiden utan att göra så mycket själva. Vi ska inte köpa en pga det.

• Sagalina

beror nog på hur stark han är i ryggen..testa å se men jag ha fått höra att det inte e bra för barnet om han/hon inte e stadiga i ryggen, kan skada ryggen..vet ej om det e sant..

• Melony

Jo jag har oxå hört om sånt men min minsta hade gåstol och han gick när han var 10 mån, så de e nog bara att inte ha dom där i jämt, för Gå-stol ska jag ha iaf. Många BVC säger olika enligt min är de inga problem med att använda gåstol. Men har även hört att dom kan bli lata.

• MaddeMamman

Mina var ca 4 månader när jag satt dem i gåstol (jag har 5 barn, den första gick inte i gåstol) första gången i korta stunder. Nu är de (tvillingar) 7 månader o far fram som tokar över golven.

Stolt mamma till Vincent skrev 2008-08-08 12:28:48 följande:
    BVC råder inte till att skaffa gåstol alls det kan medföra att barnen blir lata och går mycket senare speciellt om man börjar för tidigt med det men över huvudtaget också. Då sitter de ju hela tiden utan att göra så mycket själva. Vi ska inte köpa en pga det.
    min första dotter gick när hon var 13 månader o de andra som hade gåstol gick vid 9 och 10 månader.
    Tandkräm på min spegel.
  • truestar84

våran dotter som är snart 4½ månad sitter i gåstol och i hopp gunga men bara kortastunder. hon säger till när hon inte vill sitta där längre. Hon tycker bättre om gåstolen än om babysittern.

• MaddeMamman

Jag tycker inte mina är "lata", däremot bar jag ju mycket på min första dotter så hon lärde sig aldrig att krypa, eftersom jag tog ju alltid med henne när jag gick ut ur ett rum...tvillingarna springer själva efter i gåstolen.

Tandkräm på min spegel.
  • Melony

Alltså om man tänker efter, kan barn bli lata i den åldern? bekväma kanske om inte annat?

• Stolt mamma till Vincent
    Melony skrev 2008-08-08 12:39:40 följande:
    Alltså om man tänker efter, kan barn bli lata i den åldern? bekväma kanske om inte annat?
    BCV kvinnan förklarade att det inte riktigt får prova sig fram själva och använda sin fantasi det hämmar deras förmågor/utveckling.
  • MaddeMamman
    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-08-08 12:46:40 följande:
    BCV kvinnan förklarade att det inte riktigt får prova sig fram själva och använda sin fantasi det hämmar deras förmågor/utveckling.
    Det råder nog delade uppfattnignar om det.. så snart mina har lärt sig krypa/gå så vill de ju inte sitta i gåstolen.
    Tandkräm på min spegel.
  • Miltons Mamma
    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-08-08 12:28:48 följande:
    Vi hade gåstol och våran so´n var inte sen med att gå..inte min vänninas barn heller som gick vid 9 månader..

Jag hade inte börjat förrän vid ca 6 månader..

Jag hade som gräns att sonen skulle kunna sitta sj på golvet innna han fick gå/sitta i den.
Svar på tråden Snart 4 månader, gåstol?