• milla   1982

hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?

Var på BVC här om dagen och när vi satt och prata kom vi in på hygien odyl. Barnmorskan sa då "ja för ni badar väl honom 2 ggr i veckan och tvättar med schampo?" näe sa vi och skruvade lite på oss, "det blir nog kanske en gång i veckan" halv ljög vi och barnmorskan tittade lite strängt på oss...

Men om sanningen ska fram så badar Felix nog bara varannan vecka och vi använder bara olja att tvätta med. Självklart tvättar vi ordentligt vid blöjbyten så tycker inte att det behövs mer.

Hur ofta badar ni era små och vad tvättar ni med?

Felix - 20080618
  • Svar på tråden hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?
  • svårt att vara unik

Kanske borde ha skrivit att vi gjort så hela tiden, så åldern stämmer bättre med TS fråga...

• svårt att vara unik

milla 1982 skrev 2008-08-08 23:14:24 följande:

Jag tycker att du är helt normal
    Tack!
  • Jagbyttenick

svårt att vara unik skrev 2008-08-08 23:12:36 följande:

Vi är uppenbarligen lortgrisar, för vår son (snart 7 mån) badar max varannan vecka. Nu börjar han iofs få lite hull igen och då fastnar damm i hudvecken, så kanske kommer han bada oftare framöver.Smörja in honom har vi hittills ALDRIG gjort, förutom inotyol mellan skinkorna när han blivit lite röd efter bajs.Han luktar inte illa, har jättefin hy och mår så vitt vi kan se utmärkt.
    Nej, vi har heller aldrig smort vår kille Men det är väl olika, han är ju ingen kräkbebis heller, och brukar sällan kissa utanför blöjan (vid byten) så då blir han ju inte speciellt smutsig på kroppen. Rumpan, snoppen och ljumskarna tvättas ju vid varje blöjbyte. Tror inte det är dåligt varken att bada ofta eller sällan, beror ju på hur barnet är och hurdan hud det har! Men konstigt att man kan få så olika råd av BVC!
  • Nyfiken gul
    saltflingan skrev 2008-08-08 23:08:45 följande:
    Jag såg en på biltema idag av alla ställen! Så då lär den ju vara billig dessutom.
    Biltema? ... den var ny.... jaha.. ja det tåls ju att tittas på... har dock långt till något Biltema här där jag bor men det ska absolut undersökas...
    milla 1982 skrev 2008-08-08 23:13:05 följande:
    Ok. De flesta verkar bada flera ggr/vecka....Till oss sa BB personalen att vi bara skulle bada vid behov typ.si
    ja alla barn har ju olika behov så det finns väl inget måste. Victor luktar surt även om jag tvättar av honom dagligen med tvättlapp så jag väljer hellre att bada ett par gånger i veckan.
    Dessutom tycker JAG det är mysigt att stoppa honom i badet o ha en fin stund ihop o prata o gosa lite...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • MarrebarreW

Vi badar, och har gjort sen vi kom hem från bb, vår tjej som nu är 4 månader 1-2 ggr/ vecka med bara vatten. Ibland tar vi lite baby-schampo i hennes hår för hon har mycket hår som lätt blir fett. På bb sa de att man kunde bada allt ifrån varje dag till 1 ggn varannan vecka, det berodde lite på hur ens barn (och föräldrarna) gillade det...

~?:*¨¨*:?ღMaja ღ f/d 070426~ ?:*¨¨*:?~♥ ~?:*¨¨*:?~ღ Miranda ღ f 080413 ~
  • Glittran

Huvudsaken är väl att han inte är smutsig, särskilt i hudveck etc, men där tvättar ni honom antagligen oftare?

Vår tvåmånaders flicka badar var 2-3 dag, men det är mest för att hon tycker det är så roligt. Schampo på en bebis med väldigt lite hår verkar väl helt onödigt? Jag har ännu inte använt någon tvål eller schampo, bara badolja. Har bara problem med att få hennes halsveck rena, men då hjälper det inte att bada för då kommer jag inte åt dem.

De säger en del bra saker på BVC, men en hel del strunt också. Följ ert sunda förnuft och sålla bland "tipsen".

• mammamadeleine
    Svar på #15
    Tack för tipset, oxå letat efter en sån att ha när lillen badar!

Vi badar vår son 1 gång i veckan med olja o baby duschtvål, de andra dagarna tvätar vi bara av med våtservetter o baby olja i alla goa veck!
  • Lyckorus 2008
    Nyfiken gul skrev 2008-08-08 22:58:38 följande:
    förlåt om jag lånar tråden - var hittar du en badstol? har försökt leta men jag letar nog inte på rätt ställen...
    fick min i present... men finns säkert på babyland eller motsvarande.
  • PetraMunchen

min 1 månaders badar 2 gånger i veckan. I bara vatten. Har aldrig behövt smörja honom med några cremer eller liknande. Jag tvättar ju så klart i övrigt honom med tvättlapp som jag också fuktar med vatten vid behov. Våtsevetter används dock om vi är ute på stan, men jag gillar egentligen inte dom.

Han luktar alltid gott och håret har aldrig verkat fett eller så.

• MsBeauty

Vår son badar varannan dag, han har massa hår men vi använder bara olivolja.

Svar på tråden hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?