• milla   1982

hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?

Var på BVC här om dagen och när vi satt och prata kom vi in på hygien odyl. Barnmorskan sa då "ja för ni badar väl honom 2 ggr i veckan och tvättar med schampo?" näe sa vi och skruvade lite på oss, "det blir nog kanske en gång i veckan" halv ljög vi och barnmorskan tittade lite strängt på oss...

Men om sanningen ska fram så badar Felix nog bara varannan vecka och vi använder bara olja att tvätta med. Självklart tvättar vi ordentligt vid blöjbyten så tycker inte att det behövs mer.

Hur ofta badar ni era små och vad tvättar ni med?

Felix - 20080618
  • Svar på tråden hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?
  • Nyfiken gul

Victor badar 1-2 ggr i veckan .  För att få bort kräkdoft och få rent i alla hudveck ordentligt.

bebisar svettas ju inte men kan lukta illa ändå av gammalt kräks, kiss o bajs och rester av salvor osv..

även om jag tvättar halsen med tvål o vatten dagligen känns det inte lika fräscht som att stoppa ner i ett bad. för att inte tala om det feta håret efter ett par dagar.

bad är inte bara hygien utan även en stunds avkoppling för bebis och som kan vara skönt att göra innan sängdags.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul

använder badolja som hälls i badet o som löddrar lite o tvattar med tvättlapp

• Jagbyttenick

Vi fick rådet på BVC att bara bada ca en gång i veckan och bara använda olja, så det gör vi fortfarande, han är 4 månader nu!
    Och inte luktar han illa?!

• Tyche82

Vi badade ungarna max en gång i veckan i den åldern och använde absolut inget annat än vatten. 

Dom har aldrig luktat illa. Eller jo, Lillbus navel luktade illa i slutet men det kändes ju bara om man luktade där.
    Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • milla   1982
    Jagbyttenick skrev 2008-08-08 22:40:49 följande:
    Självklart tvättar jag av honom i hudvecken med en blöt tvättlapp dagligen!
    så gör vi oxå och han luktar aldrig äckligt och är aldrig fet i håret. Använder än så länge inga salvor så det blir ju inga sådana rester heller...
    Felix - 20080618
  • Eisa

Bad kanske 2 gånger i veckan.

• Lyckorus 2008

Jag badar min dotter 1-2ggr i veckan.

Sätter henne i en badstol i baljan och duschar på henne. Har olja i håret och en tvättkräm på kroppen. Sedan torjar jag henne i en stor handduk och smörjen in henne och låter underlivet torka.
    Hon gillar vatten menjag tror inte man ska tvätta för många ggr... men ett par eller tre ggr e väl inte några problem? 
  • Nyfiken gul
    Lyckorus 2008 skrev 2008-08-08 22:45:51 följande:
    Jag badar min dotter 1-2ggr i veckan. Sätter henne i en badstol i baljan och duschar på henne. Har olja i håret och en tvättkräm på kroppen. Sedan torjar jag henne i en stor handduk och smörjen in henne och låter underlivet torka. Hon gillar vatten menjag tror inte man ska tvätta för många ggr... men ett par eller tre ggr e väl inte några problem? 
    förlåt om jag lånar tråden - var hittar du en badstol? har försökt leta men jag letar nog inte på rätt ställen...
  • Prinsessan87

1-2 ggr i veckan...
    Jag tvättar me shampoo och har i olja i vatten...
    han sitte roxåi badstol..

Finns på babyproffsen

Svar på tråden hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?